Volkswagen Transporter: koelvloeistof in de motor!

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: T5 130pk

na een uur gereden te hebben ging opeens mn olielampje rood flikkeren, gestopt olie bij gegooid weer rijden maar hij bleef branden af laten koelen maar het probleem bleef anwb gebelt en die had het over mn waterpomp. hij adviseerde me niet meer te rijden. bus naar de garage daar zijn ze er nog mee bezig maar waarschijnlijk is mn turbo stuk en een of andere schijf vh motorblok. altijd netjes mn onderhoudsbeurtjes gedaan en dan door een waarschuwingslampje gelijk gestopt en waarschijnlijk toch een schade van 8000euro. heeft iemand zoiets wel eens mee gemaakt en is er iets anders mogelijk, ik word gek!!
alvast bedankt voor eventuele reakties

DennisSchutter

Geplaatst door DennisSchutter (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, weet je zeker dat de man van de ANWB waterpomp zei, en niet oliepomp. Was het koelvloeistofpeil ook ver gezakt ?

Als je rode motorolielampje brandt kan dat betekenen dat de motoroliedruk te laag is; in ieder geval verstandig dat je meteen gestopt bent. Om een diagnose te stellen zullen ze bij de garage in ieder geval de motoroliedruk moeten controleren en als deze te laag is, een oorzaak zoeken.

Hoor in ieder geval graag van je wat de diagnose straks is; mogelijk kan een motorrevisie bedrijf iets voor je doen. Als er gepraat wordt over 8000 euro schade, dan denk ik dat men denkt aan een nieuw draaiend deel en een nieuwe turbo.

De turbo kun je ook eventueel laten repareren. Heb dit wel eens laten doen, scheelt vaak meer dan de helft in kosten.

Wat is de kilometerstand van de auto ?

Groet Jan227

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

het is heel goed mogelijk dat het de waterpomp is als deze lekt dan kan er water bij de olie komen waardoor de olie tedun wordt en het lampje gaat branden.
nu dius als eerste de waterpomp vervangen en olie en oliefilter vervangen.
ik zou daar echt eerst mee beginnen voor dat de turbo zou vervangen en trouwens heeft de garage waar hij staat al meer van dit soort dingen gedaan.
tussen twee haakjes de waterpomp komt nog al eens voor hoor dat hij lekt dus het is beslist geen onbekend geval.

groetjes jan.

klapband (0) PRO, 15 jaar geleden

Dan moet ook al een tijdje zijn koelvloeistofvatje om de haverklap leeg zijn. Dan is inderdaad als eerste verdachte de waterpomp. Is deze nooit onder peil geweest denk ik dat er toch iets anders aan de hand is.

Ralf_Jensen (0) PRO, 15 jaar geleden

Hallo Jan T,

Het is inderdaad goed mogelijk dat de waterpomp lekt, en dit komt vaker voor. Maar hoe kan dan water bij de olie komen???

Gr. Jensen

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

dit komt door dat de pomp in het blok zit en door een tandwiel aangedreven wordt.
als de keerring gaat lekken is de kans aan wezig dat het koelwater zo het carter in loopt ik heb dat al diverse malen aan de hand gehad.

groetjes jan.

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, Dennis wat zijn de laatste berichten over de motor ?

Groet Jan227

Tiguan (0) PRO, 15 jaar geleden

bij deze types T5 gaan vaak ook de oliekoelers kapot inwendig/pakking lekkage zo in je koelsysteem.

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

ja tiguan maar alle wagens die in de probleem serie vielen zijn terug geroepen en de modelen 2004 hadden geen last.
ik heb er al wel stappels vervangen.

groetjes jan.

DennisSchutter (0), 15 jaar geleden

laatste bericht is dat mijn hele motor naar zn grootje is en ook mn turbo!! ik geef daar de garage de schuld van aangezien ze alleen de pomp hebben vervangen en daar na een proefrit hebben gemaakt, tijdens die rit want het lampje brande niet is alles vast gelopen en mn turbo ook kapot gegaan.
het verhaal is iedere x anders maar volgens hun draai ik gewoon voor de kosten op.heb mn rechtsbijstand ingeschakelt want ik vertrouw het niet.heb inmiddels wel eventueel een adres die het voor de helft kan repareren maar wil eerst afwachten hoe het met die expert afloopt.
ik heb alleen opdracht gegeven om de waterpomp a 400 euro te vervangen maar ze willen nu wel dat ik dat betaal plus de kosten vh testen terwijl toen mn bus helemaal de filesteinen in hebben geholpen dat kan toch niet.ik ga ook het rapport vd anwb opvragen waar werd aangegeven dat alleen mn waterpomp stuk was.
alles via de computer te zien maar dit niet dan!!
verder allemaal bedankt weer voor jullie reaktie
dennis

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

Ik betwijfel , of de garage iets verweten kan worden.
Ze hebben gedaan wat je gevraagd hebt.
Als je de proefrit zelf gemaakt zou hebben was het bij jou gebeurt.
In je eerste bericht stond dat waarschijnlijk de turbo ook stuk was , maar je hebt volgens # 10 geen opdracht gegeven , daar ook naar te kijken.
Mogelijk is daardoor de motor kapot gegaan, maar het is ook mogelijk, dat de schade al te groot was .

Renaultmonteurtje (0) PRO, 15 jaar geleden

laat ik het zo zeggen, jij komt bij de garage (geen namen), en geeft opdracht tot vervangen v/d waterpomp. De monteur gaat dus de waterpomp vervangen. Eenmaal vervangen gaat hij het koelsysteem weer bijvullen en ontluchten. Als dit gedaan is WORDT er STANDAART (tenzij de klant anders wil) een proefrit gemaakt om te controleren als alles weer goed functineert. waaschijnlijk was hier voor de schade zo groot dat zo al E.T. al zei de motor als nog kapot was gelopen. succes maar waarschijnloijk valt de garage weinig teverweiten zij hebben zich gewoon aan de procedures gehouden zoals je het geleerd wordt ;), maar dat het verhaal verandert (zoals jij zegt) is wel raar.

in ieder geval succes, en hopelijk loopt het allemaal toch goed af

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, laat svp nog even weten hoe het verder afloopt.

Groet Jan227

DennisSchutter (0), 15 jaar geleden

er is mij niets gevraagd alleen dat de waterpomp stuk was en of ze die konden vervangen ik heb niet om een testrit gevraagd! dat dat de procedure is prima maar ik ben niet de techneut dat zijn zij vd garage. de turbo was sowieso toen nog niet stuk. met andere woorden een garage is never nooit ergens verantwoordelijk voor!! beetje vreemd eerst zeggen dat het 400 kost vervolgens werd het 8000 en daarna 11500 zet hem dan tegen een boom dan is het 15000 ja zo kan ik nog wel ff doorgaan. ook hebben ze een aanvraag bij pon gedaan waarom is dat ze zijn zelf een erkend bedrijf of wisten ze niet wat te doen.
en als ik lees van verschillende mensen dat het probleem vaker voor komt dan begin ik ook aan de volkswagen te twijvelen. je kan je bus nog zo netjes onderhouden alles goed in de gaten houden maakt niet uit je olielampje gaat branden en je hele auto ligt in de prak!! ik vind het vreemd maar goed ik ben maar een leek.
dennis

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

ja dennis het is baalen maar de garage heeft het wel op de goede vogorde gedaan.
na het vervangen van de waterpomp en vullen van het systeem moet de motor goed warm worden om de lucht er uit telaten.
dit gaat alleen goed met een proefrit omdat de motor dan het beste warm wordt.
dat de prijs steeds veranderd is wel raar maar ik vermoed dat ze niet in eenkeer alles goed bij elkaar gezet hebben.
al met al is het natuurlijk wel flink balen en mag je zeker wel vragen hoe het komt dat hij in elkaar gelopen is want zelf had je nog geen last gehad.
maar het is goed mogelijk dat de schade er wel al was en dat de motor al was warm gelopen maar dat je dat niet gezien hebt daar dat de koelvloeistof al weg gelopen was.
ik zou toch op de vriendelijke manier tewerk gaan omdat dat meestal beter werkt dan als het met ruzie gaat.
al blijft het feit dat het flink balen is.

groetjes jan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.