Volkswagen Transporter: Geen vermogen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5L

Klant had de klacht dat de auto geen trek vermogen had. Auto uitgelezen "geen foutcode", mee de weg op geweest en zowel de turbodruk en LMM waarde waren aan de zeer lage kant. Stekker van de LMM losgenomen en motor trok weer redelijk goed op. Nieuwe LMM gemon. echter hielp dit niet. Deze met een scoop gecontroleerd en bij oplopend toerental ging het signaal van de LMM netjes ophoog, echter in de meetblokwaarde ging de waarde juist naar beneden. Zie hieronder een uitdraai van meetblokwaarde 3.

010.02 - Meetwaardenblok lezen

Groepsnummer 3

Meetwaardenblok lezen
770 /min
300 mg/H
430 mg/H
4 %

010.02 - Meetwaardenblok lezen

Groepsnummer 3

Meetwaardenblok lezen
3590 /min
850 mg/H theoretische waarde
280 mg/H werkelijke aangezogen waarde
4 %


Conclusie: de LMM geeft wel een hogere spanning af bij meer aangezogen lucht, maar de ECU ziet dit dus anders als je de meetblokwaarde bekijkt.

Iemand zoiets al eens meegemaakt? Lijkt mij dat de ECU oorzaker is van dit probleem.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Alex76

Geplaatst door Alex76 (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

De waarde uit de meetwaarde blokken is een gewicht per SLAG. De H staat voor Hub (Duits voor slag).
Bij oplopend toerental heb je meer slagen, dus voltage van LMM moet sterk oplopen om een gelijkblijvende hoeveelheid per slag te houden.

Wat doet je turbodruk?

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Alex die lage waarde krijg je bij geopende EGR klep en GEEN torbodruk. Loop de vacuumslangetjes van het hele systeem na. Komt er ook genoeg gas uit de uitlaat? Zit de kat niet verstopt? Succes.

Alex76 (0) PRO, 13 jaar geleden

Zie het scoopbeeld betreft LMM. Deze liep op tot circa 3,1V bij 3500 rpm.

[url=http://img696.imageshack.us/i/hardcopy15...][img]http://img696.imageshack.us/img696/1845/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

Turbodruk was erg laag met aangesloten LMM, zonder LMM ben ik helaas vergeten te controleren. Maar wel de turboslangen en dergelijke gecontroleerd. Deze turbo is gewoon een ouderwetste, dus met een wastgate die doormiddel van turbodruk wordt bedient in combinatie van klep N75. De klep op de turbo was gangbaar en stond dicht. Ook de EGR heb ik gecontroleerd en deze klep werkte ook correct en heb hem even voor de zekerheid afgesloten.

Betreft of de uitlaat verstopt was ook iets waar ik wel aan gedacht had. Heb dit echter niet gecon. omdat de auto wel redelijk goed reed zonder LMM. Maar dit is nog wel iets waar nog naar kan kijken als de auto weer bij ons wordt aangeboden.

Mochten mensen nog meer tips dan hoor ik het graag.

In ieder geval bedankt voor jullie adviezen Oldford en Punt.

Jan227 (5) PRO, 13 jaar geleden

Hallo, controleer of de boutjes waarmee de membraan doos aan de turbo zit, niet zijn losgelopen. Neem evt de vacuumslang van de turbo-membraandoos los en controleer of je dan wel turbo druk hebt. Heeft deze een turbo -druksensor in het laadlucht systeem of een map sensor in de ECU ? Groet Jan227

audia4 (0) PRO, 13 jaar geleden

Deze auto heeft een egr klep, die zorgt dat er uitlaatgassen de inlaat in gaan.

Naast dat de kleppen vast gaan zittenkan het ook dat de inlaat nog maar 20% van zijn oorspronkelijke doorlaat heeft, door aangekoekte koolbende. Krijgt je wagen asmatische klachten van.

ffe de EGR klep er afslopen (4x inbusbout onder de intercooler) en je weet genoeg.


Overigens als er geen lucht en dus geen brandstof de motor in gaat krijg je ook geen turbodruk.

Alex76 (0) PRO, 13 jaar geleden

Turbo geloof ik zelf niet zo in. Ik had hier ook al even de vacuümslang losgenomen en gereden. Ook bij stationair gasgeven komt de motor niet op gang en blijft hangen op zo 3500rpm.

Betreft vervuiling van de inlaat is zeker nog iets wat ik kan controleren. Zelf nog nooit meegemaakt, maar wel wat foto's gezien hoe een inlaat dicht kan koeken.

Bedankt voor tips.

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Alex haal de drukslang na de turbo even weg ,je kan zo voelen of de turbo werkelijk wat doet en de LMM moet dan ook meer aanwijzen. Uitlaatpijp kan je ook losnemen om weerstand ervan uit te sluiten maar met die klemmen is /was het niet mijn favorite hobby. Succes.

markie (0) PRO, 13 jaar geleden

-

audia4 (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=Punt]Alex haal de drukslang na de turbo even weg ,je kan zo voelen of de turbo werkelijk wat doet en de LMM moet dan ook meer aanwijzen. Uitlaatpijp kan je ook losnemen om weerstand ervan uit te sluiten maar met die klemmen is /was het niet mijn favorite hobby. Succes.[/quote]
uitlaatklemmen alleen met het juiste gereedschap te lijf gaan. Degene waarmee je met een draadspindeltje de klem open draait. Met dit gereedschap is het een makkie.

Dus niet de spieën van midlock.... (die zijn eigenlijk gewoon onbruikbaar te noemen)

succes

audivw (0) PRO, 13 jaar geleden

alex, enig idee wanneer bij deze auto het brandstof filter vervangen is, deze zit op een niet zo'n makkelijke plek, zeker niet als er ook ABS aanwezig is.
bij een te kort aan brandstof zal de turbo amper voor drukvulling kunnen zorgen en zal je aangezogen lucht drastisch dalen, dit zal je zeker zien aan de lmm, de N75 klep, EGR, turbodruk. vaak krijgt dan de lmm de schuld!

nog even wat tips van gerrit speek.

Controleer of er soms een powerbox aanwezig is. Haal die er uit (loskoppelen).
Plaats een nieuw luchtfilter.
Controleer het hele inlaat-traject (ook van en naar de intercooler) op vervuiling en verstopping.
Controleer het hele uitlaat-traject op vervuiling en verstopping, in het bijzonder de katalysator.
de katalysator kan verstopt zijn (dicht geslibd), geen wonder dat je dan problemen krijgt met de turbodruk.
de katalysator heeft van binnen een soort van honingraat structuur; het gebeurt wel eens dat daarvan stukken los gaat zitten die af en toe (!) de doorstroming zodanig vernauwen dat je problemen krijgt met de turbodruk.
Bij een verdelerpomp-auto: controleer de pomptiming en, indien nodig, zet die eerst goed en ga weer rijden.

mark.

Alex76 (0) PRO, 13 jaar geleden

Vandaag de auto weer voor onderzoek gekregen. De inlaat bekeken zoals Harry al zei en inderdaad, het inlaatsysteem was lekker dichtgeslipt door vervuiling. Had dit nog nooit zo erg gezien. Erg leerzaam mocht ik ooit weer zo klacht krijgen. Na alles goed gereinigd te hebben reed de auto zoals het hoorde. De LMM gaf weer de waarde aan die hij ook theoretisch moest halen. Probleem opgelost dus.

Bedankt voor jullie adviezen heren.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.