auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf V: waarschuwings indicator storing uitlaatsysteem

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 FSI

Goedeavond kenners,

Sinds vanmiddag brandt op me dashboard het oranje indicator lampje dat aangeeft dat er een storing is in het uitlaatsysteem. Ik heb met de zoekfunctie al het een en ander gevonden. Er wordt onder andere vermeld dat de katalysator wellicht kapot is. Ik heb hierom de volgende vragen:
Mijn katalysator is vorige jaar april vervangen omdat die oude stuk was. Brokstukken in de kat die een hoop herrie maakte. Kan deze kat ( imitatie bij De Sprint ) nu alweer kapot zijn?
Verder kan ik hem pas zaterdag of maandag laten uitlezen. Kan ik hier nog 250 km mee doorrijden?
Ik merkte wel voordat het lampje ging branden dat die slecht liep. Hield wat in. Ook klinkt het alsof me uitlaat een beetje lek is. Of de pakking er tussen uit.

Ik hoor graag jullie reactie.

Alvast bedankt voor jullie advies.

Mvg
Sjoerd

Geplaatst door

sjoerd84 (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Slecht lopen kan alsnog je katalysator vernielen als die op dit moment nog heel is.
Als het klinkt naar een lek, dan zit er waarschijnlijk een lek(je) in de buurt van de lambdasonde.
Dan wordt het signaal verstierd en gaat de motor te veel krijgen en beroerd lopen.

Ik zou er niet mee doorrijden. Kies je er wel voor om door te rijden, dan kan dat zo maar een volle tank benzine kosten.

N.B.: Supersprint staat bekend als een goed merk, maar in imitatie zit minder materiaal dan in origineel.
De prijskorting komt niet zo maar uit de lucht vallen. De levensduur van imitatie is vaak minder dan origineel.
Is er vorig jaar een duidelijke oorzaak gevonden en gerepareerd voor het kapot gaan van de kat?

N.B.2: Het oranje lampje geeft aan dat er een storing is in de samenstelling van de uitlaatgassen, niet de uitlaat zelf. De oorzaak kan zelfs aan de inlaat kant van de motor zitten. Maar dat weet je pas na uitlezen.
Als je een automatische bak hebt, kan zelfs daar de oorzaak voor het branden van de lamp zitten.

Ieder APK-station kan deze tegenwoordig uitlezen met EOBD.
Krijg je in ieder geval de foutcode die de lamp heeft aangezet.

oldford 0
badge

12 jaar

Oldford,

Bedankt voor je bericht. Ik laat de auto vd week zsm uitlezen.
Wat je zegt over de volle tank benzine, ik merk niet dat me auto onzuiniger is gaan lopen.
Toen vorig jaar de kat is vervangen is er niet gekeken naar een oorzaak hiervan. We zijn er eigenlijk vanuit gegaan dat die kapot gegaan is door ourderdom ( 6 jaar en 145K KM )

Zodra de auto is uitgelezen en nagekeken kom ik hier op terug.

mvg

Sjoerd

sjoerd84 0

12 jaar

Beste Oldford,

De auto is een paar weken geleden uitgelezen. De enige foutcode die er in stond is P0420. Via deze site en Gerrit spreekt heb ik een duidelijk beeld wat deze storing inhoudt. Storing gewist en lampje brandde niet meer. Tot vanmiddag dus. Plots sprong die weer aan.
Zoals gezegd is de kat vorig jaar vervangen maar hoeft de kat niet perse defect te zijn. Zoals je aangaf in voorgaande mail kan een lek in de uitlaat of een fout in de inlaat deze storing veroorzaken. Ik laat de auto zaterdag onderzoeken. Zijn er nog punten waar ze op moeten letten, aandachtig moeten onderzoeken? Dan kan ik dit mededelen aan de garage.
Alvast bedankt voor het meedenken.

mvg

Sjoerd

sjoerd84 0

12 jaar

Maar meestal is P0420 gewoon een defecte/niet goed werkende kat, zeker bij imitatie.

oldford 0
badge

12 jaar

Deze motor heeft 2 katalysatoren en ik denk dat bij jou diegene onder de auto is vervangen?
De 1e katalysator hangt onder je uitlaatspruitstuk en die gaan ook wel eens stuk, de brokstukken hiervan slopen dan ook vaak de 2e kat en ik denk dat bij jou toen niet naar de 1e kat is gekeken en die nu dus weer de 2e kat heeft gesloopt.
Om te zien of de 1e kat stuk is kan je aan de voorkant in de pijp van de 2e kat kijken en als daar brokstukken liggen terwijl de 2e kat nog heel is dan zijn het de brokstukken van de 1e kat. Als je daar niets ziet dan de 1e kat verwijderen en dan aan de voorkant van kijken of het daar stuk is. Zie helemaal niets vreemds dan is die immitatiekat gewoon troep.

ricky 10
badge

12 jaar

Ricky,

Ja, bij mij is degene onder de auto vervangen. Ik heb mijn auto zaterdag weggebracht en daar is er naar de katalysator gekeken en zijn er testen gedaan. De katalysator is niet verstopt en ziet er verder goed uit. Ook is er geen sprake van een lek of defecte sensoren. De storing is gewist en er werd mij aangeraden een benzine reiniger in de tank te gooien. Dit had ik echter al lange tijd niet gedaan dus kan zijn dat er wat verstopt zit, dan wel vuil dat ik hoop weg te krijgen met de reiniger.

Bedankt voor de feedback en ik houd jullie op de hoogte.

mvg

Sjoerd

sjoerd84 0

12 jaar

Heren,

Het toevoegen van de reiniger heeft niet mogen baten. Vanmorgen sprong weer het lampje aan. Wat te doen?

mvg

Sjoerd

sjoerd84 0

12 jaar

Goedemorgen,

Even een update. De hoofdkatalysator ( onder me auto ) is vervangen. Lampje is weer uit. Nu blijkt dat de mantel van de flexibele pijp in het deel van de uitlaat na het spruitstuk gescheurd. Ik wil deze vervangen waardoor ook gelijk de voorkat vervangen wordt. Denk dat deze ook kapot is omdat de hoofdkat weer kapot is gegaan. Kan touwens foutcode P0420 betrekking hebben op zowel de voorkat als de hoofdkat?

Ik hoor graag van jullie.

bedankt.

Sjoerd

sjoerd84 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.