Hallo,
vandaag tijdens het naar huis rijden merkte ik op dat mijn verwarming ijskoud bleef. Toen ik thuiskwam, liep ik naar de voorkant van de auto waar ik een behoorlijk sissend geluid hoorde, na het openen van de motorkap bleek dus ook dat hij siste bij de dop van het expansievatje. Na het laten afkoelen van de auto, ben ik gaan kijken en kwam ik tot de ontdekking dat het hele vat leeg!! is.
De auto reed prima, en deed geen gekke dingen onder het rijden. Er is geen aanslag onder de oliedop, de auto heeft geen witte rookwolken uitgeblazen en er zijn op t eerste oog geen slangen lek.
Het expansievat is wel helemaal nat, maar het rare is de dop zat wel goed op het potje (kreeg hem met de gebruikelijke krachtinspanning los). Wat zou dit kunnen zijn, misschien de waterpomp kapot? Heb ook geen rookontwikkeling onder de motorkap gezien. Het rare vond ik zelf wel is dat de fan van de radiator niet draaide, terwijl het wel heet was geworden natuurlijk. De toevoerslang en afvoerslang van de radiator waren beiden heet/warm, en niet hard (ik had begrepen dat dit op een lekke koppakking kon duiden?).
Ik ga hem morgen even bijvullen en dan kijken wat hij doet, maar wou toch al even op het forum vragen, vooral of de waterpomp hiervan het euvel kan zijn (dus ook de oorzaak dat hij helemaal leeg is). Er ligt ook een bescheiden plasje onder de auto, maar dit zou natuurlijk ook kunnen komen vanuit het expansievatje en dan helemaal naar onder gelopen. Het plasje ligt wel onder het blok, in het midden ongeveer dus recht eronder.
Met vriendelijke groet,
Armand
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
86 ????, heb je bij de thermostaat al een plastic behuizing zitten, met een spagettiwirwar aan slangetjes ?????, dan 99% zeker dat dit huis gescheurd is.
Groeten Marcel
Thermostaathuis is samen met de kachelradiateur een paar maanden geleden vervangen door een gloednieuwe...
17 jaar
Waterpomp of koppakking lek vermoedelijk. Pomp zit aan de passagierszijde achter de zwarte distributiekap.
Gr.
denk ook aan een gesneuvelde waterpomp....
Stefan
17 jaar
Dag Armand, je geeft het defect zelf waarschijnlijk al aan:scheur in het expansievat?
Meten is weten:systeem vullen en even afpersen; krijg je natte voeten weet je genoeg.
Suc6 Henny
17 jaar
Hallo,
even een update. Het bleek dat de bovenste slang vanaf de radiator richting het thermostaathuis gescheurd was! Gelukkig maar dan, alleen kom ik nu alle koelvloeistof natuurlijk te vervangen. Ontluchten doe ik toch op de volgende manier:
Dop eraf laten en verwarming op warm en vol open, of niet?
Groetjes,
Armand
17 jaar
De kachelradiator ontlucht zichzelf. De kachel hoeft niet aan want ook als de kachel uit staat stroomt de kachelradiator door (geen kachelkraan). Hierdoor warmt de motor wat sneller op en ben je sneller klaar met ontluchten.
Wel steeds het peil in het vaatje in de gaten houden en bijvullen.
Succes,
Paul
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar