Afgelopen zomervakantie zijn we met onze transporter t4 met caravan naar Frankrijk de Ardeche geweest. Na +/- 1000k(Lyon) de snelweg af de bergen in eerste goede berg motor aan de kook, laten afkoelen vloeistof bijgevuld en op een drafje toch de camping gehaald. Daar ben ik aan het zoeken gegaan bleek dat alle zekeringen van de koeling waren dooirgebrandt.(ook de 2 grootte onder de kap).Daarna met rondtoeren zonder caravan geen problemen meer. Toen naar huis terug (met caravan) eerste hoge berg lampje koelvloeistof branden bijgevuld, 1 ventilator permanent doorverbonden. na 200km weer lampje branden weer bijgevuld 2e ventilator bijaangesloten en de kachel vol aangezet dit 3 keer gehad de laatste 500km geen last meer gehad (was toen avond dus koeler). Het vreemde was dat de themperatuurmeter nooit echt opliep alleen het lamje ging branden en dan moest er weer +/- 3liter vloeistof in. Thuis dacht ik aan een scheurtje in de kop bij een motorrivisiebedrijf geweest konden niks vinden, heb zelf de thermostaat vervangen ( oude getest was nog goed) en een nieuwe dop op mijn reservoir ,ventilatoren werken allebei. Nu heb ik sinds de vakantie ongeveer 5000km gereden zonder een druppel vloeistof bij te vullen af en toe ruik ik nog wel koelvloeistof. Kent iemand dit probleem ik wil het zelf aanzien deze zomer naar zuid europa met 25 liter vloeistof mee maar de rest van het gezin ziet het niet zo zitten.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo, lijkt erop dat het koelsysteem te veel druk opbouwt bij extreme belasting en dan de kvl uit het overlooptankje perst. Een drukmeting van het koelsyteem tijdens rijden met caravan uitvoeren, als is dit wat omslachtig. Heeft het revisie bedrijf de cilinderkop afgeperst ? Groet Jan227
Jan227 de cilinderkop is niet afgeperst zal nog eens naar het revisiebedrijf gaan . Bedankt, groet, p.jonker65
13 jaar
Hallo, als je soms koelvloeistof ruikt, wijst dit toch in de richting van een uitwendige lekkage. Systeem onder druk zetten en desnoods en weekend laten staan en kijken of het koelvl peil is gezakt. Dat je de laatste 5000 km geen druppel hebt hoeven bijvullen, wijst dan wel weer in de richting van een lekkage die alleen optreed bij extreme belasting, zoals in de bergen met caravan. Cilinderkop (pakking) kan dus bij "koud afpersen" wel lekvrij zijn, maar bij extreme temperaturen/belasting "doorslaan " Groet Jan227.
immitatie waterpomp met kunstof waaier die bij hoge temperatuur loskomt en die misschien nog lekt ook????
zal de eerste niet zijn....
Ik zal het eens na vragen bij de automaterialenwinkel wat voor waterpomp ze me hebben gegeven want ongeveer 3 maanden voor ik op vakantie ging heb ik de waterpomp vervangen maar ik ken niet het verhaal over kunstof waaiers. Bedankt word onderzocht.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar