Volkswagen Lt 28: koppelingskabel over bij pedaal

Bouwjaar: 1980, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.4 cp

Hallo ik heb een probleem met mijn koppelingskabel.
Bij het pedaal zit een plastic deeltje op de kabel en dat deeltje is over waar hij achter de pedaal haakt.
Ben naar huis gereden door gevlochten vislijn te vlechten tot deze sterk genoeg was om de kabel te trekken.

Gelukkig was dit nog dicht bij huis in Nederland, aangezien we vorige week nog 5 landen doorkruist hebben!
Hij staat nu weer voor mijn deur, maar ik durf er niet meer mee te rijden.

Nu komt het echte probleem, volgens de VW dealer wordt deze kabel niet meer gemaakt en is die in heel Nederland niet meer op lager.

Weet iemand een kabel die hierop past die wel nog te bestellen is?
Of heeft iemand een tip hoe ik dit veilig kan oplossen?
Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie reacties
Chris

WorldSaver

Geplaatst door WorldSaver (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen LT? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Chris

Ik zou de kabel demonteren en langs een automaterialenzaak gaan,deze hebben vast en zeker iets wat erop lijkt..of bel VPC autosport eens in buchten ( Vw onderdelen )

Gr Stefan

WorldSaver (0), 14 jaar geleden

Dank je Stefan ik zal het daar eens proberen, als ik de kabel van de versnellingsbak loshaal moet ik dan olie verwachten.
Ik heb geen brug ter beschikking en zal er dus op straat onder moeten liggen om te (de)montetren.
Daarom zou het handig zijn te weten wat me te wachten staat.
In ieder geval hartelijk dank voor je tips en reactie!
Groeten Chris.

nonkelpater (0), 14 jaar geleden

Wanneer je iemand kent die over een draaibank beschikt (of er gebruik van kan maken op zijn werk) kan je dit oplossen door een metalen busje te laten draaien ter vervanging van dat plastieken ding. Wanneer je de kabel niet wenst te demonteren kan je dat maken met een groef zodat je het over de kabel kan schuiven. Als het op zijn plaats zit knijp je het met een tang dicht. Let er dan wel op dat de doorlaat voor de geweven kabel iets groter is, zodat na het dichtknijpen de stalen kabel niet gekneld zit. Véél steviger dan het origineel, heb dit ook eens gedaan met een volvo 340 en achteraf nooit geen problemen meer mee gehad.

WorldSaver (0), 14 jaar geleden

Dank voor de reactie/tip nonkelpater, ik heb i.d.d. zoiets dergelijks gemaakt van metaal!
Volgens mij werkt het wel weer, dat ze daar niet standaard metalen eindes op zetten...
In ieder geval bedankt voor de snelle reactie!
Chris

nonkelpater (0), 14 jaar geleden

Cris, je leert zeer snel bij. Zes weken geleden heb ik je nog verteld hoe je de remmen moet ontluchten. Intussen ben je niet alleen een goede metaalbewerker geworden maar heb je tevens getoond dat je thuis raakt d.m.v. Afrikaanse methodes. Dat met die geweven visdraad vind ik een geweldig goed idee!
En waarom ze die kapjes op koppelingskabels niet standaard uit metaal maken? Een metalen kapje is in massaproductie niet duurder dan iets uit plastiek, maar als auto's té goed zijn gaan ze té lang mee, en hebben garagebedrijven te weinig werk. Dat wisten autofabrikanten reeds 30 jaar geleden!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen LT of stel zelf een nieuwe vraag.