Beste mensen:
De koppeling werkt niet. De hevel op de versnellingsbak kan ik met de vinger omhoog duwen en de koppelingscylinder op de bak lekt olie.
Wat is er kapot en hoe kan ik het repareren?
Moet ik het groene kapje verwijderen?
Groeten john
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nou ik vermoed dat de druk pen door de plaat gegaan is.
als de druk vinger stuk is onder het groene plaatje dan zou je pedaal muur vast zitten als je er op trapt.
dus je zult de versnellingsbak eraf moeten halen.
groetjes jan.
Jan, bedankt voor je reactie.
Wat moet ik dan vervangen? Is het slim om meerdere ondedelen preventief te vervangen omdat de bak er toch af moet?
Zijn er nog belangrijke dingen wat ik moet weten voor demontage/montage?
En hoe kan het zijn dat de koppelingscylinder lekt? Heb ik te hard op het pedaal getrapt?
Groeten John
12 jaar
John wat jij doet met die hevel is de normale gang van zaken. Kabel bediend is de werking naar boven !! met een hydraulische bediening gaat volgens mij naar onder. Zorg dus eerst dat die lekkage verholpen wordt . Cilinder vernieuwen en dan verder zien . Succes.
Voor de duidelijkheid: Pedaal ligt dus op de grond?
Zoja dan ga ik met punt mee, bediening hydraulisch is naar beneden (werkcilinder beweegt omlaag). Dat hij lekt is zo en zo niet goed dus eerst deze vervangen en ontluchten.
Maar het kan alsnog dat achter dat dekseltje het een en ander mis is (hevel gebroken) maar dat zou ik pas beoordelen na het vervangen van de cilinder.
nou john als het is zoals ik schreef moet je de koppeling compleet vervangen dus drukgroep ;koppelingsplaat drukplaat en pen en vergeet het lagertje in de prisas niet waar de pen door gaat.
en vervang de lekke cilinder.
deze zal zijn gaan lekken door tegroote druk.
maar bij twijvel kijk dan eerst onder dat groene deksel naar de gaffel of die niet gescheurd is.
groetjes jan.
Pedaal ligt niet op de grond. koppelingscylinder lekt ook alleen wanneer ik (te) hard op het pedaal druk.
De hevel op de bak staat op 'vijf over half''. Dat lijkt me de maximale uitslag. Het zou denk ik 'kwart voor of 10 voor' moeten zijn.
12 jaar
Jan, ik had je laatste berichtje nog niet gelezen. bedankt voor de info. Ik ga er me aan het werk.
12 jaar
Je zegt dat de koppeling niet werkt. Vraag: wat werkt er dan precies niet?
Je zegt dat pedaal niet op de grond ligt dus logischerwijs zou de koppeling moeten werken alleen nu even weten wat je eigenlijk precies bedoeld.
Wanneer de motor loopt krijg ik hem niet in de versnelling. Ook niet in de achteruit, maar dan gaat ie ratelen.
Wanneer ik de motor start met de pook bv. in de 1, voel ik dat de auto iets gaat ''trekken".
Wanneer ik de koppeling op laat komen gaat de auto rijden.
12 jaar
En het is alsof ik het pedaal niet volledig in kan trappen. Wanneer ik dat wel doe gaat de koppelingscylinder lekken.
12 jaar
John haal dan na de rep. van die cilinders even dat groene dekseltje van de bak en zie of dat hefboompje is gescheurd. Clip er uit en veer opzij dan de hefboom uit de bak. Nu je dan toch zo ver bent vernieuw ook het druklager. Die bak er onderuit is niet zoveel werk maar als alles door dat hefboompje komt had je die moeite kunnen sparen. Succes.
Okee, moet de olie er eerst uit, voordat ik het groene kapje verwijder.
Moet ik deze vernieuwen?
12 jaar
nee deolie hoef je niet eerst af telaten er loopt maar weinig uit.
wel later bij vullen.
het groene deksel moet je wel vervangen.
groetjes jan.
De hevel is niet gescheurd. De pen komt niet terug.
12 jaar
De drukpen kan je er met de hand zo uit halen . Kijk of deze aan het eind beschadigd is . Ik heb het een keer gezien dat hij de drukplaat had doorboord. Geen uitgemaakte zaak naar mijn idee. Druklager komt vaker voor en hefboom en dat is vaak heel slecht te zien. We wachten af.
Ik snap iets niet, de cilinder lekt olie en dat mag zo en zo niet hoe versleten of wat er ook met de koppeling aan de hand is. Volgens mij is gewoon je probleem dat de koppeling niet volledig vrij komt door de lekkende cilinder en uiteraard daardoor kan je hem niet in z'n versnelling krijgen omdat je eigenlijk de koppeling nu maar half intrapt.
john als de hevel niet gescheurd is en de pen er dus diep in zit dat is hij door de plaat gegaan en zul de de bak moeten demonteren het is niet anders.
groetjes jan.
Ik ga de versnellingsbak eraf halen.
Jullie horen nog van me. bedankt eerst voor alle reacties.
12 jaar
Moet de linker voorwielophanging eraf bij het demonteren van de versnellingsbak?
12 jaar
Nee... deze kan blijven zitten.
Gr. paul
bedankt voor de reacties.
Er zat een gat in de plaat, die heb ik vervangen.
9 jaar
Hallo Jongens, ik heb hier met eenzelfde situatie te maken met dezelfde symptomen. Ik heb de bak gedemonteerd en inderdaad de plaat was doorboord!
Compleet nieuwe koppelingsset met drukgroep en druklager gemonteerd. Ook de drukstift vervangen voor het geval deze ingesleten kon zijn. hierna bak terug gemonteerd, maar het is nog steeds zo dat de koppeling pas enigszins (niet volledig) ontkoppelt als ik de koppelingspedaal tot aan de bodem heb ingetrapt. heb bijna alle afmetingen vergeleken wat de koppeling en de bak betreft om uit te sluiten dat er een verkeerd onderdeel op is gemonteerd.
met andere woorden, ik ben t spoor bijster! kan iemand mij hier verder mee helpen?
bij voorbaat dank!!
Cartech Uden
Cartech,
Ik zou een nieuwe topic starten,deze wordt waarschijnlijk nauwelijks meer gelezen.
Ferry
8 jaar
Had beter maar een eigen bericht gestart .!
De koppeling komt zo te lezen niet goed vrij .
De zaak zeker zo gemonteerd in omgekeerde volgorde van demontage. ???
Ook de plaat in de goed stand .Let op getriebe seite . Drukplaat goed geplaatst?
Is de bediening met kabel of vloeistof . En wat was de rede van demontage. ?
Vr. Groet.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar