Volkswagen Golf IV: koppelingsdruk

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9TDI

een tijdje geleden viel de druk van mn koppeling weg en bleek dat het vloeistof te laag was. Die is toen bijgevuld en ontlucht en het probleem was weg.
Een 4dagen later vond hetzelfde probleem plaats alleen was het peil van de vloeistof niet gezakt sinds het probleem verholpen was. Toen is de hoofdkoppelingscilinder vervangen en kwam het probleem terug. Toen is de complete koppeling incl hydraulisch druklager vervangen en was het probleem weg voor drie weken. Maar nu komt het, het probleem komt terug zonder dat het pijl van de vloeistof is gezakt. Het is goed ontlucht d.m.v. een apparaat dus dat is goed gebeurd. Er komt ook nergens vloeistof door naar buiten maar het probleem komt er als de auto meer dan een nacht stilstaat.
Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

P.S. er zit net onder de hoofd koppelingscilinder een potje (soort membraan lijkt me?) kan daar iets mee zijn of denkt iemand eerder dat er toch lucht door een koppelingetje naar binnen sluipt?

mvg

zjossies

Geplaatst door zjossies (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

ricky (0) PRO, 11 jaar geleden

Dat potje is een trillingsdempertje en ik denk zelf dat dat er niks mee te maken heeft, want systeem ontlucht is systeem ontlucht, maar zou luchtbel in kunnen zitten.
Je hebt dus zo te horen een druklager in de bak zitten die tegelijk de hydraulische werkcilinder is? Zo ja dan moet je deze heeeeellll goed ontluchten. Je moet dan terwijl vloeistofapparaat op potje aangesloten staat het pedaal steeds telkens een beetje indrukken met de hand zodat je hem helpt zeg maar, kan best lang duren voordat hij juist ontlucht is.
Maar wat ook kan is axiale speling op je krukas, die kan dan een paar milimeter naar links en rechts bewegen waardoor je druklager steeds verandert van positie dus dan moet je ook weer eerst paar keer pedaal intrappen voordat je weer genoeg druk hebt, dat is dus ook een mogelijkheid.

zjossies (0), 11 jaar geleden

bedankt maar stel dat er nog een beetje lucht inzit, hoe kan het zijn dat het probleem eerst een paar dagen wegblijft en dan ineens weer terugkomt?
ik zal iig geval gaan kijken of het gaat lukken.

ricky (0) PRO, 11 jaar geleden

Ja vind ik ook lastig te zeggen, toch nog ergens luchtbel in systeem (maar peil mag je dan nooit zien zakken, daar is het te weinig voor). Had laatst precies hetzelfde, complete kopp.set incl druklager vervangen en ontlucht en druk van pedaal was toen goed. Paar uur later de auto weer gepakt voor wasstraat en pedaal had maar halve slag, toen weer ontlucht en daarna bleef hij goed. Daarom zei ik al dat je deze heel goed moet ontluchten maar wat dus ook kan wat ik al zei is speling op krukas en wat ook kan is probleem met 2 massa vliegwiel (axiale speling) of drukgroep maar das nieuw zeg je dus zou het daar niet aan kunnen liggen.

P.S. Als je je voet laat rusten op pedaal en je geeft vanuit stationair gas, voel je dan een tik in het pedaal of komt hij dan omhoog?

zjossies (0), 11 jaar geleden

Ik heb alles goed nagekeken en zag nu voor t eerst een beetje nat bij de slangaansluiting van het reservoirtje, die heb ik goed vastgezet en toen ook zeker 10min ontlucht, ook zoals je zei met het pedaal op en neer. Heb t gevoel dat ie nu goed is dus je hoort t nog.

zjossies (0), 11 jaar geleden

HELAAS, degene belde me gister op dat de symptomen zich weer lieten zien.
de koppeling voelt goed aan maar dan opeens voelt ie wat verschil bij een stoplicht en gaat ie moeilijk in zn 1, vervolgens begint ie uit zichzelf aan te rijden, dat duidt op te lage druk of lucht in het systeem. maar toen ik m had gerepareerd de laatste keer heb ik de auto zeker 24uur laten rusten en toen ik instapte voelde de koppeling meteen goed aan. de dag erna weer 24uur gewacht en weer goed. Maar schijnt toch na een tijdje rijden erin te sluipen..

Nu weet ik het echt niet meer, hoop iig geval niet dat het druklager in de vbak defect geleverd is maar tips mogen altijd.

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Heb nu zo´n zelfde probleem, bij een >Caddy. Weet je nog wat de oplossing / oorzaak was.??

Jan227 (5) PRO, 9 jaar geleden

Hallo, vaak meegemaakt met Caddy's. 9 van de 10x is het de nemer cylinder op de versn bak. Als je de oude er af hebt leiding even door laten spoelen met schone remvloeistof, vaak zitten er rubber cup deeltjes vande oude cilinder in de leiding. Goed ontluchten, zie bovenstaande #2.

Groet Jan227

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Thanks Jan. Deze week effe kijken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.