HELP!!! Weet er iemand hoe het zou kunnen dat als ik mijn Katalysator vervang door een buis, dat de auto dan bij een warme motor stottert, inhoudt, en 2 x zo veel verbruikt?
Ik heb dus laatst mijn Katalysator laten vervangen door een 'buis' (58 euro). Voorheen geen problemen. Daarna vooral bij een laag toerental stotteren, hoog verbruik, inhouden.
Inmiddels heb ik de katalysator terug gezet, het probleem is verdwenen. Maar ik wil die KAT weg hebben, dus zou ik graag tips horen van jullie.
Ik hoop dat iemand me wat kan vertellen, thanx
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hanz,
Een kat verwijderen onder deze auto geeft niet extra veel vermogen meer als je dat teminste zou denken ,de motor kan de warmte zonder kat wel beter kwijt en loopt in het hoger toeren gebied wel iets losser maar bijna geen extra vermogen merkbaar door deze actie.
Tevens zit je telkens met de APK dat je hem moet terug bouwen of een andere truuk bedenken.Ik heb zelf ook eens gedacht dat het meer vermogen op zou leveren en het keramiek er uit geslagen en een open pijp in de originele kat gelast.
Maar nu komt het...alles draaid om de lamdasonde die meet immers de uitstoot waarde.Deze heb ik gewoon weer terug gebouwd door een gat te boren in de geplaatste binnepijp de lamda meet dan weer normaal en de motor loop dan ook normaal alleen moest ik het stationair iets terug zetten.Tevens werd in de zomer de motor minder warm in de file zonder kat....en is logies endelijk het zijn het ondingen die een motor lamgzaam wurgen vooral op warme dagen en bij hoge snelheden!!
NB: heb je de Lamda er dan nu niet in zitten zo ja dan kan dat het onregelmatig lopen de oorzaak daar van zijn.
succes,
mooi verhaal snowman...
de kathelisator zit er zodat we nog een beetje kunnen ademhalen enzo.. het filter alle giftige stoffen uit je uitlaatgassen en zet ze om naar minder schadelijke...
en ja, als je je kath voor een buis vervangt moet je natuurlijk wel je lambdasensor in die buis plaatsen, anders gaat je auto in een noodloop draaien omdat hij geen gegevens meer over de samenstelling van je uitlaatgassen krijgt, En dus niet weet hoe hij het mengsel moet aanpassen aan de omstandigheden...
dus lambdasensor erin plaatsen en kijken wat ie dan doet.
en, een kathelisator is dus Geen onding, maar een stukje noodzaak zodat we niet onszelf vergassen in een file.
mvg
Zou gewoon weer kat monteren, ben je niet alleen van die apk ellende af maar ga je meer problemen uit de weg. Heb enkele terug zien komen binnen een jaar met verbrande uitlaatkleppen. Ook al zit je lambdasonde er nog in, er gebeurd natuurlijk wel iets met je uitlaat als je kat verdwenen is. Je tegendruk is ineens foetsie. Dus heeft de sonde minder tijd om de juiste meting te verrichten. Het beste is: indien fabriekswege kat gemonteerd, dan mooi zo houden.
Sytze Jansma schreef in een ander topic>>>>Beste snowman, ik kan wel zien dat je geen verstand hebt van de apk regelgeving! Voor een diesel is het namelijk helemaal niet verplicht om een kat te hebben. Er hoeft onder geen enkele diesel een kat te zitten. Dus gewoon eruit met die rotzooi!
Daarmee spreek je eigen wel mee tegen !!!
18 jaar
snowman...
in dat geval ging het om een dieselmotor! das net iets anders..
paul,
Ja das helemaal waar snowman, maar dat ging om een DIESEL!!!
En die hebben geen verplichting tot het hebben van een kat. In tegenstelling tot een benzine auto. Die hebben dat namelijk weer wel! Vanaf 1e maand 1993 is dat namelijk verplicht. Je moet geen appels met peren vergelijken, snowman. Das niet eerlijk. Hier blijkt wel uit dat je niet op de hoogte bent van de apk eisen. Maar als je geen keurmeester bent kan ik je dat niet kwalijk nemen. No hard feelings!
Sytze
Maar geld het dan ook niet voor een Diesel...Sytze Het beste is: indien fabriekswege kat gemonteerd, dan mooi zo houden.
18 jaar
Dat zou je kunnen overwegen, alleen, als je een vervangende kat voor een benzineauto wil, kun je die op de vervangingsmarkt zo krijgen. Voor een diesel gaat dit niet op. Kun je alleen bij de dealer krijgen. En dan nog wat: bij een benzine voldoe je niet meer aan de wetgeving zonder kat, bij een diesel wel.
Helder verhaal....Sytze!
18 jaar
Hoop dat je het begrijpt, snowman, en dat je nu niet meer boos bent.....
Ik leer telkens weer bij..Sytze en zo heeft een ieder zijn eigen vaardigheden...en boos worden liever niet!
18 jaar
we zijn tenslotte nooit te oud om te leren..!
18 jaar
Ik kom na een paar dagen weer op deze website en zie ineens zoveel reacties, tof! thanx!
Ik heb de KAT weer terug gezet, de KATvervanger (buis, dus geen demper) teruggebracht. Want het was geen rijden. Qua vermogen maakte het inderdaad niet veel uit. Wel maakte de auto een ontzettende herrie van onder tussen de voorstoelen.
Ik heb een Remus Titanium eind-demper, en ik moet zeggen dat dat bij mij wel een verschil maakte qua vermogen. Ook leek de auto zuiniger. En de sound is vetter, maar wel subtiel 'racey'. Zo'n demper is echt aan te raden wat mij betreft.
Verder heb ik vandaag de Lamba Sonde & kat laten testen ( 4 gastest). Wees uit dat alles okay werkt nu.
Waarschijnlijk had ik zonder KAT te weinig tegendruk, mede door de Remus, die ook al weinig tegendruk geeft natuurlijk. En die tegendruk heb je zeker wel een wat nodig.
Alleen nu ben ik wat onzeker gebleven over het verbruik. Ik hou dat nu scherp in de gaten. Wie weet dat er door deze dingen iets kapot is gegaan..
gr
Hanz
18 jaar
Beste Hanz,
Dat jouw Remus demper meer vemogen zou geven zoals jij denkt dat is een fabeltje en dus in werkelijkheid niet zo, het is enkel de sugestie die word opgeroepen door het verandere geluid dat je nu hoort.
Tevens heeft een viertak geen tegendruk nodig om goed te kunnen presteren het is bij een viertakt enkel van belang dat de uitlaatgassen zo snel mogelijk worden afgevoerd.En de beste optie is daarvoor afzonderlijk per uitlaatpoort zonder dat de schokgolven elkaar ondeling kunnen beinvloeden door een niet gescheiden systeem bv.En dan zal een goed vier in een uitlaatspruitstuk wel (iets kunnne bijdragen )aan het vermogen maar das'een heel ander verhaal.
NB: In tegenstelling tot de viertakt heeft een tweetakt motor juist wel weer die tegendruk nodig om aan het vermogen te komen.....maar dat was geen nieuws neem ik aan!..........lamda sonde is zeer goed te controleren of deze nog goed werkt met een scoop de voorgeschreven pulseringen daarvan per sec tellen, enkel dan weet je of deze nog goed is.
Mvg,
18 jaar
Lambda geregelde motor zonder lambda sonde = motor draait heel slecht!!!
Zonder kat en met de lambda sonde zal hij heel mooi draaien.
Dat de uitlaatkleppen verbranden door de kat eruit te halen geloof ik bijna niet. De warme lucht kan juist rapper weg, waardoor ze minder rap zullen verbranden.
18 jaar
@snowman, met een scoop?? Wat dacht je van een multimeter? Of een lamda tester met led uitlezing? Beide voor een paar tientjes te koop! Bovendien kan een 4 gas test ook duidelijkheid geven. Een auto zonder goed werkende l.sonde voldoet nooit aan de emmisie eisen. Je moet het niet al te moeilijk maken. Ik weet niet hoor, maar zou een gemiddelde particulier over een scoop beschikken?!
Sytze
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar