Ik heb een golf 3 1.8 abs motor en hij wordt simpelweg te warm.
Inmiddels is de thermostaat, de radiateur, de waterpomp, de Thermoschakelaar van de koelfan vervangen. De koppakking heb ik ook al vervangen omdat deze door het probleem met de koeling was gaan lekken. De kop is ook afgeperst. Alle koelleidingen heb ik doorgeblasen met water en deze zitten ook niet verstopt. Maar na dit alles gaat de motor nog steeds aan de kook in het reservoir terwijl het water bij de thermoschakelaar nog niet eens warm genoeg is om de fan aan te laten slaan. Ik denk zelf dat er dus ergens in het blok een verstopping zit, maar langzamerhand kom ik er niet meer uit. Wie geeft mij de oplossing?????
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heb je ook gecontroleerd of je thermostaat huuis nog heel is?
zit jou multi-riem wel goed gemonteerd,heb eens een keer het zelfde mee gemaakt bij een 1.8 abs waarbij later bleek dat de multi-riem verkeerd gemonteerd was,de waterpomp draait dan de verkeerde kant op en de motor koelt dan niet goed.
de waterpomp moet de zelfdekant op draaien als de kruk-as en dynamo.
succes.gr.E.Tempel
Ik snap er niks van. Ik ben er serieus zeer lang mee bezig geweest en ik kwam er steeds maar niet uit. Vanavond heb ik de technische tekeningen van de riemen nog eens bestudeerd en het viel mij ineens op dat ik die riem anders had gemonteerd. Dus ik dacht al : Dat moet het zijn. Vervolgens keek ik of er geantwoord was op dit forum en nu krijg ik hetzelfde hier ook te horen. Dat noem ik wel toevallig. Waarschijnlijk is dit het dus het probleem. Hartelijk dank voor het antwoord Ernst.
19 jaar
De multieriem moet met de ribbels over de waterpomppoelie lopen en niet met de rug.
Anders draait inderdaad de pomp verkeerd om ook al eens bij een diesel meegemaakt.
Hans
Inderdaad, nu de riem er goed op ligt is het probleem voor 80 procent verholpen. tijdens het rijden gaat de motor niet meer aan de kook. Maar nu is het enige probleem nog dat bij langdurig stationar toerental de koelfan niet aanspringt.Ik heb de koelfan handmatig 12 v gegeven en dan draait hij op beide standen. (langzaam en snel). De thermoschakelaar in de radiateur is ook goed bij negentig graden geeft hij het singaal af om de fan aan te laten gaan. Dit heb ik met de multi meter gemeten in een pan water met een thermo meter.
Nu is het probleem dat het water in de buurt van de thermoschakelaar voor de fan nog geen negentig graden is, maar op andere plaatsen in het blok is het water dan al aan het koken zodat de fan nog niet aanslaat. Vervolgens door het kokende water in het blok gaat het reservoir overlopen en verliest hij alsnog het koelwater.
Nu kan ik wel een thermoschakelaar monteren die bij een lagere temperatuur doorschakelt, maar dat is in mijn ogen geen goede oplossing. Zelf denk ik dat er toch nog ergens een verstopping zit of er is iets mis in het aluminium pomphuis van de waterpomp. Dit is namelijk het enige en laatste dat ik nog niet heb losgehad.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar