close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf V: Koelvloeistof sensor

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9TDI (BKC)

Goedemiddag,

De abgasslamp is gaan branden.
Bij het uitlezen komt de foutmelding 16502, P0118 naar boven.
Het zou om de koelvloeistof sensor gaan!
Klinkt wel logisch want de verschijnselen zijn wel een beetje als aangegeven, als bijv wat hoger stationair.
Weet zelfs inmiddels dat het om pn. 06A 919 501 A gaat.
Vraag is alleen, waar zit die sensor????
Is er iemand die mij in deze kan helpen, wellicht met een plaatje of foto???

groet

Leo

Geplaatst door

Leo25 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Leo

Zie voor uitleg over de foutcode :

foutcode: 16502 P0118
nl De koelvloeistoftemperatuurmeter (G62) het afgegeven signaal is te hoog
du Geber für Kühlmitteltemperatur (G62) Signal zu groß
en Engine Coolant Temperature (ECT) Sensor (G62) Signal too High
Extra info bij de foutcodes. Intermittent


Mogelijke verschijnselen:
Het starten van een koude motor is moeizaam
Als de motor gestart wordt met een lauwe of warme motor, dan is het stationair toerental meteen 1200 - 2000 rpm
Stationair toerental is onregelmatig
Zwarte rook uit de uitlaat
Bij alle motor-temperaturen schommelt het stationair toetental tussen 900 en 1000 rpm
Bij een warme motor valt de temperatuur van het blok opeens terug naat ca.70 graden en komt dan langzaam weer terug naar 90 graden
Slechte accelleratie tijdens het warm laten worden van de motor
Alleen diesel: een extreem lange voorgloeitijd
Hoog brandstof verbruik
Storingslampje (MIL) brandt

Mogelijke oorzaken:
Deze foutcode duidt meestal op een defecte koelvloeistoftemperatuursensor, maar sluit de volgende mogelijkheden niet uit:
Bedrading en/of aansluitingen van/naar de Koelvloeistoftemperatuurmeter (G62)
ECU defect (onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk)

Mogelijke oplossingen:
Check bedrading en/of aansluitingen van/naar de Koelvloeistoftemperatuurmeter (G62)
Check (meetwaardeblokken) / vervang Koelvloeistoftemperatuurmeter (G62)
Vervang de ECU, maar wel als allerlaatste mogelijkheid

Extra info:
De Koelvloeistoftemperatuurmeter zit ergens in de cilinderkop en bevat een thermisch weerstandselement (thermistor) waarvan de weerstand lager wordt naarmate de temperatuur hoger wordt. De ECU voorziet die sensor van een 5 Volts referentie signaal en een massa signaal. De ECU bewaakt dat referentiesignaal om zo de temperatuur van de koelvloeistof te zien. Als de ECU op die manier een temperatuur lager dan 0 graden Celcius constateert (als tenminste de motor meer dan een paar minuten draait), of de ECU constateert een voltage hoger dan 5 Volt, dan wordt foutcode P0118 geconcludeerd.
Meer info over de Koelvloeistoftemperatuurmeter (G62)
In de modeljaren 1995-2002 (?) had in Europa bij de VAG-TDI's de G62 de slechte reputatie vaak kapot te gaan. De af-fabriek G62 is zwart en de vervangende is groen.
Check of de juiste relais voor de Regelmodule van de Koelvin is geïnstalleerd (check onderdeelnummer)

De sensor vind je hier :

Nr 6 = G62

[url=http://img696.imageshack.us/i78728744.pn...][img]http://img696.imageshack.us/img696/1387/...[/img][/url]

Succes ermee..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Stefan, bedankt voor de informatie.
We gaan het proberen te verhelpen en laat van me horen hoe het is afgelopen.

Leo

Leo25 0

14 jaar

Vandaag de koelvloeistoftemperatuursensor vervangen.
Het ging allemaal goed maar ik ben toch nog niet gelukkig.
De genoemde foutmelding (16502, P0118) blijft terugkomen.
Dat zou kunnen betekenen dat de sensor niet kapot was maar dat het iets anders was/is.
Het zou misschien ook kunnen dat de nieuwe sensor reeds kapot is maar dat lijkt me wel sterk.
Wellicht is de aansluiting van de bedrading aan de andere kant niet goed. Weet iemand waar dat uitkomt??
Op de één of andere manier heb ik het idee dat het probleem daar zit.
Heeft iemand een idee of suggestie???????????

Gr. Leo

Leo25 0

14 jaar

temperatuur uitlezen bij instrumentenpaneel en motorregelapparaat, deze moet ongeveer hetzelfde zijn!

Ben2 0

14 jaar

Bedrading doormeten, kan een kortsluiting zijn.

oldford 0
badge

14 jaar

Mensen, bedankt voor de reactie.
Van elektrische schema's heb ik niet zoveel kaas gegeten moet ik er even bij zeggen, maar heb er toch een vraag over.
Heb de vraagbaak van Olving. Als ik daar op het afgedrukte schema van de BKC motor kijk zie ik meerdere koelvloeistof sensoren.
Zijn er meer sensoren en heb ik de verkeerde gewisseld, of slaat de foutmelding echt op de sensor als op bovengenoemde picture afgebeeld en is dit het!?
Is verder eenvoudig uit te leggen waar de draad van de sensor heengaat?
Hopenlijk kan iemand mij dat in dummy taal uitleggen.

mvg Leo

Leo25 0

14 jaar

Beste Mensen,

Heeft iemand een schema waardoor het mogelijk is de bedrading van de sensor naar ECU door te meten?????
Ga er tevens vanuit dat dit de enige koelvloeistofsensor is, maar laat me gaarne weten als er meerdere zijn!

Leo

Leo25 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.