Volkswagen Golf V: koelschroef draait bij aanzetten contact ( koude motor )

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 tdi

Geachte

Als ik het contact aanzet begint de grote koelschroef ( ventilator ) op volle toeren te draaien.
Dit gedurende een hele rit ( motor wordt wel warm tot 90 graden zoals het hoort )

Koelschroef stopt met draaien van zodra ik het contact weer afzet.

Iemand ervaring met dit probleem?

Golf 5 2007 tdi

sarahpyl

Geplaatst door sarahpyl (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

sarahpyl (0), 11 jaar geleden

Kheb het hier over de grote koelschroef ..
Die andere kleine is voor de airco nietwaar?

ricky (0) PRO, 11 jaar geleden

Eerst laten uitlezen en mocht je de storing temperatuursensor radiateur of temperatuursensor motor hebben dan deze vervangen. Staat er geen storing in dat is 1 van de 2 koelfannen stuk, vaak loopt dit uit op het vervangen van allebei.

sarahpyl (0), 11 jaar geleden

kan ik dit zelf niet uitklaren?
Ik heb een multimeter ... Kan ik die sensoren gaan meten voor defecten?
Want ik ben bang dat een garage natuurlijk direct de radiator vervangt met een hoge rekening ten gevolge

Als de koelvin kapot is gaat deze toch niet draaien?

ricky (0) PRO, 11 jaar geleden

De grote is een regelapparaat en de kleine wordt door hem aangestuurd, als er inwendig iets stuk is dan gaan ze (of alleen 1) vaak volgas draaien omdat het signaal wat de fan nodig heeft niet of niet goed aankomt. Vergeten te vermelden: de bedrading naar de sensor in radiateur wil ook nog wel eens breken, signaal ontbreekt dan en dan weet de computer niet hoe heet het koelwater in de radiateur is en dan gaat hij uit voorzorg volgas draaien, dat is ook een mogelijkheid dus eerst uitlezen en dan pas verder kijken voordat je zelf storingen creëerd.

sarahpyl (0), 11 jaar geleden

Ik zal eens langs een garage passeren en eens vragen om auto uit te lezen.
Als die ventilator kapot is zal ik de beide vervangen
Dit kost ongeveer 200 euro.

Is deze montage gemakkelijk?

ricky (0) PRO, 11 jaar geleden

Ja is opzich goed te doen met een beetje sleutelervaring.

Onderplaat verwijderen, dikke stekker los van fan, waarschijnlijk luchtfilterhuis en aanzuigbuis op front verwijderen en dan de 4 torx schroeven verwijderen en meestal kan je het koelfanhuis naar onderen en soms met een kantelbeweging verwijderen en dan de koelfannen zelf losschroeven van het plastieke huis. Let wel op dat je de radiateur niet beschadigt tijdens verwijderen. Soms trek je huis zo naar beneden en soms kan je wel een beetje aan het kloten zijn (verschilt per type auto en motortype).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.