Volkswagen Golf V: Storing uitlaatgastemperatuur sensor golf v TDI Bluem. 2008

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI Bluem.

Mijn Golf Variant 1.9 TDI bluemotion 105 pk uit 2008 geeft een storing, waarbij het motorstoringslampje gaat branden met een knipperend lampje van de gloeispiraal. De auto is uitgelezen en het bleek de uitlaatgastemperatuur sensor te zijn die bij de turbo zit. Deze is vervangen, maar de storing zit er nog in. Uitlezen geeft de melding dat de nieuwe sensor sluiting maakt. Waar zou dit probleem aan kunnen liggen? Er wordt al gesproken over het vervangen van een computer, maar dat is nogal een dure grap.

Kan het kwaad om nog door te rijden met deze storing? Ik sta namelijk op het punt om naar Spanje te gaan met de auto.

Ps: de sensor die in de auto zat heeft nummer 03G 906 088 K. De sensor die er nu ingezet is heeft nummer 03L 906 088 BS

Alvast bedankt voor de reacties.

leonard.wubbema

Geplaatst door leonard.wubbema (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Jan227 (5) PRO, 11 jaar geleden

Hallo, mogelijk is de verkeerde sensor vervangen, of de verkeerde sensor gemonteerd, er zitter er meerdere in het uitlaat systeem (vraag evt bij de dealer of de genoemde nummers de zelfde sensor betreft) . Mischien is de nieuwe sensor ook defekt (niet voor de hand liggend , maar ook niet onmogelijk), de bedrading naar de ECU is defekt/maakt sluiting, of de ECU is defekt. Bedradingen doormeten en sensor weerstand controleren (is temperatuur afhankelijk).

Controleren of de juiste sensor is vervangen, kan dmv los trekken van de stekkers van de overige sensoren en dan kijken of er andere foutdodes opgeslagen worden in de ECU.

Indien deze storing in de ECU opgeslagen is, zal je roetfilter niet regenereren, wat problemen kan veroorzaken. Of het dus verstandig is om helemaal naar Spanje te rijden ? Ik zou het je niet aanraden. Groet Jan227

leonard.wubbema (0), 11 jaar geleden

Beste Jan,

Bedankt voor je reactie.

Het is wel deze sensor, want dat is ook gemeten. Tijdens het rijden kon je duidelijk zien dat deze sensor een storing gaf. De storing treedt ook niet steeds op. Rij je op de snelweg, dan gaat het lampje vrijwel niet aan. Maar de foutcode zit dan ws. wel in de ecu.

Als ik doorrij heb ik dus de kans dat ik naast het vervangen van de ecu ook nog een nieuw roetfilter moet?

Groet,

Leonard

leonard.wubbema (0), 11 jaar geleden

Het probleem is dat de sensor bij het accelereren een normale waarde laat zien tussen de 300 en 400 graden, maar dat deze 1 seconde naar 930 graden schiet en dan weer terug gaat naar de normale waarden.

speek (0), 11 jaar geleden

Wat is het nummer van de foutcode?

Sensor Uitlaatgastemperatuur en Sensor Uitlaatgasdruk spelen een rol bij regeneratie van de DPF.
Het lijkt mij daarom niet verstandig om met deze fout een retourtje Spanje te doen.

leonard.wubbema (0), 11 jaar geleden

Hallo Gerrit, De foutcode is p1453 temperatuurvoeler 1 sluiting naar plus.
Deze storing had hij ook voordat de temperatuursensor werd vervangen, in de meetwaardenblok zie je ook dat hij slechts 1 seconden een afwijkende waarde heeft naar 930 graden daarna gaat hij weer naar de normale waarden.
Belastingswisselingen hebben geen invloed op het sluitings signaal van 930 graden alleen als je op de snelweg rijdt komt het minder vaak voor.
Het is daarom ook moeilijk om de bedrading door te meten en een onderbreking of sluiting te constateren.
Ik hoor graag van je Mvg Leonard

ricky (0) PRO, 11 jaar geleden

Computers gaan bijna nooit stuk maar de bedrading maar al te vaak. Wat je moet doen is de bedrading doormeten van sensor naar computer (schema nodig) en weet eigenlijk bijna zeker dat er wat mis is (mits onderdeelnummer juist is). Mocht je zelf handig zijn dan zit het probleem vaak in de kabelboom ter hoogte van de startmotor in de geribbelde hoes, deze dan open maken en vaak ligt de bedrading tegen elkaar aan (isolatie ingesleten).

leonard.wubbema (0), 11 jaar geleden

De bedrading van de sensor loopt langs het schutbord de parafan in.
hier is geen afwijkende waarde te meten en verbinding met de ecu is ok en constant als je de bedrading heen en weer beweegt. het enige bewegende deel van de bedrading is van de sensor naar het schutbord.
Mvg Leonard.

speek (0), 11 jaar geleden

Ben het eens met ricky.
Als de sensor nieuw is (en niet defect, en het goede onderdeelnummer) dan zit het m 95 van de 100 keer in de bedrading.

Geen lek in de uitlaat?

[url=http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-17...]Foutcode P1453[/url]

ricky (0) PRO, 11 jaar geleden

Dat heen en weer bewegen van draden en tegelijk kijken in de meetwaadeblokken heeft vaak geen zin met dit soort sensoren e.d. Je weet het pas zeker als je de draden juist doormeet, dus stekker los van sensor en van motor ecu, schema erbij pakken en dan van pinnetjes sensor naar pinnetjes ecu meten op onderbreking, dan pinnetjes met elkaar doormeten op kortsluiting met elkaar dus pin 1 met 2 meten van sensor en dan pin 1 met 3 dan pin 1 met 4 enz enz enz totdat je alle mogelijkheden hebt gehad, dan pinnetjes meten ten opzichte van massa (kan tegen carossreie e.d. aanliggen) dus pin 1 sensorstekker met massa en dan pin 2 sensor met massa.

leonard.wubbema (0), 11 jaar geleden

Ik heb het schema van de ecu en deze metingen zijn gedaan en de metingen hebben geen resultaat gehad, ik ga de draden nu buiten de boom aansluiten(lees een directe verbinding met de ecu) en dan kijken hoe dit afloopt. ik kom er na het weekend op terug. Gerrit en Ricky bedankt. groet Leonard

leonard.wubbema (0), 11 jaar geleden

Heb de bedrading aangesloten buiten de boom om en de storing is weg!!?
Ik schrok eigenlijk van de vele beschadigingen (schaafplekken) die op de draadboom van de ecu naar de motor.
Zelfs tot het koper wegesleten, draden die zeer strak en onder spanning stonden.wat een knoeiers! bij VW.
Volgens mij hebben ze die boom laten maken en aanleggen door een oude Italiaan Snap gewoon niet dat hier het merk vw op staat. En nee de auto heeft geen schade gehad en de motor is er niet uit geweest.
Ik heb een nieuwe draadboom besteld, ga hem goed! en spanningsvrij plaatsen en hoop dat de storing dan definitief over is.
Heb foto's gemaakt ,die komen nog! Bedankt voor de informatie en de juiste richting .
Laastste bericht volgt .Mvg Leonard Wubbema

ricky (0) PRO, 11 jaar geleden

Nou mooi dat het gelukt is!

leonard.wubbema (0), 11 jaar geleden

Laatste bericht over deze storing, Ik heb de nieuwe draadboom in de motor geplaatst en de draden naar de temperatuur sensor op turbo hersteld (deze zitten in de hoofdboom gevlochten naar de ecu) deze slijtage kwam doordat de boom langs de wissermotor schuurde! (klipje los).
Let op . de omschreven klacht staat los van het vervangen van de draadboom van ecu naar de motor. deze is vervangen omdat er te veel beschadigingen aan deze boom zaten.
Inmiddels 400 kilometer gereden en storing is niet terug gekomen.
Mvg Leonard Wubbema.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.