Volkswagen GOLF: Knipperende verlichting / Regeneren koude motor

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: CBD, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 81

Beste leden,

Sinds vorig jaar oktober ben ik in het bezit van een Golf 6, 2.0 liter TDI. Deze auto rijdt heerlijk, maar sinds december stuit ik op een aantal onverklaarbare (tot noch toe) problemen, wat mij heeft doen besluiten hier eens een account te maken in de hoop dat iemand hier bekend mee is.

Het eerste probleem is knipperende verlichting, zowel alle buiten verlichting als binnenverlichting (deur / cockpit). Dit probleem dient zich voor direct bij de start en wordt verergerd op het moment dat ik bijvoorbeeld richting aangeef, mijn elektrische raambediening gebruik of ruiten sproei. Nadat er zich diverse foutmeldingen voor bleven doen (ABS lampje, stuurbekrachtiging viel uit) ben ik naar de garage gegaan - aldaar nieuwe dynamo geplaats, massakabel aangedraaid (zat iets los) en massapunten gecontroleerd. Niks gevonden. Sindsdien heb ik geen foutmeldingen meer, wel nog steeds dezelfde problemen omtrent knipperende verlichting.

Tevens komt het meerdere malen per rit voor dat mijn auto een verhoogd toerental heeft, volgens een ex VW monteur zou dit het regeneren van het roetfilter moeten zijn. Al komt dit ook voor bij het starten van een koude motor, gaat direct naar de 1000/1100 toeren. Tevens kan het voorkomen dat het tijdens een rit naar werk (enkel 65 km) meerdere malen voorkomt - dus geen continu proces.

Is er hier iemand bekend met bovengenoemde problemen? Het loopt al maanden, je zou in staat zijn om de auto weer in te ruilen aangezien het niet prettig rijdt.

Groet,
Rens

renszuurveld

Geplaatst door renszuurveld (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Hans4040 (330) PRO, 6 jaar geleden

Is de accu al eens getest?
En dan bedoel ik niet meten met een multimeter op de accupolen, maar daadwerkelijk een belastingtest.

renszuurveld (0), 6 jaar geleden

Hans,

Accu is zowel met een multimeter getest als er uitgehaald en onderworpen aan een belastingtest. Alle spanning en massapunten geven voldoende spanning aan, zonder schommelingen. Accu is ook nog een vrij nieuwe Bosch.

jaker (0) PRO, 6 jaar geleden

Aan de voorzijde van de zekeringkast onder de motorkap zit een strip met zware zekeringen.
Ook is daarmee de dynamo gezekerd,is dit ook goed,geen verkleurde aansluitingen te zien door warmte ontwikkeling?

renszuurveld (0), 6 jaar geleden

Lijkt ook allemaal in orde te zijn.

Het is zo’n vreemd probleem, het wordt dus erger op het moment dat ik meer stroom verbruik dus bij ruiten sproeien, richting aangeef of de elektrische ramen bedien. Dan zie je de verlichting alleen maar meer knipperen...

jaker (0) PRO, 6 jaar geleden

Zou toch de laadspanning onder belasting controleren,dus met licht en achterruitverwarming e.d. aan,De spanning moet dan gemeten op pluspool van de acuu en op de grote zekeringen op de relaisbox onder de motorkap zeker 13 volt zijn.
Het verhoogde stationair toerental kan ook veroorzaakt worden door te lage boordspanning.
Motor ecu verhoogt dan het toerental.
De dynamo was al vervangen,waarom?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.