Volkswagen Passat: Komt niet door de roetmeting

Bouwjaar: 1997

Goedendag ik heb een vraag,ik heb een passat 1.9 tdi 81kw van 1997 met afn-motor(25000 km op de teller),bij de keuring krijgen ze hem niet door de roetmeting wat kan hiervan de oorzaak zijn.

bvd Ron.

ron9753

Geplaatst door ron9753 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

johndoornbosch (0) PRO, 18 jaar geleden

egr klep reinigen of afsluiten en je probleem is opgelost

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

indd, EGR-klep.. afsluiten..

nadien de motor even flink in zijn 3e versnelling op z'n staartje trappen! dan meteen gaan roetmeten..

paul,

ron9753 (0), 18 jaar geleden

de egr klep is al afgesloten.

johndoornbosch (0) PRO, 18 jaar geleden

hoe is hij afgesloten?

ron9753 (0), 18 jaar geleden

De egr is afgesloten met een rvs-plaatje op het uitlaatspruitstuk.Heb het net los gehad.Op het plaatje stond veel vettige substantie en de egr leiding(darmpje)was erg olieachtig.Zo te zien komt dit van de tussenkoeler in het uitlaatspruitstuk en zo in de egr leiding.De luchtaanvoerslang van het luchtfilter naar de turbo is ook olieachtig,hier komt voor de turbo ook de carterontluchting in een t-stuk binnen deze veroorzaakt volgens mij de olieaanslag in de slang voor de aanzuigkant van de turbo.Hoe komt dit?De drukregelklep van de carterontluchting laat veel olie door is dit normaal?

johndoornbosch (0) PRO, 18 jaar geleden

misschien je kat verstopt

dutch123 (50), 18 jaar geleden

Beetje olie komt inderdaad altijd mee via de carterontluchting. Als je niet veel olie verbruikt, is er geen reden tot zorg lijkt me.
Misschien moet je ook eens kijken of er niet ergens een verstopping zit in het inlaatkanaal. Luchtfilter, luchtkoeler en inlaatspruitstuk. Het inlaatspruitstuk koekt flink aan als de EGR nog werkt door roet en olie. Na 25000km verwacht ik dat nog niet, maar je zult wel een nulletje meer bedoelen.. ;-)

ron9753 (0), 18 jaar geleden

Kat is al verwijderd en ik bedoelde 250.000km.
Ook de slang na de tussenkoeler bevat olieresten duid dit op een kapotte turbo.

bvbd.

dutch123 (50), 18 jaar geleden

Die olie kan toch ook via de carterontluchting komen?

ron9753 (0), 18 jaar geleden

De motor bleef bij de 4000 tpm even hangen en ging dan na een roetuitstoot verder in toerenopbouw.LMM vervangen gaf al wat verbetering maar net niet genoeg.Toen de magneetklep laaddrukbegrenzing (N75) vervangen uitleg en informatie gevonden op site http://www.gerritspeek.nl/vag-com_n75.ht... Nu loopt de motor stukken beter trekt nu zonder onderbreking goed door.
Bedankt voor de informatie en hints

ron9753 (0), 18 jaar geleden

De turboslangen van zowel aanvoer lucht als naar en na de tussenkoeler mogen volgens de VW garage licht olieachtig zijn Het mag er niet uitlopen maar er zijn altijd oliesporen aanwezig van doorslag van de carterontluchting.Turbo dus niet versleten.Ga wel het inlaatspruitstuk goed schoonmaken weet iemand hoe je dit het beste kan doen door te demonteren etc.?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.