Hallo,
gisterenmorgen bij mijn VW Golf IV TDI uit 2003 2 km voor aankomst op mijn werk geconstateerd dat de koelwatermeter op slechts 50 graden stond. Ik had reeds 98 km gereden dus dit vond ik vrij vreemd. Ik besloot door te rijden en op het werk mijn koelwater peil te controleren. Dit was prima in orde. Verder de sensor van de temperatuurmeter los gehaald en lichtjes schoon gemaakt. Voor vertrek naar huis nogmaals het peil bekeken en dat was nog altijd in orde. Naar huis gereden en de meter steeg keurig richting de 90 graden. Thuis gekomen nogmaals onder de kap gekeken, peil was in orde en alle slangen waren gewoon goed warm.
Zodoende vermoedde ik dat het puur aan de sensor zou liggen. Vanmorgen echter steeg de temperatuur na 5 km rijden richting de 70 graden waarna deze meteen weer naar beneden zakte tot het minpunt van de teller; 50 graden. Toch doorgereden omdat ik nog altijd uit ging van een fout in de sensor. 95 km later op het werk aangekomen en toch even onder de kap gekeken. Peil was goed maar één van de bovenste slangen (ik meen een aftakking van de thermostaat) was gewoon echt koud, terwijl die gisterenmiddag gewoon warm was. Niet zo warm als de andere slangen maar wel gewoon warm. Nu was hij echt koud terwijl alle andere koelslangen gewoon goed warm waren.
Is er mede door de koude slang misschien geen sprake van een sensorfout maar van iets anders? En als mijn thermostaat kapot zou zijn, waarom functioneerde hij gisterenmiddag kennelijk dan nog wel? Heeft iemand een idee?
Ik ben sowieso van plan om hem z.s.m. door een dealer / garage uit te laten lezen in ieder geval.
Alvast bedankt,
Joster.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoogstwaarschijnlijk de thermostaat die open blijft staan c.q. te vroeg opent.
dat dunne slangetje of de dikkere slang die koud aanvoelt?
[quote=oldford]Hoogstwaarschijnlijk de thermostaat die open blijft staan c.q. te vroeg opent.[/quote]
Hier heb ik natuurlijk ook aan zitten denken, maar waarom bleef de temperatuur gisterenmiddag dan wel gewoon stijgen en vervolgens staan op 90 graden?
[quote=CARS&MOTORS]dat dunne slangetje of de dikkere slang die koud aanvoelt?[/quote]
De dikke slang voelt koud aan, zeg maar die met een diameter van een mm of 35-40. Met het dunne slangetje bedoel ik dan een mm of 10-12.
15 jaar
lijkt of de waterpomp niet voldoende werkt
kwaal is dat de schoepen bij warme motor los op het asje gaat zitten en dan langzaam aan steds meer gaat slippen
Ik ga me diep schamen want ik zit mis. De slang die niet warm werd was die van de airco :D Logisch dus. De bovenste slang van de radiateur (ook +/- 40 mm diameter) was gewoon heel goed warm. Vermoedelijk dus toch de sensor?
15 jaar
Even de auto warm uitlezen en koelwater temperatuur bekijken. Dat is een andere sensor dan die voor het dashboard.
Geeft deze wel een juiste temperatuur (rond de 90) dan is de dashboard sensor of het dashboard zelf defect.
[quote=CARS&MOTORS]lijkt of de waterpomp niet voldoende werkt
kwaal is dat de schoepen bij warme motor los op het asje gaat zitten en dan langzaam aan steds meer gaat slippen[/quote]
Als de waterpomp niet goed werkt, komt de circulatie in gevaar.
Dan zou hij toch te heet moeten worden en kan hij toch nooit te koud blijven?
15 jaar
Gisterenmiddag naar huis gereden waarbij de meter even de 70 graden aantikte maar daarna meteen weer zakte. Omdat ik na 25 rijden toch ging tanken bij mijn vaste tankstation ook maar meteen de sensor even losgehaald en schoongemaakt. Bij wegrijden steeg hij meteen weer tot 90 graden en hij is hier niet meer vanaf geweest.
Vanmorgen steeg hij opnieuw keurig naar de 90 graden, maar na een km of 15-20 dook hij ineens weer naar de 50. Dan lijkt het in principe op de thermostaat die open blijft staan, maar de slangen waren gewoon weer heel warm. Verder bleef de meter gisteren op 90 staan dus als de thermostaat kapot was geweest dan had hij dan ook moeten dalen. Verder vind ik het erg sterk dat in een tijdsbestek van nog geen 5 seconden je complete koelwatertemperatuur door het open blijven staan van de thermostaat met 40 graden zakt.
Ik denk dus dat inderdaad de dashboard sensor defect is.
15 jaar
thermostaat gaat open en dicht(regelt)
als ie opent en niet meer sluit krijg je ook dit effect
Maar zoals gezegd lijkt het me sterk dat de temperatuur van het koelwater dan in 5 seconden 40 graden zakt. Verder is de dikke slang vanaf de radiateur bijna niet aan te raken, dus het water wat daar doorheen loopt lijkt me warmer dan 50 graden.
Hoe ik, naast het loshalen van de thermostaat en deze in kokend water leggen, kan testen of de thermostaat goed werkt weet ik verder niet?
15 jaar
kan je doen
zet er een bak met water van 50 graden naast en als ie helemaal open is stop je m daarin
moet ie meteen dicht gaan
zoniet defect
kan ook nog dat de hulp elctrische pomp niet goed is
Maar het kan dus ook nogsteeds de sensor zijn., waar ik eigenlijk toch wel vanuit ga.
Tijd om die thermostaat los te halen etc. heb ik ook niet echt want ik zit middenin een verhuizing.
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar