Volkswagen Polo: Koelvloeistof verlies: druktest 3x doorstaan

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo,

Mijn Polo uit 1995 verliest koelvloeistof tijdens het rijden, niet tijdens stilstand. Hij doet het niet altijd, maar áls het gebeurt verliest hij veel (halve liter per rit +/- 30 kilometer). In de garage hebben ze 'm 3 keer een hele nacht onder druk gezet gehad (1x zelfs extra hoge druk), waarbij hij helemaal niks verloor. Ook komen er geen uitlaatgassen in de leidingen, dit hebben ze met zo'n snuffelapparaat getest.

Soms loopt hij bij het starten op 3 cilinders. Dit doet zich voor bij starten met koude én warme motor.

Motor wordt niet heter dan 90 graden, is ook nog niet warmer geweest. Ik heb wel het idee dat hij snéller op temperatuur is sinds hij dit probleem heeft.

In het verleden (half jaar geleden) al problemen gehad met thermostaat: temperatuurmeter op dashboard zwabberde de hele tijd tussen 70 en 90 graden. Toen zijn temperatuursensor en thermostaat vervangen, sindsdien geen problemen meer mee gehad.

Wie o wie weet raad??

owg

Geplaatst door owg (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

auto-peter (0) PRO, 16 jaar geleden

Bij verlies van vloeistof moet er toch een spoor achterblijven.Of worden mee verbrand in motor.Blijft wagen wit roken,zelfs lang na koude start?Kap d.b riem demonteren en al draaiend waterpomp controleren.

owg (0), 16 jaar geleden

Nee, geen verontrustende witte rook. Er is wel wat rook zichtbaar maar dat komt voornamelijk door het weer.

Ben zelf niet zo'n hobbyist dat ik zelf ga zitten sleutelen, hij gaat maandag weer naar de garage, ookal hebben die ook geen idee..

Tiguan (0) PRO, 16 jaar geleden

Kan ook zijn dat misschien je kachelradiateur binnen lek.

meestal te herkenen aan:
- Achter de stoelen nat of een muflucht in de auto
- Rammen kunnen beslaan

Groet Tiguan

alfons262 (0) PRO, 16 jaar geleden

ik zou toch vrezen voor de cillinderkop en/of pakking.laat eens druk zetten bovenop de zuigers,kleppen dicht,door het bougiegat heen,zie je reaktie in het expansievat dan heb je lekkage van kop en/of koppakking,dat verklaart tevens het op 3cillinders lopen.

rotax (0), 16 jaar geleden

Heb ook verlies van koelvloeistof gehad bij mijn Golf. De vloeistof werd bij het opwarmen via het expansievat eruit gegooid. Eerst waterpomp losgehaald. Deze was goed. Net als jij ook de thermostaat vernieuwd. Achteraf bleek de rubberen afdichtingsring in de dop van het expansievat opgestroopt te zijn waardoor het systeem niet goed gesloten was. Deze weer goed geplaatst en wat faseline er op gesmeerd. Nu geen lekkage meer.

owg (0), 16 jaar geleden

@Tiguan: Zal voor de zekerheid nog eens onder alle matten voelen, maar auto is volgens mij niet nat van binnen.

@Alfons: Het rare is dat hij het niet constant doet. De afgelopen week heeft ie geen druppel koelvloeistof meer verloren, maar in de weken daarvoor moest ik soms na een rit van 30km een heel stuk bijvullen. Hij verliest niet tijdens stilstand.

@rotax: Het systeem blijft onder druk staan, ook na een week stilstand!

sjaak10918 (0) PRO, 16 jaar geleden

je leest ook wel eens over waterpompen die alleen lekken bij draaiende en warme motor.

rotax (0), 16 jaar geleden

Ik heb er ook niet zo veel verstand van maar sluiten ze die duk apparatuur niet op die vulopening aan dan? In plaats van de dop dus?

check

Beste antwoord, geplaatst door Hans4040 (190) PRO, 16 jaar geleden

rotax heeft hier wel een punt:
als men de druktest doet via de vuldop op het expansievaatje is er geen lek.
Is de dop van het expansievaatje niet defect? deze gaat normaal open bij overdruk in het systeem, maar als hij defect is eerder.

mvg,
Hans.

owg (0), 16 jaar geleden

Nouja, ik heb er nóg minder verstand van, maar de ellende is dat hij ten alle tijde onder druk blijft staan! Ook die keren dat er vloeistof weg was, stond de boel gewoon onder druk! Dan toch de waterpomp?

Hans4040 (190) PRO, 16 jaar geleden

Waarop hebben ze de druktester aangesloten?

owg (0), 16 jaar geleden

Op de dop van het vaatje

auto-peter (0) PRO, 16 jaar geleden

Zoals gezegd:Kap van d.b riem afnemen en met lopende motor waterpomp controleren.Ook vriespastilles in motorblok en aansluitstukken slangen niet vergeten.

MAXIM (0) PRO, 16 jaar geleden

houd u ook rekening met een slechte doorstroming van de radiator
opel is hier bekend voor en ook bij renault al meermaals meegemaakt
traag verkeer en zelfs een half uur stationair draaien geeft geen probleem ,lektest perfekt ,maar bij hoge buitentemperatuur of hogere snelheid druken ze het water wel weg via de stop.
soms kan je het voelen aan de bovenste darm ,pas op die is dan heet , bij plots gasgeven word deze dan goed hard ,en soms zuigt de onderste radiatorlang gewoon plat , als gevolg van te weinig doorstroming en du te veel weerstand in de radiator
mvg
peter

Timbo25 (0), 16 jaar geleden

Ik heb exact dezelfde klachten met mijn Polo 1.6 (55Kw) uit 1997. Heb ook al eerder de thermostaat vervangen. Ik heb de bougies er eens uitgehaald om de binnenkant te inspecteren. Het blijkt dat als je voor de auto staat de linkse cilinder een aanslag heeft van binnen. Ook de bougie van de betreffende cilinder heeft een andere kleur als de andere drie. Dus ik vermoed dat het de koppakking is... Of heb ik het mis? (ben er nog niet 100% zeker van)

owg (0), 16 jaar geleden

Garage (geen dealer) heeft alles nogmaals nagegeken, maar heeft niets kunnen vinden. Inmiddels verliest de wagen ook niets meer, geen druppel! Het is haast ondenkbaar, maar 'probleem' lijkt zich vooralsnog weer verstopt te hebben.

In april jaarlijkse afspraak met dealer, misschien dat zij nog wat vinden/weten. Zo ja, dan horen jullie het. Tot die tijd temp.meter strak in het oog houden + flesje koelvloeistof in de achterbak...

Of had jij nog tips, Timbo?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.