close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Caddy: koppeling vervangen caddy 2005

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: bls

ik moet voor het eerst een koppeling compleet met vliegwiel vervangen van deze auto ,wie kan mij op weg helpen ? De bak heb ik er uiteraart al af en ook het vliegwiel want de krukas keerring was lek nu wil ik het spul opnieuw monteren maar wil eerst raad ivm speciale koppeling .
heb wel gereedschap van laser om koppeling in te drukken tijdens montage maar dan ??

henk

bij voorbaat mijn dank

Geplaatst door

autohenk (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Aanwijzingt Koppelingsplaat en drukgroepen met beschadigde of loszittende klinknagelverbindingen vervangen.
t Koppelingsplaat en drukgroep alleen samen vervangen.
t Koppelingsplaat en drukgroep via motorcode bepalen → ETKA.
t Om de stankoverlast bij een verbrande koppeling te beperken, het koppelingshuis en vliegwiel en de motor aan versnellingsbakzijde grondig schoonmaken.
t Vertanding van de prise-as en, bij gebruikte koppelingsplaten, vertanding van de naaf schoonmaken; roest verwijderen en slechts een zeer dunne laag vet -G 000 100- op de vertanding van de prise-as aanbrengen. Daarna koppelingsplaat op de prise-as heen en weer bewegen totdat de naaf soepel beweegt op de as. Overtollig vet beslist verwijderen.
t Een drukgroep heeft een roestwerende coating en is ingevet. Hiervan mag alleen het aanloopvlak worden gereinigd, anders wordt de levensduur van de koppeling aanzienlijk verkort.
t Het aanloopvlak van de drukgroep en de voering van de koppelingsplaat moeten volledig tegen het vliegwiel aanliggen. Dan pas de bevestigingsbouten plaatsen.

– Tegenhouder -3067- bij het inbouwen omsteken.
– Drukgroep op de paspennen plaatsen.
– Voor het centreren van de koppelingsplaat bit -3190 A- gebruiken.
– Alle bouten met de hand gelijkmatig aandraaien, totdat de boutkop tegen de drukgroep aanligt.
– Bouten in kleine stappen kruiselings vastdraaien, om de centreerboringen van de drukgroep en de centreerpennen van het twee-massa-vliegwiel niet te beschadigen.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

15 jaar

het is heel simper hoor gaat niet anders dan bij een andere wagen.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

15 jaar

[quote=jan T]het is heel simper hoor gaat niet anders dan bij een andere wagen.

groetjes jan.[/quote]
ook bij een zgn massa vliegwiel ?????

autohenk 0
badge

15 jaar

Vliegwiel met nieuwe bouten (rekbouten) inbouwen. Bevestigingsbouten met 60 Nm + 1/4 omw. (90°) vastdraaien.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

15 jaar

ja henk ook met twee maasa vliegwiel.
als je de oude laat zitten moet je hem alleen controleren of hij nog goed is voor de rest het zelfde.


groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

15 jaar

dank voor de reactie's ga hem vandaag compleet nieuw monteren was in de veronderstelling dat hij zgn vervroegd gemonteerd moest worden net als bij een oldtimer vooronsteking het is echter meer een balanskoppeling begrijp ik om een beetje de kracht van het wegrijden te stabiliseren Toch ?

henk dank jullie ook voor de snelle reactie's

autohenk 0
badge

15 jaar

nou eigenlijk meer om de motor rustiger telaten lopen want hij moet die schokken op vangen.
maar het is eigenlijk net zo monteren als met een vast vliegwiel.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

15 jaar

auto start niet meer denk dat krukas sensor die aan de keerring vastzit niet op tijd staat wie weet de juiste afstelling

henk

autohenk 0
badge

15 jaar

[url=http://img17.imageshack.us/i/n1310034.pn...][img]http://img17.imageshack.us/img17/6526/n1...[/img][/url]

Inbouwstand van sensorring op krukas controleren

– Zeskantmoer -E- tot het einde van de draadtap draaien.
– Twee bouten -A- uit het cilinderblok draaien.
– Drie kartelwieltjes -B- uit de keerringflens draaien.
– Montagegereedschap -T10134- verwijderen.
– Keerlipsteunring verwijderen.

[url=http://img195.imageshack.us/i/n1310035.p...][img]http://img195.imageshack.us/img195/5918/...[/img][/url]

De sensorring zit in de exacte inbouwstand op de krukas als tussen krukasflens -A- en sensorring -B- een afstand -a- van 0,5 mm aanwezig is.

[url=http://img171.imageshack.us/i/n1310036.p...][img]http://img171.imageshack.us/img171/2851/...[/img][/url]

Schuifmaat op de krukasflens plaatsen.
– Afstand -a- tussen krukasflens en sensorring meten.
Is maat -a- te klein:
– Sensorring nadrukken → Subhoofdstuk.
Wordt maat -a- bereikt:
– Nieuwe bevestigingsbouten van de keerringflens kruiselings met 15 Nm vastdraaien

[url=http://img44.imageshack.us/i/n1310021.pn...][img]http://img44.imageshack.us/img44/4456/n1...[/img][/url]

Sensor motortoerental -G28--pijl- inbouwen en de bevestigingbout met 5 Nm vastdraaien.
– Carterpan inbouwen → Subhoofdstuk.
– Tussenplaat inbouwen.
– Vliegwiel met nieuwe bouten inbouwen. Bevestigingsbouten met 60 Nm + 1/4 omw. (90°) vastdraaien


D - Sensorring met montagegereedschap -T10134- op krukasflens drukken

– Zeskantmoer van montagegereedschap -T10134- met momentsleutel -V.A.G 1331- en inzetstuk -V.A.G 1332/11- met 35 Nm vastdraaien.
AanwijzingNa het aantrekken van de zeskantmoer met 35 Nm moet tussen cilinderblok en keerringflens nog een smalle luchtspleet aanwezig zijn.



[url=http://img44.imageshack.us/i/n1310033.pn...][img]http://img44.imageshack.us/img44/669/n13...[/img][/url]

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Caddy of stel zelf een nieuwe vraag.