Volkswagen Golf 1999: Koppakking/oliekoeler

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: AKL, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 74

Golf 4 uit 99 met 1.6 motor AKL.

gekocht met een "lekke koppakking" auto had witte rook, smurrie onder de oliedop en verlies van koelwater.
ook bij het aanzetten van de warme lucht van de kachel kreeg ik een soort van (wolkje stoom, rook) uit de ventilatorroosters. kachel wordt wel goed heet maar stinkt naar een vies geurtje... koelvloeistof? (matten interieur allemaal droog)

Inmiddels koppakking vervangen, kop gevlakt en meteen de kleppen + zetels laten slijpen. nieuwe nokkenaskeerring erin en nieuwe klepsteelrubbers.

Meteen een nieuwe distributieset gemonteerd omdat ik nu toch alles los had liggen.

Motor startte meteen maar loopt een beetje onregelmatig.. gasklep gereinigd (kan deze niet inleren? gasklep met kabel)

Nu merk ik minimale witte rook/condens het is nu natuurlijk ook koud buiten.. nog geen merkbaar verlies van koelvloeistof maar wanneer ik mijn kachel aanzette kwam er nog steeds een soort van wolkje uit de kachel. ook stinkt deze nog steeds. ook zit er meteen weer witte drap onder de oliedop.

Ik lees veel verhalen over defecte oliekoelers... kan deze intern lek zijn en deze klachten veroorzaken?

Ga deze week een compressie test uitvoeren om eens te meten wat hier uit komt.

Wat kan ik het beste doen auto naar de garage brengen voor een lek/druk test? voordat ik weer allerlei onderdelen ga vervangen....

Alvast bedankt voor de tips/suggesties!

KJALMELO

Geplaatst door KJALMELO , lid sinds 7 jaar geleden

3 Reacties

kaleido 1 PRO, 1 maand geleden

Ik begrijp niet helemaal het verhaal over de kachelradiateur , deze zou maar zo eens lek kunnen zijn ,zoals je het omschrijft .
Heb je wel olie ververst met nieuw filter ?

KJALMELO, 1 maand geleden

jazeker nieuw olie filer met nieuwe olie. ik had verwacht dat het verhaal over het wolkje uit de ventilator roosters te maken had met de lekke koppakking. maar omdat hij dit nu nog steeds doet na vervangen hiervan.

met flink doortrekken vind k hem nog wel roken blauw/wit... daarom begon ik te denken mss is de oliekoeler intern lek... aangezien ik nu ook direct weer sludge onder de oliedop krijg....

kaleido 1 PRO, 1 maand geleden

Koppel de oliekoeler eens door , beide waterslangen aan elkaar met een stukje pijp er tussen , kijk eens wat er dan gebeurt , als de oliekoeler lek is komt er olie uit, denk niet dat dat het geval is , je hebt namelijk geen olie in je koelvloeistof.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.