Beste allemaal,
Ik heb hier een VW Golf 4 1.9 TDI AXR motor, waarvan de koelventilator aangaat bij het contact aanzetten. Koud/warm maakt geen verschil.
De ventilator blijft constant draaien, tot ongeveer 10 minuten na het uitzetten van het contact.
Alleen de kleine blijft draaien, de grotere is defect. Motor-ecu heeft ook een foutcode dat de koelventilator 1 (of 2, weet niet meer) niet werkt.
Tevens had de motor-ecu een foutcode op de koelvloeistofsensor, maar die vernieuwd, het was nog de zwarte, storing nu weg.
ECC-ecu heeft storing op de druksensor, maar dat komt omdat het aircosysteem leeg (lek) is. Sensor is overigens wel vernieuwd.
Koelmodule/relais onder accu is 2 maal vervangen voor een andere (gebruikte), geen resultaat.
Met stekkers van ECC-paneel los draait ie ook.
Er kan een vorm van 'zekerheid' van koeling zijn, dat de ventilator gelijk gaat draaien als de andere kapot is, maar ik weet niet óf dat zo is, een van jullie misschien wel.
Nu is de vraag uiteraard, wat het probleem is / kan zijn.
Bij voorbaat dank!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
joehoeehh, iemand? :-)
Auto is nu even weg en zou graag 't echt op kunnen lossen wanneer ie terugkomt.
EDIT:
Bij een '98/'99er Golf 4 TDI één ventilator losgetrokken, andere gaat niet spontaan draaien. (beide auto's hebben ECC)
De thermoschakelaar op radiateur is wel goed?
Die heb ik uiteraard ook gecontroleerd, stekker los deed ie het nog steeds, en volgens de schema's kán de module/ecu's niet merken of ie los of vast zit.
Het is opgelost.
M'n gedachtegang was correct, ondanks wat een dealer tegen me zei ('als de een kapot is gaat de ander niet constant draaien', ach iedereen kan er wel 'ns naast zitten), was het toch de kapotte ventilator. Overigens bij een andere golf 4 tdi, ook met ecc, getest door er een los te halen, daar ging ie niet van draaien, maar dat was een '98er.
Module kreeg geen aanstuurspanning op de stekkers, behalve 3 stuks, die allen een constant- en/of contactspanning waren volgens schema.
Conclusie, tóch de module, of de fan. Module is al 2 x verwisseld voor een andere gebruikte, dus de fan vervangen. Probleem opgelost.
(had eerst weinig zin om te gaan meten :-) )
Gegevens: VW Golf 2003 TDI
Mijn ruitenwissers zien er nog nieuw uit op de glasrand, toch word na een zwaaibeweging over het ruit een grijze waas achtergelaten,
die trek wel vrijwel direct weer weg, komt dit door de ouderdom van de wissers of moeten de ramen een keer extra gecleend of
ontvet worden.
Harry V.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar