Volkswagen Golf IV: Koppeling kan niet helemaal in getrapt worden

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 SDI

Hallo,

ik heb het probleem dat ik mijn koppelingspedaal niet meer helemaal onder in krijg!

hij gaat in tot ongeveer 5 a 10 cm van het aanslag dop.

dan krijg ik hem niet meer verder! dus ik heb ook moeite met schakelen omdat die net na het optrekpunt zit! dus ik hoef hem maar 2mm op te tillen, en dan gaat de auto al rijden!
als ik hem in ze 1 wil zetten, gaat de auto soms al heel klein beetje rollen.

ik heb niet het idee dat de koppelingsplaat of de drukgroep kapot is! maar ik denk dat het in 1 van de 2 hydraulische cilinders zit!

heeft iemand dit probleem eerder gehad? of weet iemand of er iets in de cilinder bij het koppelings pedaal kapot kan gaan! waardoor hij blokeert en niet helemaal in getrapt kan worden?
(dit denk ik namelijk)

gr

sjn030

Geplaatst door sjn030 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

jan T (10) PRO, 14 jaar geleden

het gaffeltje van de koppeling in de bak scheurt nog wel eens.
haal het deksel weg en kijk hoe het daar mee gesteld is.
deze is een voudig tevervangen.

groetjes jan.

sjn030 (0), 14 jaar geleden

het gaffeltje dat achter het afdek deksel zit? aan de zijkant van de bak?

maar kan die het probleem veroorzaken dat ik niet helemaal mijn koppeling ingetrapt krijg?

bak heeft geen rare bijgeluiden of iets!

gr

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Indien je over deze bak met groen deksel aan de zijkant beschikt, zit hier de gaffel die meestal kapot gaat, zie boven de drukstift :

[url=http://img94.imageshack.us/i/dsc00134f.j...][img]http://img94.imageshack.us/img94/2526/ds...[/img][/url]

Maar meestal als deze kapot is draait de gaffel over de as heen en kun je helemaal niet meer schakelen, kost een paar euro indien dit je probleem is, bijgeluiden hoeft hij hiervoor niet te maken.

Hoe staat het koppelingspedaal in ruststand ? Gewoon normaal of hangt hij half-stok ?

Gr Stefan

sjn030 (0), 14 jaar geleden

koppelings pedaal in ruststand staat gewoon zoals die normaal hoort te staan! alleen de slag is korter geworden!

pedaal kan dus niet helemaal tot de grond! hij stopt op ongeveer 5 cm vanaf de aanslag!

op een ander forum zeiden ze dat misschien die drukstang / stift kapot kan zijn (die je op de foto ziet)

op de foto! heb je de gaffel naar boven, of naar beneden gedraait? want hij ziet er wel een beetje hetzelfde uit!
en word die op de bak door een hydraulische cilinder bediend? ja he ?

sjn030 (0), 14 jaar geleden

maar als het gaffeltje, of drukstift kapot is! hoe kan het dan, dat mijn pedaal niet meer tot de grond komt?

is het omdat hij zichzelf stelt? dat die nu op zijn eind zit?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Nee, deze is niet hydraulisch maar met een kabel..

Zoals je ziet schuif je eerst de stift naar binnen, dan komt druklager, en dan komt de gaffel er tegen aan, dus om het zo maar te zeggen, hij wijst dan naar beneden..

Als deze nog in orde is, vrees ik dat je probleem toch in de koppeling zelf zit..

Het kan misschien wel zo zijn dat de ronde schijf die op de drukgroep ligt, half er doorheen getrapt is, en je zodoende het pedaal niet meer helemaal kan indrukken, iets anders kan ik me even niet bedenken.

Het deksel kun je zo eruit wippen om de stang te controleren, maar ik denk niet dat daar het probleem zit, als je het deksel eraf haalt, koop dan een nieuwe A 6 euro, want de oude gaat geheid lekken bij het terug plaatsen.

Welke bak heb je eronder liggen ?

sjn030 (0), 14 jaar geleden

ik ga morgen wel even kijken of er iets fout zit achter dat deksel! als de stang versleten of iets is! zie ik het er dan meteen aan?
en als de ronde schrijf door de drukgroep is getrapt, moet die dan geen raar geluid maken?

en stel dat die er doorheen getrapt is! hoe kan het dan, dat ik het pedaal niet meer naar de grond krijg? lijkt me toch juist dat ik dan een vrije slag in het pedaal heb!

wat voor bak ik heb, weet ik niet!

jos-br (0) PRO, 14 jaar geleden

SDI heeft wel de hetzelfde type bak als op de foto. Zoals gesteld kan de hevel losbreken, ik heb weleens meegemaakt dat het druklager stuk was en niet hoorbaar. Hetzelfde heb ik met een kapotte drukgroep gehad.

Jos.

sjn030 (0), 14 jaar geleden

dezelfde bak zou het wel kunnen zijn, de hevel zit ook op de zelfde plek! alleen is die van mij hydraulisch! maar als het druklager kapot is! die zit gewoon op de drukstang toch? achter het plaatje? en hetzelfde heb je met een kapotte drukgroep gehad? kon je toen ook niet je pedaal tot de grond krijgen?

gr

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Maak eens een foto van de bak, gewoon van de bovenkant als je de motor opent..

Als die van jou hydraulisch is, zul je niet hetzelfde systeem hebben!

sjn030 (0), 14 jaar geleden

ik heb even gekeken bij de auto! ik heb een iets andere bak! maar de gaffel zit wel op dezelfde plek! en werkt ook gewoon hetzelfde (denk ik) op een ander forum zeiden ze dat het ook met een drukstang werkt!

nu heb ik even gekeken! of ik de gaffel terug kon trekken! dus niet de kant op, waar die heen gaat als je de koppeling indrukt, maar de kant op, wanneer je de koppeling los zou laten!

ik kon dus de gaffel 2 cm terug trekken, zou het nu zijn, of dat het druklager kapot is, of de stang ingesleten is! (en dat dat al een tijde aan de gang is, maar het nu pas merk, omdat de koppeling zichzelf bleef opstellen) of dat de drukgroep kapot is! iets anders lijkt me niet kunnen denk ik!?

jos-br (0) PRO, 14 jaar geleden

Uit elkaar halen dus. Je hebt wel hetzelfde type bak, alleen zit er op de plek van de kabel een cilinder.

Jos.

sjn030 (0), 14 jaar geleden

ja klopt! in plaats van een kabel mechanisme! heb ik een hydraulisch systeem! een cilinder op de bak! en een cilinder bij me pedaal!

maar ik heb lopen denken, en lopen denken! wat ik denk, is dat of het stangetje versleten is! dus korter geworden! of dat het druklager op de drukstang kapot is gegaan! en in het ergste geval de drukgroep kapot!

morgen ga ik even kijken wat het is! en als ik het kan oplossen (of niet) laat ik het hier weten!

groeten, en bedankt voor alle hulp :)

sjn030 (0), 14 jaar geleden

ik heb even geprobeerd net! ikzelf hield de gaffel helemaal terug, richting de koppelings cilinder! en toen ging iemand anders de koppeling indrukken! toen ging de koppeling wel helemaal naar beneden! toen ik de gaffel losliet, toen ging de koppeling weer tot 5cm vanaf de aanslagdop.

dus het is of de drukstang, druklager of in het ergste geval de drukgroep!

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Voor de gaffel te inspecteren kun je hem beter even los halen, ze scheuren namelijk graag en dat is soms lastig te zien als hij nog gemonteerd zit..

Als je hem los hebt, kun je gelijk met een magneet het druklager eruit halen, en dus ook de stang die je kan inspecteren..

Ben benieuwt..

sjn030 (0), 14 jaar geleden

nou het probleem is opgelost! het probleem zat dus in de drukstang! en deels in de druklager!

het probleem was dus, dat het druklager een beetje vast gezeten heeft! en daardoor dus de drukstang heeft "afgedraaid" als het ware! de drukstang was ongeveer 1cm tot 1,5cm korter geworden!

voor de zekerheid heb ik ook de versnellingsbak eraf gehaald, om te kijken hoe het met de drukplaat stond! die was dus ongeveer 1mm ingesleten waar de drukstang op "drukt". die heb ik dus ook vervangen, en gelijk nieuwe bakolie erin gedaan samen met de koppeling en drukgroep, omdat de bak er toch al vanaf lag!

bedankt voor alle hulp enz.

gr sjon

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Sjon,

Waarschijnlijk was je klaar geweest met enkel de drukstang + druklager, maar nu alles nieuw is kun je er weer een tijd tegenaan!

Bedankt voor de feedback!

Gr Stefan

sjn030 (0), 14 jaar geleden

hee Stefan,

jaa in principe was ik enkel met de drukstang en lager klaar geweest! maar voor de zekerheid, en omdat de dealer zei, dat het vaker voorkwam dat de drukplaat ook kapt gaat! heb ik die ook gewoon bekeken! hij was wel degelijk ingesleten! welleens waar niet zoveel! maar dan zou het ook niet zolang duren voordat de nieuwe drukstang verslijt!

nu is alles nieuw! en kan de bakzijde er weer een tijdje tegenaan!

gr sjon

coilt (0), 13 jaar geleden

Nou ik zag in dit forum dezelfde bak voorbij komen als dat er nou bij mij inzit..

We hebben nou in een golf 3 een 2.0 2E gti 115pk blok ingehangen alleen nu kwam het volgende probleem naar voren :

Als de auto draait en je duwt de koppeling in krijg je em totaal niet in de versnellingen..
Ook tussen koppeling omlaag en omhoog zit er geen verschil in het geluid/alleen op aangrijppunt normaal gesproken hoor je een iets ander geluid eraf komen..

Het probleemgeluid enzo is een beetje goed te horen in dit filmpje:

http://coilt.hyves.nl/album/43499647/Aut...


Dit geluid komt niet met het volle geluid uit de bak maar meer van waar vliegwiel/koppeling/drukplaat/drukgroep zit,

Ik heb een nieuwe koppelingsset al liggen maar om deze er nou al intezetten en daarna de auto te starten en het geluid ister bijvoorbeeld nog steeds, dacht ik zal het hier ook voor de zekerheid nog even navragen wat dit kan wezen.

Alvast bedankt voor de informatie!

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Roy,

Kijk even in jou Topic,

Indien je dezelfde bak hebt, even de deksel eraf wippen en goed naar de hevel kijken, deze scheuren en dan neemt het asje hem niet meer mee en kun je dus niet meer koppelen / schakelen..

Wel een nieuw deksel monteren want anders gaat hij zeker weten lekken, nieuw deksel en hevel, indien kapot kosten een 20 euro ongeveer..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.