auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf III: koelwatertemperatuur

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2800

Hallo,

Bij mijn vr6 vind ik dat de motortemperatuur vrij hoog oploopt bij filerijden. Bij normaal rijden blijft de temperatuur mooi op 90 graden. Bij filerijden loopt hij dan op tot tegen de 110 graden! Als het weer gaat rijden zakt de temperatuur weer snel terug tot 90 graden. De ventilatoren slaan gewoon aan en het hulpmotortje voor de watercirculastie werkt ook gewoon. Als de ventilatoren aanslaan loopt de temperatuur wel wat terug, maar niet geweldig veel.
Heeft iemand een idee? Alvast bedankt voor de reactie's.

Groet,
Jos

Geplaatst door

josdm (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo,het zou kunnen dat je radiateur uitwendig vervuilt is met zand/stof en dergelijke. Eigeniljk zou je dan volgens mij ook bij het rijden wel problemen moeten hebben; wat je zelf kunt doen is de grill verwijderen en met een hogedruk reiniger van een ruime afstand(minimaal 1,5 meter) er vanaf de grill zijde doorheen blazen.Als hij inderdaad vervuilt is is,zal er vervuild water uit komen aan de motorzijde. Motor van te voren afdekken met plastic folie en een stuk karton of iets dergelijks tussen radiateur en motorblok plaatsen, zodat er geen water op je motorblok/ontstekingsdelen komen, om te voorkomen dat je problemen krijgt agv vocht op de bekabeling.

Pas op dat je de lamellen van de radiateur niet dicht spuit met de krachtige waterstraal, want dan wordt de koeling alleen maar slechter. Dus niet te dicht met de hogedruk spuit op de radiateur en niet schuin op de radiateur spuiten, maar precies recht van voren.

Groet Jan227

Jan227 30
badge

16 jaar

Jan, je geeft het zelf al aan. Dan zou ik het toch ook met rijden moeten hebben? Maar dan is er juist niets aan de hand.

josdm 0

16 jaar

Hallo, inderdaad zou je ook tijdens het rijden problemen verwachten. Mogelijk heeft het lage waterpomp toerental en het ontbreken van rijwind over/onder de motor in de file er nog invloed op.

Wanneer schakelt de koelluchtventilator zich in? Pas kort voor de 110 graden of al eerder? Schakelt alleen stand 1 in of later ook stand 2?
Wanneer schakelt de koelluchtventilator weer uit?

Controleer ook of de koelvloeistof genoeg circuleert door het gehele koelsysteem.Dit is mischien lastig te controleren, maar er moet in ieder geval bij warme motor koelvloeistof stromen uit het dunne slangetje boven aan je koelvloeistoftankje. Mischien overbodig, maar neem de dop van het tankje niet los bij warme motor ivm de druk op de hete koelvloeistof onder de dop.

Is de temperatuur die het instrumentenpaneel aangeeft ook de daadwerkelijke koelvloeistof temperatuur? Dit kun je controleren met een zgn dompel thermometer in je koelvloeistof tankje. De temp. in het tankje zal wel iets af wijken van de meter, maar moet niet te veel zijn.

Is de normale temperatuur op de meter van een VR6 ongeveer 90 graden bij warme motor? Als ik het goed heb, staat de meter van een vw golf 3 met benzinemotor meestal onder het rijden rond de 75 tot 80 graden. Van de VR6 weet ik het zo niet. Mischien iemand anders ?

Groet Jan227

Jan227 30
badge

16 jaar

gisteren heb ik toevallig gekeken wanneer de koelvinnen aanslaan. Inderdaad pas kort voor de 110 graden. Ze draaien dan in stand 1, maar dan stoppen ze weer zonder in stand 2 te hebben gedraaid. Ze schakelen weer uit als de temperatuurmeter nog niet op de normale (90 graden) stand staat.
Ik weet dat de normale bedrijfstemperatuur van een vr6 ongeveer 90 graden is.
Ik heb net de auto nog een keer warm laten draaien. (niet mee gereden) De koelvinnen sloegen aan bij 100 graden in stand 1. Toen ze afsloegen was de temperatuur iets gezakt tot 95 graden. Stand 2 is niet aangegaan. Dit heb ik trouwens nog nooit gemerkt dat stand 2 werkte. Het koelwater wordt wel gecirculeerd via dat slangetje wat in het koelvaatje terug komt.
Is het makkelijk te controleren of allebei de standen werken?

josdm 0

16 jaar

Hallo, als de motortemperatuur daadwerkelijk tegen de 110 graden aankomt, had stand 2 van de koelluchtventliatoren allang moeten draaien. Precieze waarden van een VR6 weet ik zo niet, maar over het algemeen springt stand 1 rond de 90 graden aan en stand 2 dacht ik ergens rond de 95 graden. Let wel : daadwerkelijke koelvloeistof temperatuur bij de sensor in de radiateur, dus niet wat de meter aangeeft.

Je kunt het wel testen al is dit wat omslachtig; Je zult de stekker van de sensor in de radiateur eraf moeten halen en met bijvoorbeeld universele stekkertjes en elektro draad de draden naar de sensor moeten verlengen. Ook de sensor uit de radiateur halen (kan veel geklieder geven met koelvloeistof); aangesloten sensor naast de auto in bv een leeg soepblik met water opwarmen op een kookplaatje. Temperatuur van het water meten mbv geschikte thermometer of iets dergelijks.

Auto op kontakt zetten en ventilatoren in de gaten houden; waarden noteren. Kijken of de waarden in de buurt komen van bovenstaande. Kan eventueel de exacte waarden wel opzoeken morgen.

Groet Jan 227

Jan227 30
badge

16 jaar

is inderdaad wat omslachtig. Ik laat binnenkort er wel even naar kijken. Ik weet nu in ieder geval dat stand 2 allang aan had moeten springen.
Ik wil je bedanken voor de moeite en je adviezen.

Groet,
Jos

josdm 0

16 jaar

Succes verder.

Groet Jan227

Jan227 30
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.