Volkswagen Polo: Motor houdt in / stottert (voornamelijk laag in toeren)

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4.mpi 8v

Hoii,


Ik heb een probleem met mijn polo 6n2.
Wanneer je met een koude motor wegrijdt houdt de auto in, vooral laag in de toeren. Wanneer je stil staat heeft de auto soms ook de neiging om te gaan sputteren/ stotteren. Wanneer je gas geeft is het weer enkele seconden goed maar daarna begint het weer. Het gebeurt bij vochtig weer, maar ook op de mooiere dagen. De Motor schommelt stationair niet in toeren.

Ik heb dit probleem ook een keer gehad toen de motor al warm was (20 min gereden.) Het begon toen ik bij de rotonde wou optrekken.., weer laag in de toeren dus. De auto begon toen stationair ook te schudden/ stotteren en gas geven hielp toen niet. Na 10 minuten reed de auto weer normaal (auto uit). Het was die dag trouwens enorm vochtig buiten.

Het gaat om de de 1.4 8v mpi motor met 60 pk.

Ik heb al een keer injector reiniger door de tank gegooid maar dat heeft niet geholpen. Zou een smerige gasklephuis dit kunnen veroorzaken?

Alvast bedankt,


Groeten Wolberss

wolberss

Geplaatst door wolberss (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

kaleido 1 (1445) PRO, 9 jaar geleden

Laat hem eerst eens uit lezen , zou ik zeggen.
Er kunnen een aantal zaken aan de hand zijn , slechte bougie kabels bv , slechte bougies , bobine bdp sensor

wolberss (0), 9 jaar geleden

Ik zal de auto morgen even laten uitlezen.

wolberss (0), 9 jaar geleden

Vanmorgen bij de garage de auto even laten uitlezen.
Conclusie was dat 1 van de bougiekabels slecht is. Advies was om bougiekabels en de bougies te vervangen.

Nu zag ik zo straks dat mijn auto helaas koelvloeistof gebruikt. Het koelvloeistofpeil is in ongeveer 5000 km van max naar tussen max en min in gezakt. Er bevindt zich geen sludge bij de peilstok, dop voor motorolie. Peilstok knettert ook niet wanneer ik er een aansteker er onder houdt.

Iemand ideeën?

kaleido 1 (1445) PRO, 9 jaar geleden

Heel simpel , geen paniek , er hoeft niets aan de hand te zijn.
De dop kan een oorzaak zijn.
Laat het systeem afpersen , met speciale aandacht voor waterpomp en de plastic tuitjes op het motorblok.
Hoe controleer je trouwens het peil ?
S morgens bij koude motor , als het peil dan tussen min en max staat is goed.
Peil hoeft niet op max te staan , kans is dan groter dat hij bij bv. een slechte dop , hij het er eerder uit gooit.

wolberss (0), 9 jaar geleden

Ik laat het systeem wel even afpersen een dezer dagen. Peil van koelvloeistof was gelijk bij koude en warme motor (zo op het eerste oog).

Ik was even op internet aan het kijken naar bougiekabelsets en bougies.., welke merk zouden jullie aanraden

Merken als Bosch, NGK ken ik maar had nog niet gehoord van
Beru en Valeo. Zit behoorlijk wat prijsverschil tussen. Bosch is zeker origineel? Hoor het graag.. imitatie hoeft natuurlijk niet slecht te zijn.

kaleido 1 (1445) PRO, 9 jaar geleden

Koop gewoon een paar goede kabels , deze merken zijn allemaal goed , verschil zit hem vaak in de kabel als zodanig silicone , koolstofkern en dat soort dingen.
Peil alleen controleren als de motor koud is , dan kun je zien of er wat veranderd.

wolberss (0), 9 jaar geleden

Gisteren nieuwe bougies en kabels erop gezet. Loopt weer perfect.

Ben ook nog even langs de garage gereden om het koelsysteem af te persen. Het systeem lekt nergens. Waarschijnlijk is het kleine beetje via het overdrukventiel (dop) er uit gegaan. De auto rookt niet, nergens sludge te zien, geen koelvloeistof bij de olie in en het koelsysteem staat koud ook niet onder druk. Waarschijnlijk om niks zorgen gemaakt. Op de brug leek het koelvloeistof verlies ook maar heel minimaal.

Bedankt voor je hulp,


Wolberss

kaleido 1 (1445) PRO, 9 jaar geleden

Bedankt voor de feedback.
Gewoon koelvloeistofniveau in de gaten houden , peil controleren bij koude motor, niet op max vol gooien.

wolberss (0), 9 jaar geleden

Vandaag liep de auto opnieuw onregelmatig stationair. Het is een vochtige dag dus ik vermoed toch dat dit ermee te maken heeft aangezien het op andere dagen goed ging.

Het schokken tijdens het rijden is wel verholpen door de nieuwe bougies en kabels.

Enig idee waar dit door kan komen?

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

Laat hem eens stationair draaien en sproei met een plantenspuit wat water over de bobine heen, gewoon het hele bobineblok nat maken, hoor je verschil aan de motor dan is de bobine stuk, dan springt de vonk daar over.

wolberss (0), 9 jaar geleden

Zojuist even wat water over het bobineblok gesproeid.
De motor ging er beroerder van lopen en tevens zag ik vonkjes bij de bobine.

Bobine dus maar vervangen? Zal wel even op de sloopwerk kijken.


Met vriendelijke groet,
Wolbers

Ly (0), 9 jaar geleden

Renault megan scenic 1.9 diesel 1999 als gas geeft veel rook grijs wit uit de uitlaat wie kan mij helpen wat de oorzaak is al vast bedank

kaleido 1 (1445) PRO, 9 jaar geleden

Eigen topic starten svp.

Ly (0), 9 jaar geleden

Hoe bedoel je topic starten svp ??? De wagen start normaal rijden normaal ALS ik gas geven dan komt grijs rook mvg ly

kaleido 1 (1445) PRO, 9 jaar geleden

Ik weet dat je uit belgie komt , grapje , maar je zit nu te posten op het bericht/topic van iemand anders , je moet een eigen bericht/topic openen.

Ly (0), 9 jaar geleden

Hoi ok dank

wolberss (0), 9 jaar geleden

Heb even op internet rondgekeken naar een bobine.
Bij sommige staat zonder ontstekingsapparaat en bij anderen staat weer niets..
Wat moet ik precies gaan vervangen?


Wolbers

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

Op die bobine staat een onderdeelnummer, met dit nummer naar de sloop gaan oid en zo'n zelfde regelen.

wolberss (0), 9 jaar geleden

De bobine is vervangen en dit heeft het probleem opgelost. De bobine was niet meer bestand tegen vocht.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.