Volkswagen Golf III : Klepstoters

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 I 60 kW

Hallo allemaal,

Onze auto heeft 160.000 gelopen goed onderhouden, olie om de 10.000 km vervangen (10W40) et cetera.
Auto rijdt verder prima, gebruikt geen druppel olie en heeft nog steeds een prima compressie.
Nu valt het ons op, dat de klepstoters, tenminste daar gaan we van uit, tikken.
In de zoekmachine hebben we even gezocht naar een mogelijke oplossing, maar dit heeft niet echt betrekking op onze auto.

Wel viel het ons ook op, dat er heel erg verschillend wordt gedacht over het eventuele vervangen van de klepstoters, de één zegt dat deze een motorleven meegaan, de andere weer van niet.
Ook hoor je dat het meestal aan de nokkenas ligt.

Ook zouden we graag willen weten, wat de oliedruk bij stationair draaiende motor moet zijn en tot hoeveel deze max. druk kan gaan.

Weten onze kanjers hier voor ons een passende oplossing voor??

Bij voorbaat weer heel erg bedankt.

Groetjes Martina

Martina

Geplaatst door Martina (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

jan T (20) PRO, 14 jaar geleden

klep stoters kunnen dicht gaan zitten door vervuiling.
je zou een reiniger in de olie kunnen doen of een kwart liter atf er bij en kiken of dat verbeterd.
helpt dat niet dan kun je het klepdeksel eraf halen en de nokkenas controleren.
is deze in orde dan moet je het geluid aan iemand van de garage laten horen en als hij ook zegt dan zullen de klepstoters vervangen moeten worden tenminsten als je het tikken erg vind.
ik neem aan dat het oliepeil goed is.
de oliedruk bij wame motor stationiar moet tussen de 0,5 en 1 bar zitten.

groetjes jan.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

En 2 bar bij 2000 toeren..

Het tikke van de stoters kan overigens geen kwaad, alleen is het irritant.

Helpt reinigen niet, kun je ze altijd vervangen.

Gr Stefan

Martina (0), 14 jaar geleden

Hoi Mensen,

Bedankt voor jullie reacties.

Morgen toch even naar de garage om het te laten checken.

Heb nog wel een vraag, welk merk stoters buiten die van de dealer zijn ook goed, we kennen een aantal merken Febi, Ina en Meyle.
Hebben jullie een advies?

Groet Martina

Martina (0), 14 jaar geleden

Hoi allemaal,

Ik ben vanmorgen even naar een Bovag revisiebedrijf geweest; de motor was warm en de expert werd erbij geroepen.
De man hoorde wel tikken, maar vond dat dit niet onder de kleppendeksel vandaan kwam.
Het getik, hij noemde het ratelen, kwam volgens hem onder het luchtfiltergedeelte, boven het gasklephuis vandaan.
Verder vond hij, dat de motor als een zonnetje liep.
Verder zei hij nog, dat als de motor koud was en je hoorde stoters je eventueel deze wel zou kunnen vervangen???!!!
Natuurlijk een prima bericht, maar wij zoeken nog even verder, want tikken doet hij zeker.

Misschien kunnen jullie als experts wel iets zeggen over het ratelen in het gasklephuis, kan dit, is dit voor jullie allen een bekend verschijnsel?

Graag jullie advies.

Groetjes Martina

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Hallo Martina

Gaf de monteur niet aan wat het geratel kon zijn ?

Bij het luchtfilter in de buurt ? misschien een span of looprol die rammelt ?

Altijd lastig te beoordelen op afstand, misschien kun je er eens een geluidsopname van maken en die plaatsen op youtube, misschien is het dan wat makkelijker.

Als de stoters echt minimaal tikken, zou ik ze zelf laten zitten ( of het moet al storend zijn, dan kun je ze altijd nog vervangen ) Bij het vervangen van de stoters moet de distributie los, omdat de nokkenas eruit gehaald moet worden bij het vervangen van de stoters.

Hoelang ligt de distributie riem er al op ?

Gr Stefan

Martina (0), 14 jaar geleden

Hoi Stefan,

We hebben de monteur toevallig vanochtend nog even gebeld, over wat hij nu precies bedoelde met 'geratel'.
Hij vertelde, dat het de injectoren moesten zijn en dat dit geen kwaad kon, een beetje vreemd is het wel, toch?
Een ieder die het gehoord heeft, is er zeker van, dat het getik onder kleppendeksel vandaan komt, maar geluid kan heel verraderlijk zijn.

De dis.riem is 19000 km geleden nog vernieuwd.
En daarvoor had een andere riem er pas 4000 km opgezeten, maar die piepte alsof de Mexicaanse griep in onze auto zat.
Volgens een bevriende VW monteur, zat -a- de riem er fout op, hij zei, dat de letters op de riem aan de bijrijderszijde te lezen moest zijn anders gaan ze piepen en -b- het was volgens hem een inferieure riem. Dus hebben we een originele Conti laten monteren.
Ook de multiriem en de V snaar zijn toen gelijktijdig vervangen.

Zoals gezegd, gaan we verder onderzoek laten doen, we hebben volgende week een afspraak bij een Bovag revisie bedrijf in Noord Holland.
Deze mensen zeiden door de telefoon, dat het natuurlijk de klepstoters konden zijn, maar ook de (bronzen) klepgeleiders.
Zij wilden geheel vrijblijvend onderzoek doen naar belangrijke zaken, die mogelijk een bijkomende rol kunnen spelen of zelfs de oorzaak zouden kunnen zijn van het
'getik' en dat was de oliedruk.
Zij vroegen bijvoorbeeld ook naar rijgedrag en olie gebruik (merk en 10W40).
Dus gaan we daar volgende week even naar toe.

We houden een ieder op de hoogte, omdat we veel waarde aan hechten aan feedback geven, zeker om het feit, dat jullie altijd zo intens behulpzaam zijn.

Groetjes Martina

Martina (0), 14 jaar geleden

Hoi allemaal,

We zijn vanochtend even voor een second opinion bij een ander revisie bedrijf geweest en deze constateerde het volgende:
Je hoort wel een licht tikken onder de kleppendeksel, maar dit was volgens de monteur te wijten aan de bronzen klepgeleiders, met name van de uitlaatkleppen.
Dit kan absoluut geen kwaad en was bij deze km. stand geen reden om ongerust te zijn, deze gaan volgens hem nog jaren en vele km'ers mee.

De stoters zouden ook een beetje kunnen tikken, maar ook hier geen enkele reden voor vervanging.

Hij heeft ook meteen maar even de oliedruk gemeten bij stationair en bij 2000 rpm.
Bij stationair 3 bar druk.
Bij 2000 rpm 6 bar druk.
Wel week de meter een heel klein beetje af en moest er iets, een tienden, aan bars af worden gehaald, maar dit was volgens de monteur echt helemaal top.

Dus als jullie het ermee eens kunnen zijn mensen, dan maar over en sluiten.

Nu het toerenverval nog even vinden en de zaak draait weer als een naaimachine.

Heel erg bedankt voor jullie inzet en tot horens.

Groet martina

jan T (20) PRO, 14 jaar geleden

nou houden zo martina.

groetjes jan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.