Golf III 1.8 66kW 1996. Er zit nu G11 (blauwe) koelvloeistof in, en deze wil ik vervangen. Is het slim om over te stappen naar de modernere G12? Ik weet dat G11 en G12 absoluuut niet gemixt mogen worden omdat de boel dan kan verstoppen, dus als ik naar G12 ga moet het hele systeem grondig gespoeld worden.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoi,
lijkt me niet slim.
jou vw, heeft dit niet nodig.
G.12 is ontwikeld voor de moderne motoren van vw,audi in deze G,12 zit geen silicaat in dus beschermd het alu gedeelte tegen afzettingen, aan het aluminium
dus bij deze vw, heeft het eigelijk geen zin.
het heeft alleen zin van nieuw af aan.
paul,
als je dan toch nieuwe koelvloeistof wilt moet je de G12 plus nemen, ik dacht toch dat hij zo noemt. Deze mag namelijk wel gemixt worden met andere soorten. Het systeem eens spoelen kan natuurlijk nooit kwaad.
bij de Vw-dealers is de G11 en de G12 niet meer te krijgen. Tegenwoordig wordt in alle motoren G12 plus gedaan.
Dus als je deze neemt kan het geen kwaad.
Dat lijk me dan de beste optie: spoelen met kraanwater, en daarna G12 Plus erin. Moet G12 Plus aangelengd worden met water (kraan? demi?) of is het kant-en-klaar? In de vraagbaak staat dat ik zo'n 6.5l nodig heb, klopt dit een beetje?
Kan je de G12 Plus alleen bij de VW dealer krijgen, of ook bij de onderdelenhandel? Wat kost het ongeveer?
hoi,
nee niet alleen bij de dealer dat zou mooi zijn. ( gomma zuster esso ) maakt deze ook,
veeeeel goedkoper.
paul,
ook kroon oil heeft deze in het assortiment is bij veel auto shops te verkrijgen. ik meende zo'n 10,- voor 5 liter.
Ik heb inmiddels G12+ gekocht; EUR23 voor 7 liter.
Vanochtend bezig geweest om de boel te vervangen, maar dat lukte niet erg. Onderste slang van de radiateur losgehaald bij koude motor; er loopt dan ong. 3 liter uit. Er zit dus nog zo'n 3-4 liter in het blok, die er niet uit komt omdat de thermostaat dicht zit.
2 opties volgens de VW dealer: aftappen bij hete motor, met kans op verbranden van je handen (wil ik niet) of de thermostaatflens losmaken. De thermostaatflens (plastic bochtje) zit vast met 2 boutjes, maar daar kan ik niet bij! Het lijkt wel alsof ik de dynamo en diverse beugels moet verwijderen om bij de thermostaatflens te komen. Klopt dit??
hoi,
nee dit hoeft niet,
met het juiste gereedschap moet je er van onderen bij kunnen.
zo is het er voor gemaakt.
je kunt ook de motor laten lopen dan gaat de termostaat vanzelf wel open.
dit kan voor even geen kwaad.
paul,
Hoi Paul, wat voor gereedschap heb ik dan nodig? Ik kom er niet goed tussen met een steeksleutel of een dop.
Bedoel je eerst de onderste radiatorslang los (zodat er al 3 liter uit loopt), en dan met draaiende motor wachten totdat de thermostaat opent en water door gaat laten? Krijg je zo alles uit het blok, of sluit de thermostaat weer heel snel als je de motor afzet?
hoi,
ja je kunt de motor ook laten lopen tot de termo,, open gaat,
paul,
Denk ook aan de mengverhouding die op de flessen G12+ staat, dus deze niet puur erin gooien.
Het is G12+ van MPM Oil, is volgens de verpakking kant-en-klaar, hoeft dus niet gemengd te worden.
Momenteel zit er weer de oude G11 in, ga volgende week weer verder als ik weer meer tijd heb. Iedereen bedankt!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar