Tijdens een kort ritje zag ik een klein wit pluimpje rook aan de zijkant van de motorkap komen.. Gelijk gestopt en zag dat die rookpluim ten hoogte was van het koelvloeistof reservoir onder de motorkap vandaan kwam..
Toen ik de dop open draaide spoot er vloeistof uit, maar dat is normaal bij een warme motor.. Ik zag ook dat er niet veel vloeistof meer in het tankje zat, dus heb ik het uit nood met water gevuld.
Helaas is de koelvloeistof temperatuurmeter defect, dus ik weet niet hoe heet de temp. van de vloeistof was..
Twee dagen later opende ik het koelvloeistof reservoir opnieuw, de auto had die twee dagen stil gestaan . Evengoed spoot het koelwater eruit, er staat dus druk op dat reservoir maar dit lijkt me niet normaal bij een koude motor.
Ook was het niveau van de koelvloeistof weer ontzettend laag, ik kon er zo 1,5 liter bijgooien..
Heeft iemand een idee waarom er zoveel druk op dat koelvloeistof reservoir staat bij een koude motor?
Alvast bedankt !
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
niet per ongeluk 7 up gevuld??
maar meet de temparatuur eens met een losse meter
en voor je m start de dop eraf
als ie direct spuit is denkelijk of de thermostaat defect
of de koppakking /kop defect
Ok, ik zal kijken of ik met een losse meter die temp. opnemen kan..
En ik zal 'm met de dop eraf starten.. Als het dus direct eruit spuit vermoed je de thermostaat?
Mvg,
Mark
15 jaar
als ie direct spuit de kop of koppakking
als ie warm is en spuit kan de thermostaat zijn
anders bij een garage even laten afpersen
Er zijn 2 dingen die je proberen kan..
Nieuwe dop kopen ( kost +/- 6,- )
Helpt dit ook niet,gok ik dat je koppakking zijn beste tijd heeft gehad!
Of het is toeval of is het omdat je de motor veel te warm hebt gereden.. ( omdat de temp meter niks meer doet )
Een beetje druk is overigens normaal,maar ze moeten niet keihard worden!als je dop kapot is en te vroeg opent,kun je dit ook al krijgen,vandaar eerst een nieuwe dop proberen,koelvloeistof vullen,motor warm rijden op bedrijfstemp / tot ventilator aangaat..is er niks aan de hand ? laten zitten zo,kotst hij de kvs weer eruit,heb je waarschijnlijk een ( klein ) probleem.
Thermostaat en waterpomp kun je overigens ook even testen om het e.e.a. uit te sluiten.
Succes..
Gr Stefan
15 jaar
Ik heb de dop van het KVS reservoir vervangen.. Het leek even verholpen te zijn, maar een anderhalf weekje later draaide ik ter controle de dop van 't KVS reservoir weer los en hopla, daar spoot de vloeistof toch weer uit..
Ik kijk het nog even aan maar als het me toch te ver boven de pet gaat, verkoop ik dat lor weer
15 jaar
Mark
Dan kun je hem beter nu verkopen..de koppakking staat er gegarandeerd aan te komen,en dan krijg je er uiteraard helemaal niks meer voor.
Worden je slangen ook hard van de druk ?
15 jaar
probeer eerst het systeem eens goed te onluchten.
Koude motor, kachel op zijn warmst en de dop er af.
Auto starten en het reservoir telkens tot het minimum volhouden/bijvullen dan wachten tot beide slangen van de radiateur warm worden en dan kan de dop er weer op.
Dan de dop er alleen weer afdraaien als de motor koud is!
15 jaar
laat m nu 1rst6 eens afpersen
Ja mannen, ik zal kijken wanneer ik het hem helemaal luchtvrij kan maken in het koelsysteem.. Wilde gewoon even posten da het vervangen van het dopje niet het eindresultaat had wat ik hoopte..
gr,
Mark
15 jaar
En al opgelost?
15 jaar
Mark
Als de de dop met warme motor open gedraait hebt,kan hij inderdaad omhoog komen,overlopen / druk op systeem.
Gr Stefan
15 jaar
he marc,
is er geen ontluchtingplug aan de radiator (zoals bij BMW M40-motor)?
15 jaar
[quote=angliadeluxe]he marc,
is er geen ontluchtingplug aan de radiator (zoals bij BMW M40-motor)?[/quote]
Nee dat heeft deze niet..
15 jaar
Ontluchten gaat bij deze polo dmv kunststof-schroef die in de kachelradiateur zit.
Trek de plastic afdekking onder de voorruit eraf, dan zie je hem wel zitten aan de rechterkant, daar waar de koelslangen aangesloten zitten.
Verwarming op maximaal warm, ontluchtingsschroef stukje losdraaien+vuldop eraf en motor starten. Als er bij de schroef koelvloeistof uit komt dan is het systeem ontlucht.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar