Volkswagen Passat 2005: koeling circuleert niet?

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 96

Ik heb een vreemde situatie met de koeling van mijn Passat. Onlangs de koelvloeistofflens op de achterzijde van de cilinderkop vervangen vanwege lekkage (dat was al vreemd want die had ik net 2 jaar geleden ook vervangen, maar hij was echt lek; de O-ring was helemaal plat). Nu een origineel VW erop gezet, de vorige was van Topran, hopelijk gaat dit beter ook al lijken ze uit dezelfde mal/fabriek te komen. Hoe dan ook, tijdens die excercitie kwamen we erachter dat de onderste koelwaterslang aan de radiateur helemaal koud blijf dus het lijkt erop dat er geen circulatie is. Dan zou het of de thermostaat of de koelwaterpomp moeten zijn leek ons. Nu ben ik aan het opletten en checken, eerst na ruim 20 min door de stad: slang koud en temp meter op 90 graden. Vandaag meer dan 100 km snelweg gewoon ca 100 km/u gereden, temp meter blijft gewoon op 90 graden, motor voelt ook niet idioot warm, geen koelvloeistof verlies of hoge druk in de tank maar nog steeds die onderste radiateurslang koud!! Kan dat echt ? Ik krijg wel het idee dat ik naar de pomp moet gaan kijken maar die is ook in 2022 tegelijk met de distributieriem vervangen. (Las wel in een ander ouder topic hier dat die dingen toch wel kapot kunnen gaan.)
Ik wilde voor de zekerheid maar meteen ook de thermostaat meepakken of is dat overdreven? Die zit daar toch ook waar de onderste koelwaterslang uit het blok komt? Moet nu toch niet hele voorkant eraf dus dan maar meteen meepakken dacht ik. Ik heb hem nog niet uitgelezen; heeft dat nog zin in dit geval? Iets waar ik speciaal op kan letten daarbij?
Graag jullie inzichten en/of tips.

Passat Variant

Geplaatst door Passat Variant (75) , lid sinds 4 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

, 1 maand geleden

de voorkant hoeft er niet vanaf je brengt de voorkant in positie,je draait de bouten van de bumper eruit dan zet je daar links en rechts een draadeind in daar trek je de bumper overheen dan aan de achterkant een klemtang op het draadeind zodat de bumper niet terugkan dat is alles maar wat betreft de onderste slang die is altijd kouder

, 1 maand geleden

Als je de dop losdraait van het reservoir kun je zien of er koelwater stroomt. uit het dunne slangetje komt dan water.

, 1 maand geleden

je rijd de auto effe warm dan ga je stilstaan en laat hem stationair draaien dan wordt hij goed warm en springt de fan aan of een visco koppeling dan grijpt de fan aan,dan na geruime tijd zijn beide slangen warm want hij krijgt geen rijwindkoeling

, 1 maand geleden

Denk dat er niks mis is , bij geen circulatie gaat hij aan de kook.

, 1 maand geleden

Dank voor alle tips, ik ga ermee aan de slag. Ik weet in elk geval bijna zeker dat het expansietankje wel warm wordt dus waarschijnlijk komt er wel vloeistof uit die dunne slang maar dat ga ik checken. En verder dus bij stilstaan kijken of die onderste slang wel warm wordt.
Maar dat zou dus betekenen dat bij rijwind die radiateur zo goed werkt dat die onderste slang, dat is dan de retourstroom denk ik, gewoon koud is, buitentemperatuur zeg maar?
Ik post het zodra ik meer weet.

, 1 maand geleden

Hier mijn bevindingen: even rondje gereden, minuut of 20, en ik zag dat de koelvloeistof in het tankje ruim boven max stond terwijl het daarvoor nog net onder max stond. Wat ik ook zag was dat het tankje bol stond en dat er daardoor barstjes, nog geen scheurtjes, aan de onderkant zitten. Omdat het zo vol zat kon ik niet zien of er vloeistof door het dunne slangetje kwam dus die heb ik even los gehaald, de motor gestart en toen kwam er een slap straalje uit. De slang aan de onderkant van de radiateur was weer gewoon koud, de fan met de visco koppeling draait maar de electrische fan ernaast niet.
Ik heb een digitale multimeter met een vrij nauwkeurige temperatuursensor, die heb ik in het expansietankje gehangen toen de motor stationair stond te draaien. Hij begon op 86 graden ongeveer en liep toen op. Bij 96 graden kwam ineens de koelvloeistof omhoog en bijna over het expansietankje heen (de dop was eraf natuurlijk voor die temperatuurmeter) dus toen heb ik hem uitgezet. De slang onderaan de radiateur was nog steeds koud toen en de electrische fan sloeg nog steeds niet aan. Wordt die fan geschakeld door de opnemer onderaan de radiateur? Wat ik ook raar vind is dat de meter op het dashboard niet opliep toen de multimeter op 96 stond.
Rara wat is er aan de hand?

, 1 maand geleden

Is nog steeds geen rara.
De temperatuurmeter op het dashbord is zodanig afgeregeld dat deze niet reageerd op kleine temperatuurschommelingen
De elec. fan wordt geschakeld door de sensor in de radiateur.
Dat je koelwater stijgt als de motor warmer wordt is normaal qua een cm of 2-3.
Met de dop er af is het vrij normaal dat de boel er overheen komt als je richting kookpunt gaat.
Drukverhoging geeft temperatuur daling.
Als er op stekker van de sensor in de radiateur 2 draden zitten zou je die door kunnen verbinden om te kijken of de fan werkt.

, 1 maand geleden

Ok, ik snap het, dan moet ik het dus herhalen met de dop op het expansievat.

, 1 maand geleden

Precies en die barstjes zijn normaal zou een nieuw tankje bestellen.

, 1 maand geleden

Ja dat had ik inmiddels gedaan, wilde maar niet wachten totdat die openscheurt. Maar dat is dus waarschijnlijk gewoon veroudering.

, 1 maand geleden

Ja.

check

Beste antwoord, geplaatst door , 1 maand geleden

Ik denk opgelost....
Nieuw tankje geplaatst en vandaag had ik eindelijk tijd om beter te checken hoe het nou met die temperatuur zit. Ik had een slimme ingeving en heb hem even aan de computer gehangen zodat ik kon zien wat er nou bij die temperatuursensors gebeurt, en ook of ze het allebei doen. Dat doen ze dus. En ik zie ook de termostaatklep reageren, klopt dat; zit daar een sensor oid?? Ik heb, als het gelukt is, een paar foto's gemaakt en toegevoegd waar je de temparaturen ziet en de thermostaatstand. Ik heb de motor nog wat langer laten draaien totdat de radiateur temp rond de 40 graden zat maar dat duurt best lang zeg. Die tweede fan ging toen nog steeds niet aan maar dat klopt denk ik wel want hij kon nog steeds de motortemperatuur regelen zonder die fan. Weet iemand bij welke temperatuur die fan geschakeld wordt?
Hoe dan ook jullie hadden gelijk dat alles naar behoren werkt als ik het zo zie, toch? Of is er nog iets waar ik wat aan moet doen? Wel nog een vraag: waarom geeft het dashboard 90 graden aan als de motor op 100 graden geregeld wordt?
Oja nog een vraag eigenlijk: ik moet van dat log-scherm ook gewoon een file kunnen maken die ik op kan slaan denk ik of niet; hoe gaat dat?
Dank voor jullie tijd en tips!

. . .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.