auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Transporter: knipperd temperatuur lampje

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Diesel, Motorcode: 5 cilinder

Het lampje bij de temprstuur meter blijft knippren en de temperatuur meter schommelt; echter er is geen temperatuur probleem; Heb reeds 20.000 km zo gereden, maar het is wel irritant. Oorzaak onbekend......
Wie heeft de oplossing

Geplaatst door

mattymusters (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het kunnen 2 problemen zijn, of de sensor is defect die de meter aanstuurt omdat het lampje knippert en de meter schommelt, als enkel het lampje blijft knipperen kan ook de sensor in het koelvloeistof reservoir ( indien aanwezig ) defect zijn.

Weet je zeker dat de sensor in orde is, blijft het instrumentenpaneel over..

stefan84 0

14 jaar

Hallo, spanningsstabilisator achter op instrumentenpaneel doormeten. Breukjes in de soldeer contactjes achter op de printplaat van het instr paneel komen ook nog wel eens voor. Groet Jan227

Jan227 30
badge

14 jaar

Klopt Jan,

Alleen gaat in dat geval meestal ook de brandstofmeter raar doen..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Hallo beste mensen,

de oplossing is gevonden dankzij stefan en Jan. Inderdaad deed ook de brandstof meter raar. Dank voor jullie advies en moeite om dit probleempje op te lossen

mattymusters 0

14 jaar

Matty,

Mooi om te horen dat alles weer naar behoren werkt, maar wat heb je nu vervangen ?

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Beste mensen,

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als Matty met mijn benzine Transporter '92. Het lampje van de koelvloeistof gaat pinken, maar het peil is mooi in orde en de temperatuur is ook perfect. Ik heb echter geen problemen met andere zaken op het instrumentenpaneel.

Ik heb trouwens het probleem met de soldeercontactjes verleden jaar gehad. Mijn benzinemeter werkte niet meer, na opnieuw solderen van de contactpunten van de spannings stabilisator was dat opgelost (met dank aan jullie). De temperatuursensor was echter wel effectief defect en de nieuwe is dus amper een jaartje oud.

Hoe kan ik best zoeken wat er mis gaat?

En even wat informatie vragen... De temperatuursensor heeft 4 aansluitingen, 2 bruin, 1 geel/rood, 1 grijs. Ik heb een elektrisch schema, maar ik snap het niet zo goed. Geel/rood is aangesloten op een variabele weerstand denk ik, voor de temperatuur meter zelf. En grijs is dan voor een simpel contact om het waarschuwingslampje te doen branden? Ik probeerde eens grijs met bruin te kortsluiten om het lampje zelf te doen pinken, maar het kortsluiten gaf een raar geluid, dus ik ben maar vlug gestopt. Ergens snap ik niet volledig hoe het geschakeld is.

HyperBaton 0

14 jaar

Sorry, dit is een schaamteloze bump omdat ik nog steeds hetzelfde probleem heb.

Ik heb de expansietank eens verwijderd en gekuist (afwasmiddel + warm water en goed schudden) omdat ik dacht dat die sensor misschien het probleem was. Wat voor een sensor zit er in die expansietank? Ik dacht dat het een vlotter was, maar na kuisen kon ik ook niets horen op en neer bewegen in de tank.

Iemand wat tips voor mij? Heel storend om constant met zo een knipperend alarmlampje rond te rijden. Het is meestal trouwens niet meteen na het starten van de motor, eerder na een 3-tal minuten of zo.

HyperBaton 0

14 jaar

In dat tankje zitten 2 ijzeren staafjes, dus inderdaad geen vlotter..

Meet maar eens met een multiemeter, als het tankje tussen min en max staat dan moet je een weerstand meten, is het tankje leeg ( onder die ijzeren staafjes ) dan meet je niks..

stefan84 0

14 jaar

Bedankt Stefan. Dus het is gewoon een aan-uit contact voor low level dan.

Ik heb 1,2 mega ohm weerstand nu bij gevulde expansietank. Is dit wat het zou moeten zijn?

HyperBaton 0

14 jaar

Wat de weerstand precies moet zijn weet ik ook niet eerlijk gezegd, volgen mij maakt dat ook niet veel uit want als het tankje leeg is, en je dan dus geen weerstand meer meet, gaat het lampje binnen knipperen..Een soort 'verbreek' contact.

Kijk eens of je een relai 42 erin hebt zitten ?

Heb toen eens hetzelfde probleem gehad, het lampje bleef toen ook telkens knipperen, ik heb toen het relai uit de zekeringkast gehaald, 2 kabels genomen met kabelschoentjes erop, die in de zekeringkast geduwt, dus zonder relai, en de overige uit eindes rechtstreeks op het tankje aangesloten, en het werkt tot op de dag van vandaag nog perfect!

Indien de auto voor eigen gebruik is, en je dat niet veel uit maakt, zou dat eventueel een oplossing voor je kunnen zijn.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Die relay heb ik niet zitten vrees ik. Enig idee trouwens wat ik zou moeten ontvangen van voltages in de connector aan de expansietank? Ik kreeg maar 1V of zo op de blauw-bruine draad.

HyperBaton 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.