Volkswagen Golf: Schakeld zwaar of helemaal NIET!

Bouwjaar: 1994

Beste mensen,

Ik ben sinds kort eigenaar van een Volkswagen Golf 3 1.6 uit '94. Deze is van mijn oma geweest, heeft voornamelijk lange afstanden afgelegt en er is voor de rest niet veel mee gereden (net 70.000 km) Heeft vaak binnen gestaan en verkeert in topstaat.
Kwaal: als ik een poos op de snelweg heb gereden en alles is goed warm, kan ik na een poosje (kwartier tot half uur of meer) amper terug schakelen. Laatst reed ik van Emmen naar Delft en kon ik hem eenmaal in Delft helemaal niet meer in een versnelling krijgen!!!(voor een verkeerslicht, terug schakelen bij het afremmen wou toen al niet). Nu is mijn ervaring dat VW's niet de meest soepel schakelende wagens zijn maar ik moest hem een poos in zijn vrij laten draaien en toen wou hij na een paar pogingen weer in zijn 1e versnelling. Vervolgens wou het opschakelen maar moeizaam, ik trek bij wijze van de pook krom.
Kan iemand mij vertellen wat ik hier aan zou kunnen (laten) doen? Er zit genoeg olie in de bak, voel geen (grote) speling in de pook, ik hoor geen bijgeluiden en de koppeling voelt ook nog goed aan. Als de motor is afgekoeld schakeld de bak weer lichtelijk normaal.
Alvast bedankt!

Rob4fun

Geplaatst door Rob4fun (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

hallo rob..


een Volkswagen Golf 3 1.6 uit '94. Deze is van mijn oma geweest, heeft voornamelijk lange afstanden afgelegt en er is voor de rest niet veel mee gereden (net 70.000 km) Heeft vaak binnen gestaan en verkeert in topstaat..

http://img386.imageshack.us/img386/6738/..." border="0" alt="Free Image Hosting at www.ImageShack.us" />

dit verhaal komt bij de meesten bekent voor ;^)))) geintje!!

ververs de olie maar eens een keer en gooi er een toevoeging bij! daar knappen ze meestal behoorlijk van op...



paul,

1 (0) PRO, 18 jaar geleden

smeer schakelstangen ook tevens, speling is niet het probleem hoor

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

Is vaak de schakelwals, tenminste als het een type is met stangen geschakelde bak en geen kabels. Remedie: even de blokeerkogel van de 5e versnelling er uit draaien ,deze zit boven op het cilindervormige huis waar de schakelstangen mee verbonden zijn, en hier wat olie in op spuiten. Op de een of andere manier komt de bakolie hier niet lekker terecht.

Rob4fun (0), 18 jaar geleden

Bedankt voor de tips allemaal!

Het is idd een bak met een schakelstang, ik heb die kogel ingesmeert met olie maar het helpt niets, het is echt de bak zelf. Ik erger me hier dood aan want ik krijg hem regelmatig niet in de versnelling. Olie verversen zal ik nog proberen.

Nu is er trouwens een ander mankement waar mijn auto al een lange tijd last van heeft: de startmotor. Deze produceert geluiden waar een Remus-uitlaat nog wat van kan leren. Als ik start blijft hij doordraaien als ik de sleutel niet los laat, bij m'n pa's Toyota stopt de startmotor vanzelf bij het aanslaan v/d motor. Ik weet niet of dit hoort, het vormt niet echt een probleem. Maar áls ik hem los laat, klinkt de startmotor alsof er versleten lagers in zitten, ik kan niet wegrijden zonder aandacht en geschrokken blikken van de buren te krijgen. Mijn buurman had vroeger ook een Golf met hetzelfde mankement. Wie weet wat het is en of het kwaad kan? Ik erger mij inmiddels groen en geel aan de Golf, het rijdt gewoon niet fijn op deze manier.
Alvast bedankt voor de tips!

Rob4fun (0), 18 jaar geleden

Voor de startmotor heb ik al een oplossing gevonden!

Bij mijn Golf schuift de as van de (originele) startmotor bij het starten een stukje de 'versnellingsbak' in waar een busje (noemen ze bij VW een lager maargoed) in zit die als lager moet dienen. Nu zit dit dusdanig degelijk in elkaar dat vaak deze busjes na het starten meekomen uit de bak als de as van de startmotor weer terug schuift. Hierdoor is deze 'lager' kapot gegaan bij de eerst volgende keer starten.

Ik heb deze startmotor vervangen voor een ander type die ook op mijn motor past, deze heeft een eigen frame met een lager waar de as in zit. Voor doe-het-zelvers met het zelfde probleem: smeer voor het plaatsen ook wat lagervet op het tandwiel van startmotor en op 't tandwerk van 't vliegwiel, dan start hij zowat geruisloos;)

Parlato (0) PRO, 18 jaar geleden

Dat slechte schakelen kan toch in de koppeling zitten.
Ik heb het wel eens hetzelfde gehad met een Golf, warm slecht schakelen en koud veel beter.
Bleek achteraf de ronde schijf te zijn die op het diafragma van de drukgroep zit, deze was zover uitgesleten dat de koppeling niet meer vrijkwam.
Het pedaal voelt goed aan en toch komt de koppeling niet vrij.

Rob4fun (0), 18 jaar geleden

Bedankt voor de tip!
Nu je dit zegt, als ik de achteruit inschakel gaat dit vrijwel altijd gepaard met het geluid van 'poetsende tanden'. Misschien blijft de koppeling inderdaad wat slippen.
Overigens schakelt hij stukken beter (en 'poetst' hij meestal niet) als ik de koppeling heel erg snel intrap, dan schakelt hij soepeler zonder haken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.