auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Transporter: koppelings probleem

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: ACV

Hallo, ik heb sinds enkele maanden mijn tweede T4 en heb hiermee een probleem met de koppeling.
Het is een 2,5 TDI 102pk van 2002 met ong. 118 000km.
Het pedaal grijpt heel vroeg aan, dus bij het minste dal je het laat opkomen vertrekt de auto al.
Als je een paar keer pompt met het pedaal wordt de slag een beetje langer, maar dat gaat dan na een aantal keren ontkoppelen terug weg.
Laatst heb ik achterwaarts moeten vertrekken op een vrij steile helling en dat ging zonder slippen van de koppeling dus het zou mij verwonderen dat deze versleten is.
Kan het zijn dat er lucht op het systeem zit ?
Wel is het zo dat toen ik de wagen enkele dagen in mijn bezit had, ik gemerkt heb dat het koppelingspedaal niet meer helemaal terug in de normale stand kon terugkomen, omdat er een stuk van de bekleding onder de stuurkolom in de weg zat.
Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar er zo een hele tijd mee rondgereden.

Geplaatst door

dukerider (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik denk een lek in 1 van de koppelingscylinders.

ricky 10
badge

17 jaar

ja dat lijkt mij ook, kijk even bij je pendaal of je daar remvloeistof uit de cilinder ziet lekken.

marcel6979 0
badge

17 jaar

remPEdaal ?

Santa 0

17 jaar

koppelingspendaal,ja had ik er even bij moeten zetten....

marcel6979 0
badge

17 jaar

Nou, het is wat muggezifterij, Marcel, maar het is een koppelingsPEdaal....

Santa 0

17 jaar

[quote=marcel6979]ja dat lijkt mij ook, kijk even bij je pendaal of je daar remvloeistof uit de cilinder ziet lekken.[/quote]
Er is absoluut geen uitwendige lekkage.
Ook zou hij dan volgens mij ook gewoon vanzelf koppelen als ik het koppelingspedaal ingedrukt houd terwijl dan de remvloeistof "weglekt".
Zelfs als het een inwendig lek zou zijn.

dukerider 0

17 jaar

Toch denk ik aan lekkage,hoeft maar een paar druppels te zijn.
Op of half in de bak zit de werkcylinder,met een beschermhoes erop,kijk of je hieronder vloeistof ziet.
Je kunt hem eerst ontluchten,maar is het dan nog steeds hetzelfde,dan is er toch echt lekkage of 1 van de cylinders inwendig lek.

ricky 10
badge

17 jaar

pendaal
penberg
pen brei
pen borg
die monteurs hebben allemaal pen
behalve een schrijf
die heeft de facturatie

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

auto'shebben een remPEdaal
koppelingsPEdaal
gasPEdaal
PE daal(t

0bij intrappen

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

[quote=ricky]Toch denk ik aan lekkage,hoeft maar een paar druppels te zijn.
Op of half in de bak zit de werkcylinder,met een beschermhoes erop,kijk of je hieronder vloeistof ziet.
Je kunt hem eerst ontluchten,maar is het dan nog steeds hetzelfde,dan is er toch echt lekkage of 1 van de cylinders inwendig lek.[/quote]
Kan je even uitleggen hoe je de koppeling moet ontluchten?

dukerider 0

17 jaar

Beste is met een remvloeistofapparaat,maar met de hand kan in princiepe ook:

Een aantal keer pompen en ingetrapt houden,nippel op de werkcylinder (op de bak) open draaien,er komt nu vloeistof uit,nippel weer dichtdraaien,dan pas pedaal loslaten,weer een aantal keer pompen en vasthouden,dan weer nippel open draaien,weer dicht,pompen,vasthouden,nippel open,enz enz enz.Herhaal dit een aantal keer.
Doe dit met z'n tweeen,maar de voorkeur gaat uit om het met een daarvoor geschikt apparaat te doen.

ricky 10
badge

17 jaar

ofzet er een slangetje op en hang dit in een potje met een laagje vloeistof en pomp m dan door tot er geen luchtbellen meer komen
wat ik vaak doe is vanaf de cilinder met een met remvloeistf gevulde oliespuit doorpompen

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

pfff,wat een gedoe om 1 letter....
probleem al opgelost?

marcel6979 0
badge

17 jaar

Nog geen tijd gehad, in de loop van volgende week ga ik de koppeling ontluchten.
Ik post hier het vervolg, goed of minder goed resultaat.

dukerider 0

17 jaar

Het probleem is opgelost, het was inderdaad véél lucht in het systeem.
Bedankt voor de reakties.

dukerider 0

17 jaar

[quote=dukerider]Het probleem is opgelost, het was inderdaad véél lucht in het systeem.
Bedankt voor de reakties.[/quote]
UPDATE

Het probleem WAS opgelost
Na meerdere keren ontluchten zowel boven als onder was telkens het probleem opgelost voor even en kwam het daarna terug.

Nu denk ik, en maat van me die nogal technisch is aangelegd, dat er één van de pompjes lucht in het systeem pompt, ofwel boven aan het pedaal of onder aan de versnellingsbak.
De vraag is nu natuurlijk WELK van de twee is de dader ?
Er is nergens lekkage zover ik kan zien.

Iemand een idee ?

dukerider 0

17 jaar

zitten de leidingen cq slangen wel goed vast
als e steeds met intrapeniets lucht meeneemt dan heb je dit probleem ook
dus toch wat ricky schrijft maar dan op een andere plek

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

[quote=CARS&MOTORS]zitten de leidingen cq slangen wel goed vast
als e steeds met intrapeniets lucht meeneemt dan heb je dit probleem ook
dus toch wat ricky schrijft maar dan op een andere plek[/quote]
Dat zal ik morgen eens goed nakijken.
Bedankt.

dukerider 0

17 jaar

Ik heb het pompje aan het pedaal eens bekeken en er zit wat zijdelingse speling op het cylindertje dat in de pomp gaat?
Is dit normaal ?
Als dat cylindertje wel degelijk de zuiger is van de pomp dan is dat niet goed volgens mij, maar het kan ook zijn dat dat cylindertje maar op de zuiger drukt, en dat de zuiger zelf geen speling heeft.
Voor de rest is aan de leidingen ofzo niets mis te zien of te voelen.

dukerider 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.