hallo ,
gisteren bij het instappen de auto viel het op dat er een beetje een azijn-achtige lucht in de auto( nog nooit eerder geroken en er lag ook niets anders in de auto wat er voorheen niet in lag ) waar ik verder geen acht op sloeg 20 minuten later op de snelweg kreeg ik de melding op het dashboard van het koelvloeistofniveau te laag. het niveau was gezakt tot het minimumstreepje. er moest ong. 0.25ltr koelvloeistof bij op. ik heb de motor en de slangen voorzover mogelijk nagekeken op lekkage/sporen , daar was niets te zien. het gaat om een 2.0 tdi motor ( met de beruchte code BKD ) , er staat nu 226.000 km op de teller en ik heb in de laatste 25.000km ( sinds ik de auto heb ) geen koelvloeistof bij moeten vullen. kan het zijn dat er nu toch haarscheurtjes in de cilinderkop zijn gekomen ( na al die tijd ) of is een lekke egr koeler meer waarschijnlijk ?
alvast bedankt voor jullie advies en info !
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nou van die 0.25 l ben ik niet onder de indruk hoor om dan al uittegaan van het feit dat je lekkage zou hebben.
het verdampt ook nog een keer al is dat weinig.
als je toch twijveld kun je het of gewoon in de gaten houden .
of het systeem onder druk zetten.
als je het in de gaten houd en je moet steeds bijvullen weet je zeker dat er iets lekt.
groetjes jan.
Jan ,
omdat ik de reputatie van de bkd en andere 2.0 tdi `s nu een beetje ken , dan schrik je wel een beetje van het lage niveau van kvs. ik heb een afspraak gemaakt bij de garage volgende week woensdag om het systeem onder druk te zetten. tot die tijd zal ik het niveau goed in de gaten houden
12 jaar
Je zegt azijn lucht in de auto, was dat in de auto of naast/buiten de auto?
Zou het inderdaad nu even aankijken na het weer op peil te hebben gezet. Maar zakt het weer (wat waarschijnlijk gaat gebeuren) en je ziet echt geen uitwendige lekkage zoals radiateur of waterhuisje of een slang oid lek dan blijven er nog 2 dingen over: Of de egr koeler lekt inwendig of inderdaad de cilinderkop gescheurd. Als het de egr-koeler is dan zie je dat pas na het verwijderen hiervan (niet 123 gebeurd) Als het de kop is dan zie je dat na verwijderen van inlaatspruitstuk, er ligt dan koelvloeistof in 1 van de inlaatkanalen.
@ricky , de azijnlucht rook ik in de auto , buiten de auto rook ik het niet. ik wacht a.s woensdag het garagebezoek even af wat daar uitkomt , of externe lekkage zichtbaar is , zoniet dan idd demontage van egr en spruitstuk.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar