Volkswagen Transporter: Koelvloeistof borrelt uit het expansievat, motor raakt oververhi

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6

Wie o wie kan mij helpen?

Ik heb een Volkswagen Transporter T3 Diesel met een gereviseerde motor (+/- 4000 km geleden).
Over deze motor weet ik verder niks omdat ik de bus 2e hands gekocht heb.

Nu is het probleem dat de motor zeer snel heel heet wordt. Ik heb de thermostaat, bij wijze van proef, uit het systeem gehaald, de radiateur doorgespoeld en het koelsysteem gereinigd.
Als ik de motor langzaam warm laat worden begint al gauw de koelvloeistof te stijgen en borrelt uit het expansievat.
De bovenste slang aan het expansievat lijkt lucht (die niet naar uitlaatgas stinkt) in het vat te blazen.

Als ik ga rijden wordt in eerste instantie de radiateur gelijkmatig warm en blijft de motortemperatuur laag (dit alles zonder thermostaat). Maar al gauw geeft de temperatuurmeter aan dat de motor oververhit raakt en gaat het lampje knipperen. Als ik dan aan de radiateur voel, is deze koud.

Kijk ik achterin bij de motor dan is het expansievat leeg, draai ik voorzichtig de dop eraf, dan komt langzaamaan de koelvloeistof weer terug. Hoewel er dan wel een liter of anderhalf mist. Dit alles gebeurt binnen een half uur.

De olie is schoon, de motor loopt rustig en er is geen witte rook. Wel wordt de verwarming warm,koud,warm enz.

Ik vraag me ernstig af of het toch de koppakking is, maar kan dit al het geval zijn na 4000 km?
Wie kent dit probleem en kan mij hiermee verder helpen?

Met groet,

Justus Matla

J. Matla

Geplaatst door J. Matla (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Hallo Justus,

Controleer als eerste eens je waterpomp, is die nog in orde, dan vermoed ik dat je een gescheurde kop hebt en zodoende druk in het koelsysteem blaast met deze gevolgen van dien..

Gr Stefan

golfprobleem (0), 13 jaar geleden

De verwarming moet heet blijven als ie op heet staat en niet van lauw naar koud en dan weer heet.

Kijk de kachel eens na, die doet zo omdat je koelwater verliest, misschien is dat het euvel wel na de kou.

Doet de waterpomp het nog goed, als ie het niet doet dan circuleert je water niet en ploft het eruit. Dat slangetje op je expansievat kan je zien of je waterpomp nog goed is. Vul 'm af met koelwater tot het juiste peil en start de motor, nu moet als de pomp goed is het koelwater daaruit terug in het expansievat komen. Zo niet dan is je waterpomp kapot.

Kijk alle slangen na of ze goed vastzitten en of ze nog goed zijn, een slang met scheurtjes erin moet je vervangen, die blazen op door de druk en dan lekken ze pas door de scheurtjes.

Je koppakking kan het zijn als ze bij de revisie bijvoorbeeld geen nieuwe kopbouten hebben gebruikt, maar dat kan ik hier vandaan niet zeker zeggen of ie het is, het lijkt er wel op maar kijk eerst alles na voordat je blok uit elkaar ligt. Bel degene die 'm gedaan heeft als je een nummer hebt.

Ikzelf heb ook weleens zo'n zoekactie moeten houden, ik deed er gewoon leidingwater in tot ik het gevonden had, dan zie je meer damp, en is niet zo duur. Maar wel weer koelvloeistof erin als je 'm gemaakt hebt natuurlijk.

Marco

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Justus is de radiateur voor in de auto goed ontlucht???? Achter de grill zit op de rad. een messing stop 13 mm. Met draaiende motor en desnoods wat toeren hoor je de lucht er uit komen terwijl een hulp het tankje naast de motor blijft bijvullen. Die tank moet nokkie vol zijn en tweede tank bij de nummerplaat half vol. Controleer dit laatste bij iedere rit !!! Tegen droog draaien kan geen enkele motor al is deze nog zo nieuw. Hopelijk valt de schade mee . Turbootje of is hij nog zonder ?Succes.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.