auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf IV: koelwatertemperatuur te laag

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: aqm, Motorinhoud (cc): 1900

Ik heb volgende symptomen met de auto
- temperatuursindicatie in het dashboard stond vroeger na warmrijden altijd kaarsrecht op 90°C. Nu varieert deze tussen 80°C en 85°C. Ik had ergens gelezen dat de wijzer gebufferd is, waardoor het onzeker is of dit effectief wel +80°C is.
- wijzertje begint wel ongeveer na dezelfde tijd als vroeger te stijgen, alleen stijgt het dus niet tot 90°C
- het lijkt dat de kachel voor de kabineverwarming minder warmte geeft dan vroeger
- na warmrijden even onder de kap gekeken: de slang die van de thermostaat naar de radiator onderaan gaat, is koud/lauw, deze die van boven aan de radiator naar de andere kant van het blok gaat (temperatuursensor) is warm. Het blok is langs de thermostaat niet heel warm.
- na 5 min. rijden (nog niet warmgereden) even onder de kap gekeken: slang langs temperatuursensor begint warm te worden, de slang van de thermostaat nog niet.
- Koelvloeistofpeil is nog voldoende hoog. Waterpomp is 20k km/half jaar geleden vervangen.

Iemand een idee? Kapotte thermostaat/temperatuursensor? Maar als de slang die van de thermostaat komt, koud is, waarom is geeft de temperatuuruitlezing dan een lagere temperatuur?
Kan ik nog blijven verder rijden of best zo snel mogelijk actie ondernemen?

alvast bedankt,
kris

Geplaatst door

krisd (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Onder deze koude omstandigheden komt een TDI de eerste +/- 10km moeizaam op temperatuur.
Normaal gesproken en met een warme motor staat de meter strak op 90 graden en blijft de meter ook op 90 graden.

Zoals het euvel nu is omschreven is dat met een nieuwe thermostaat wel opgelost....

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

8 jaar

Hallo Paul,

Vandaag de thermostaat en gelijk de koelwatertemperatuursensor vervangen (de auto had ook last van lang voorgloeien, extra toeren maken bij starten, en onregelmatig stationair toerental van tijd tot tijd).
De temperatuur komt nu mooi terug naar 90 graden.

Bedankt voor de hulp,
Kris

krisd 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.