Volkswagen Lt 35: startproblemen vw lt 35 1998 tdi 103Pk

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: tdi 103 Pk

Hallo ,

een vw lt 35 van 1998 met de 103PK TDI-motor startte steeds perfect , maar kreeg een slechte krukaspolie ( dus vooraan op de krukas , de polie waarover de multiriem loopt , die met die rubber in ) .

Tijdens deze vervanging ( niet originele doch nieuwe polie ) werd vooraan meteen een nieuw distributieset geplaatst .

Aan de riem van de brandstofpomp ( achteraan ) werd niet geraakt ... wel werd de vergrendelingsbout voor de brandstofpomp gebruikt om de pomp ( en ook de met de door achterste getande riem gekoppelde nokkenas ) op zijn plaats te houden ( tussenplaatje even uitgehaald en pompas vergrendeld ) .

Nu start deze bijna altijd zeer slecht ( warm / koud ) en zelfs een maal helemaal niet meer ( eenmaal startte hij onmiddellijk , werd toen onmiddellijk terug stilgelegd om opnieuw te proberen maar ging toen niet meer aan ... ) : de motor geeft bij startpogingen de indruk dat hij omiddellijk wil aanslaan maar valt steeds terug uit , en als hij dan toch eenmaal gestart is en tijdens de startpogingen komt er een danige wolk van onverbrande brandstof uit de uitlaat

Spanning naar voorste gloeier heb ik getest

eenmaal gestart loot de motor goed maar niet de eerste 3-5 seconden ( geeft indruk van lucht in de leiding of zoiets ... sputtert een beetje )

Mijn inziens kan er met de timing toch niets mis zijn daar het merkteken van de pomppolie met deze op het pomphuis overeenkomt , terwijl het merkteken van het vliegwiel ook overeenkomt met de pijl in het controlegat , en omdat de pomp en diens riem niet is losgeweest ?

Aan het rubberen ringetje hetgeen op de bout zit om de pomp te vergrendelen is ook geen beschadiging te merke , zodat ik verondersteldat hier geen lucht langs binnenkomt

De wagen rijdt goed , maar er is wel de indruk dat hij iets minder snel is en dat de topsnelheid van 130 km/h nu slechts 120 km/h is .

Wie weet raad ?

Dank bij voorbaat !

Groeten

asl

Geplaatst door asl (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen LT? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

poppekast (0) PRO, 14 jaar geleden

wat je moet doen is de pompafstelling controleren en de beide riemen op de juiste manier afstellen dit hoor je te doen met speciaal gereedschap en een meetklokje want hoe weet jij dat je pomp goed staat en je distributie terwijl je nokkenastandwiel spieloos is

dus eerst timing op de officiele manier controleren cq afstellen en dan verder zoeken

jan T (10) PRO, 14 jaar geleden

je pomp is wel zeker van tijd hij staat telaat.
door de nieuwe riem is de pomp anders gekomen en dat is later.
maar als je de riem vervangt moet je ook de inpuitpomp riem vervangen.
deze afstelling moet gecontroleerd worden en afgersteld met een testkast erbij waar mee je de boel kan af lezen.
alleen dan komt hij goed.
een andere manier is er niet.

groetjes jan.

asl (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik heb het probleem op volgende manier opgelost/ afgesteld :

Aangezien de pompriem niet was losgeweest nam ik mij voor hiervan af te blijven ( deze riem was een half jaar geleden vervangen )
- ik heb het merkteken op het vliegwiel gelijk met de pijl gezet
- kontrole of het merkteken op het pompwiel overeen kwam met deze op de pompbehuizing , was ok
- bout van nokkenaswiel vooraan ( distributie ) enige toeren losgedraaid en wiel losgetikt met een licht hamertje
- met de pomp gedraaid tot de ingeschoven schuifmaat ( bij gebrek aan meetklok ) 0,5 mm aangaf na het nulpunt te hebben opgezocht

hij liep nu weer als vanouds

Beiden bedankt voor mij de oplossing aan te reiken

Groeten

jan T (10) PRO, 14 jaar geleden

ja thuis doe ik het ook wel zo maar als je de kast erbij hebt dan krijg je 100 procent maar ach als hij het nu goed doet houden zo.

groetjes jan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen LT of stel zelf een nieuwe vraag.