Volkswagen Caravelle: Koelwaterverlies uit motor bij koud staan v motor T4 Volkswagen

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Diesel, Motorcode: AAB-2.4

Na lang zoeken ben ik bij dit mooie weer er toch achtergekomen, waar er koelwaterverlies optrad bij mijn motor...
Een klein waterspoor liep van boven de motor naar onder, het gevolgd: achter de injektiepomp, langs de zijde van de aandrijfpolie injektiepomp naar omhoog.
Waar het uitkwam kan ik niet exakt vaststellen daar er olieresten van zweten van motor aanhangt....
Ik verdenk de cilinderdichting van een lek naar buiten toe, en bij warme motor uitzetting van de cilinderkop, en gedaan met lek...
Bij afkoelen minder spanning en dus terug lek...

Mag ik de bouten van de cilinderkop opnieuw aantrekken?
Levert dit een afbreek gevaar?
Wat staat me best te doen?

Jan4927

Geplaatst door Jan4927 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

koelsysteem koud afpersenn en dan kijken

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Jan4927]Na lang zoeken ben ik bij dit mooie weer er toch achtergekomen, waar er koelwaterverlies optrad bij mijn motor...
Een klein waterspoor liep van boven de motor naar onder, het gevolgd: achter de injektiepomp, langs de zijde van de aandrijfpolie injektiepomp naar omhoog.
Waar het uitkwam kan ik niet exakt vaststellen daar er olieresten van zweten van motor aanhangt....
Ik verdenk de cilinderdichting van een lek naar buiten toe, en bij warme motor uitzetting van de cilinderkop, en gedaan met lek...
Bij afkoelen minder spanning en dus terug lek...

Mag ik de bouten van de cilinderkop opnieuw aantrekken?
Levert dit een afbreek gevaar?
Wat staat me best te doen?[/quote]
Bouten mag je niet opnieuw aantrekken. Het zijn rekbouten en die zijn voor eenmalig gebruik.

Lekkage is meestal via een watermondje wat tegen de kop aangeschroeft zit. Dingen zijn van kunstof en trekken krom of knappen.

Jan4927 (0), 15 jaar geleden

Ik heb het "watermondje" vervangen, en alvorens het te monteren deze zijde van de motor met synthetische thinner gereinigt...
Toen alles gemonteerd was heb ik de motor doen draaien om de ev. luchtbellen te laten ontsnappen.
Ik heb wel even gewacht om de afschermkap van de aandrijfriem van de injectiepomp te monteren...
Na een tijdje me eronder gelegd en gekeken...
Ja hoor terug waterpareltje vormde zich tot één grote dup die langzaam naar beneden liep.
Het water komt tussen de cilinderkop en motorblok naar buiten, dus de cilinderkoppakking is erdoor!

Ik ga nu de motor katen afkoelen, en dan een busje Silverseal van Westco in koelwater kappen, en dan ermee gaan rijden.
Aangezien het, het lagedruk circuit is dat lekt, van waterkanaal(in blok) naar buiten, denk ik dat ik een kans maak dat het dicht gaat.
Mijn garagist vertelt me dat ie er nog nooit verstoppingen mee heeft gehad...
Iemand die er ook ervaring mee heeft?

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, weet je zeker dat de koelvloeistof uit de koppakking komt en niet toch langs het watermondje ? Je kunt je hier namelijk gauw op verkijken. Rijdt de auto nogmaals warm , zet de motor stop en controleer bv met een spiegeltje de onderzijde van het watermondje, uiteraard motor eerst stopzetten.

Ik neem aan dat je de o ring van het watermondje ook hebt vernieuwd en het raakvlak van de cilinderkop heb opgeschuurd met fijn schuurpapier ?

Zit er een stalen koppakking tussen of papier ?

Groet Jan227

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Jan227]Zit er een stalen koppakking tussen of papier ?

Groet Jan227[/quote]
En koppakking van papier?

Hans

Jan4927 (0), 15 jaar geleden

Ik heb het oude "mondje" eraf gedaan en dit geïnspecteerd op barstjes, en de dichting op lekken... Alles perfekt!!!
Dan de uitboring in nokkenas waar O-ring op ligt afgeschuurd, en dan een Siseal dichtingsring rondgelegd (speciaal produkt om dichtingen te verbeteren = Locktite)
Dan mooi gemonteerd en een uurtje laten staan.
Dan verwarming open, ontluchtingsstop boven eruit en vullen maar...
Zodra alle opgevangen koelvloeistof er terug op was, motor doen draaien om luchtbellen eruit te krijgen.
Tijdens dit draaien heb ik de gereinigde zijkant (zweetvet van olie en zand enz was mooi weg en ik kon de samenstelling motorblok en cilinderkop zien, en spul ertussen.
Lijkt een metalen dichting, alhoewel ik zeker weet dat er sinds 1994 geen sleutel aan de motor is geweest tenzij groot onderhoud, en die wagen had 90.000 km toen ik die kocht. (Nu 430.000 km)
Wel tussen die twee metalen lichamen, begint ie te "zweten", en gezien die blok schuin ligt, verzamelen die "pareltjes" zich tot één drop die naar beneden loopt.
Dus ZEKER WETEN het komt niet uit het "mondje"!
Vandaar dat ik er straks als ie voldoende afgekoeld is (bijna koud) handwarm zal wel goed zijn denk ik, er dit Silverseal radiator sealer zal inkippen.
Op het buisje staat voor herstelling van scheuren van de motorblok en radiatorlekke voor wagen, vrachtwagen en tractor.

Jan4927 (0), 15 jaar geleden

Staat nu na inkippen en 30 km bollen, waarbij de temp op 90° kwam en beide ventilatoren draaiden (dus middel doorheel kompleet koelsysteem) ongeveer 4u stil, en tot nu toe geen "zweten" meer!!!
Hopelijk definitief dicht!

Jan227 (5) PRO, 15 jaar geleden

Hallo, bij de aab motoren in de t4 wordt pas vanaf ongeveer 1995 een stalen koppakking gemonteerd. Vandaar mijn vraag welk type koppakking er tussen zit. Het "oude" type koppakking wilde nog wel eens gaan lekken, de stalen koppakking had er bij mijn weten nagenoeg geen last meer van.

Groet Jan227

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.