Volkswagen Passat: Katalysator rammelt

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 FSI

Sinds kort rammelt mijn katalysator (slechts 40.000 km gereden) bij het schakelen en als deze stationair loopt (bij gas geven dus niet). Er gaan geen lampjes branden. Ik ben naar dealer geweest en kan alleen een orginele laten plaatsen (€1200). Is dit een bekend probeem? Volgens de dealer hoef ik niet te rekenen op coulance van de fabriek. Ik las dat je een katalysator ook leeg kan trekken. Is dit een optie of kan ik deze kat ook rebuilden? Alvast bedankt voor de reactie!

Raimond100

Geplaatst door Raimond100 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Wat je kunt doen is de katalysator in omvang iets krimpen daarmee is dit probleem, het rammelen opgelost.

Gr. paul

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

openslijpen indeuken en weer dichtlassen de steen die erin zit opklemmen

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Leeg halen is geen optie. Resulteert al heel gauw in een storingslamp en je komt niet door de APK heen.

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=robby10030]openslijpen indeuken en weer dichtlassen[/quote]
Gewoon en heel simpel met een bol hamertje hier en daar wat kloppen.

Gr. paul

Raimond100 (0), 14 jaar geleden

Dank allemaal; voor de duidelijkheid: bij het rammelen lijkt er wel of er een knikker tekeer gaat! Stel dat het probleem niet wordt opgelost door er deukjes in te slaan, kan ik dan alsnog deze kat laten rebuilden?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Heb zelf geen ervaring met het 'reviseren' van een kat, het is wel mogelijk, maar als je dat van plan bent, laat hem heel en sla geen deuken erin.

Lijkt me wel logisch..

Paul,

Is dat al vaker gelukt bij jou met het hamertje ? Die dingen zijn toch verrektes hard, ik bedoel, je moet toch aardig ertegen meppen om er een 'deukje' in te slaan, maar sla je de boel van binnen dan niet meer stuk ipv het losse stuk te 'klemmen' ?

Gr Stefan

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Kweet niet hoe grote deuk dat je wilt en denkt te moeten slaan?
Het gaat hier om een fractie van het krimpen van het materiaal...

Een tikkie rondrom de katalysator met een bolle hamer is al genoeg.

Gr. paul

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dat je er geen grote deuk in moet rammen begrijp ik, wat ik ermee wou zeggen is dat de kat niet zo dun als een vloeitje, en toch best sterk is..vandaar eigenlijk.

Gr Stefan

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

die deuken erin slaan lukt gewoonweg niet als eerste sla je dat schildje wat eromheen zit kapot en ten tweede die kat zelf is harstikke dik ijzer daar sla je niet zomaar effe met een bol hamertje een deuk in dan moet je wel een grote hamer gebruiken en sla je heel die steen kapot en heel het zaakje vibreerd bij het slaan dus zul je hem er onderuit moeten halen op de grond leggen en met een bol hamertje moeten bewerken,gaat niet goed komen,gewoon openslijpen indeuken en weer dichtlassen werkt perfect

jan5047 (0) PRO, 14 jaar geleden

een lange parker erdoor heen werk ook wel eens
succes jan

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=robby10030]die deuken erin slaan lukt gewoonweg niet als eerste sla je dat schildje wat eromheen zit kapot en ten tweede die kat zelf is harstikke dik ijzer daar sla je niet zomaar effe met een bol hamertje een deuk in dan moet je wel een grote hamer gebruiken en sla je heel die steen kapot en heel het zaakje vibreerd bij het slaan dus zul je hem er onderuit moeten halen op de grond leggen en met een bol hamertje moeten bewerken,gaat niet goed komen,gewoon openslijpen indeuken en weer dichtlassen werkt perfect[/quote]
Kom op Robby niet te bang....., je bent toch zekers niet voor 1 gat te vangen?
Dik ijzer? het lijkt eerder op dubbelwandig blik....
Er wordt hier en daar door fabrikanten flink bezuinigd, echt dikt staal is niet meer.

Robby je lijkt wel een ambtenaar.

Een Ambtenaar kijkt, waar kan het misgaan, een ondernemer kijkt, waar liggen m'n kansen... ;P

Gr. paul

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Vandaar dat ik het ook vroeg Paul, weet niet hoe het bij die laatste nieuwe modellen is, maar de oudere waren niet gelijk 'dubbel blik' om het zo maar te zeggen, maar letterlijk dik wandig.

Vandaar dat ik het ook vreemd vond dat je er met een bol hamertje een duk in slaat.

Gr Stefan

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Vandaar dat ik het ook vreemd vond dat je er met een bol hamertje een duk in slaat[/quote]
Net zo makkelijk.......

En durf je het niet aan, boor je een gaatje las er een moer op, draai er een boutje in.
Het kan allemaal................

Gr. paul

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Durven en doen is het probleem niet hoor Paul..

Was enkel een vraag die me wel aansprak..

Aangezien jij de VAG man bent ( Vereniging Additieve Geneeswijze ) :-)

Gr Stefan

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Wat ik probeer is een alternatieve goedkope oplossing aan te dragen...
Men die hier niets in ziet moet dan maar z'n beurs trekken, maar €1200,-

Gr. paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.