auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Polo: Koelvloeistoftemperatuursensor doormeten

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: AEF

Hallo iedereen,

Een vraag over de koelvloeistoftemperatuursensor.
Waar zit deze precies en zijn er ook tabellen om deze met een ohm meter (of anders) door te meten?
Als het goed is dan moet het een 2 in 1 uitvoering zijn?,een voor de regeling voor de gloeibogies en een voor de tempmeter desboard.

En ik hoorde laatst iemand beweren dat sommige modellen waaronder de mijne,een koelvloeistof(voor)verwarming middels gloeipluggen aanwezig is.
Dit om de motor/kachel sneller warm te laten worden.
Klopt dit, waar zou dit zich moeten bevinden dan?


Betreft:
Polo 6N2
1.9D
Motorcode AEF


Alvast bedankt!

Geplaatst door

Ronda (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Beste,
In de AEF in polo3 zit denk ik een dubbele NTC als koelwatertemperatuursensor. Er zitten met andere woorden twee temperatuursafhankelijke weerstanden in. Het ding heeft 4 aansluitingen. Kostprijs: 19euro.

koert_ahja 0

9 jaar

Hallo Koert,

Dank voor je bijdrage,die dubbele NTC dat klopt en de prijs van die dingen valt ook wel mee.
Maar wat ik zou willen weten of er ook een meettabel van is,ik heb ze wel eens gezien,bij zoveel graden is het zoveel weerstand,dat zou je kunnen meten.
En ik weet dus ook niet of die NTC tabellen universeel zijn,en dus voor elk merk/type koelvloeistoftemperatuursensor te gebruiken zijn.

Ronda 0

9 jaar

Ik durf voorzichtig gokken dat 't wel eens twee 10k-types kunnen zijn. Dat wil zeggen dat je 10kOhm meet (ongeveer) bij kamertemperatuur ofte 25 graden C.
In ieder geval moet je twee keer ongeveer dezelfde weerstand meten. Meet je bvb één keer 10kOhm en één keer 200ohm, dan weet je ook genoeg.

Heb je al een werkplaatshandboek geraadpleegd? Of een van golf3, of eender welke VW van die tijd, allemaal dezelfde hoor ;)

koert_ahja 0

9 jaar

Vandaag de 2 in 1 temperatuursensor doorgemeten,en deze gaf bij een ijzige 4 graden een waarde van 2.89K en 2.24K Ohm bij de aansluitpinnen.
Heb via via even in een Autovraagbaak mogen gluren en daar stond bij een benzine model Polo 6N2 een grafiek van zo'n koelvloeistoftemperatuursensor.
In deze grafiek staan echter heel andere waarden dan wat ik gemeten heb,bv bij 5 graden =5K Ohm , 20 graden =2K Ohm en bij 80 graden =300 Ohm.

Vervolgens nog een test gedaan met 2 weerstanden van 180 Ohm in de stekkeraansluiting waar normaal de sensor op moet.
Bij contact aan ging de desboardtempmeter gelijk naar de 90 graden,en bleef de voorgloei cyclus van de gloeibogies achterwege.
Normaal gesproken gaan de gloeibogies altijd uitgebreid gloeien,ook als de motor op een hete zomerdag na een uur rijden kokend heet is,en je na het tanken niet gelijk kunt starten omdat er eerst weer uitgebreid gegloeid moet worden.(in het instructieboekje staat dat er boven de 5 graden niet voorgegloeid word)

Ik denk dat het tijd word om het sensortje maar eens te vervangen.

Ronda 0

9 jaar

Nieuwe sensor gemonteerd,helaas reageert het systeem nog slechter dan met de oude sensor.
Deze (type 357919501) toch maar even getest.
2 pinparen gemeten en die geven onderling wat rare waarden lijkt wel,zie meet tabel.


Graden C pinpaar 1 pinpaar 2
------------------------------------------------------------------
16 2,68K 1,37K
20 2,22K 1,16K
30 1,55K 0,80K
40 1,15K 0,57K
50 0,76K 0,39K
60 0,48K 0,26K
70 0,36K 0,17K
80 0,22K 0,12K
90 150 Ohm 84 Ohm
100 120 Ohm 66 Ohm



Oude sensor maar weer teruggeplaatst.
Ik laat het hier maar bij en beschouw mijn vraag als opgelost.

Ronda 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.