hallo , ik heb af en toe een probleem met de koppeling/versnellingsbak van mijn golf 5 2.0 tdi 6-bak ,BKD motor ong 217.000km gelopen. zo nu en dan loopt de auto met ingetrapte koppeling in de 1e versnelling gewoon iets vooruit ( op recht wegdek , niet op een helling ) , als ik de pook uit de 1e versnelling wil halen gaat dit redelijk moeilijk. ook gaat het inleggen van de achteruit en de 1e versnelling soms met moeite.
heeft iemand enig idee wat hier de oorzaak van is , en wat de oplossing is ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zo te horen komt je koppeling niet vrij, dit kan komen door de koppeling zelf of door de bediening hiervan.
Als je pedaal net zo hoog staat als je rempedaal en je gaat de koppeling intrappen en je voelt gelijk tegendruk/weerstand dan probleem in de koppelingsset zelf maar als je pedaal eerst zonder tegendruk een stuk omlaag gaat en je voelt pas later tegendruk/weerstand dan is er wat met de bediening aan de hand.
@Ricky , kan het zijn dat de kwaliteit van de olie in het systeem niet meer je van het is ( vocht , te laag niveau ?) , ik zag vanmiddag dat de remvloeistof deze maand ververst moet worden , is dit hetzelfde systeem als van de koppeling of zijn dit gescheiden systemen ?
12 jaar
ik heb al vaker meegemaakt dat de frixiplaat vast gerot zit op de priseas, vet verdwenen of nooit aanwezig geweest. conclusie is dat deze tegen het vliegwiel aan blijft liggen en meegenomen wordt, met deze klacht als gevolg.
helaas alleen op te lossen door de bak te demonteren.
[quote=rob4]@Ricky , kan het zijn dat de kwaliteit van de olie in het systeem niet meer je van het is ( vocht , te laag niveau ?) , ik zag vanmiddag dat de remvloeistof deze maand ververst moet worden , is dit hetzelfde systeem als van de koppeling of zijn dit gescheiden systemen ?[/quote]
Kwaliteit heeft er niets mee te maken, het peil wel maar dat zit samen op het remgedeelte dus als peil te laag is dan had je wel wat gemerkt aan je remmen en het peil kan je zien dus dat zal het niet zijn.
Maar inderdaad wat Harry zegt is waar mits je hydraulische bediening van je pedaal in orde is. (zie test mijn vorig antwoord).
Ik heb identiek het zelfde probleem als die Rob4 aangeeft + af en toe in z'n achteruit wilt deze er dan ook niet meer uit en moet ik mn motor afzetten en dan lukt het wel weer en soms wil je je koppeling los laten en halverwege deze beweging begint ie ook al te rollen zonder dat de koppeling volledig omhoog is.
Heb het na laten kijken en blijkt dat mn versnellingsbak aan vervanging toe is , ik ben er zelf bij geweest toen ze voor alle zekerheid de versnellingsbak olie gingen tappen en ja hoor allemaal slijpsel(metaal deeltjes) er in te zien.
Ben dus nu bezig met een andere versnellingsbak te vinden en laat dan ook gelijk een nieuwe koppelingsset erop zetten en eventueel een nieuwe vliegwiel.
Dit blijkt een kwaal te zijn mijn auto zit pas tegen de 124.000 km aan en deze garage heeft het al meegemaakt met een golf 5 die 60.000 op de teller had. ik heb ook op vele andere forum gelezen en tot mn verbazing hebben vele versnellingsbak problemen onder de 50.000 km al , ik ben gewoon geschrokken van wat ik allemaal heb gelezen.
Dan zou het probleem opgelost moeten zijn.
12 jaar
@mr.ridez , ik heb net even op het tdiforum gekeken en daar is ook iemand met dit probleem , daar bleek "speling " ( wat ze daar mee bedoelen weet ik niet ) op de bak te zitten wat door een garage/tuner uit Marum is verholpen.
@Ricky , ik heb ook getest wat jij aangaf , ik voel bij intrappen eerst een stukje " dode " slag en daarna weerstand , jij gaf aandat de bediening dan niet ok was , is dit door de lokale garage op te lossen ?
12 jaar
Je hoort iets van een cm of 1 of misschien 2 speling te hebben gezien vanaf het pedaalrubber en dan gelijk tegendruk en als dat meer is dan is dat waarschijnlijk je probleem, zoiets moet je eigen zelf voelen dan kan ik het gelijk zeggen. Een beetje monteur zou dit zo moeten kunnen oplossen maar ik zou wel naar een garage gaan die vaker vw's doet. Beste is om naar een vw garage of dealer te gaan en hun een diagnose laten doen, als het daadwerkelijk aan je bediening ligt dan kan je dat vaak zien bij pedaal (plastiek drukstangetje is dan vaak gebroken) en je kan het voelen.
Ondertussen versnellingsbak , koppelingset compleet en massavliegwiel laten vervangen en de auto rijd weer goed.
Versnellingsbak was wel degelijk aan vervanging toe , ratelde en zaten metaal deeltjes in de olie.
de Koppeling zag er ook niet echt wauw meer uit.
Waar dit nou echt aan heeft gelegen weet ik nog steeds niet maar dat m'n auto weer rijd ben ik blij om.
Monteur gaf wel aan dat vw , vw niet meer is als hoe ze waren.
Veel versnellingsbak kwalen bij steeds nieuwere vw's met lage km standen.
tja dat is mij wel duidelijk geworden maar dit is iets persoonlijks , want de 1 heeft jaren lang plezier en de andere pech.
Ondanks alles blijf ik positief cause shit happens and life goes on.
Wel jammer dat ik niet de oorzaak kan melden van dit probleem , sorry.
Cleanridez
12 jaar
Mooi dat hij weer goed rijdt maar klopt idd dat vw steeds slechter wordt, het 1 na het andere gaat stuk en varieerd van bedrading tot een simpele nokkenas en van afgebroken zuigers tot kapotte turbo's die toch al tig jaren in een motor zitten dus zal wel een goedkopere fabrikant zijn. Maja vw heeft een goede naam dus blijft iedereen het maar stomweg kopen....
ik ga komende week even bij de vw dealer langs om het probleem voor te leggen.ik heb idd ook het idee dat het met de nwere vw`s wat minder solide /betrouwbaar is dan met de wat oudere vw`s , met golf 3 tdi( 110 pk) van 180.000km t/m 340.000km en met golf 4 tdi ( 130pk met chip 160pk) van 160.000km t/m 270.000km gereden zonder noemenswaardige problemen.
12 jaar
duurzaamheid heeft deels ook te maken met het feit dat een 1.9 TDI in eerste instantie 90 pk gaf, wat hoger in toeren loskwam en onverwoestbaar bleek... De hier genoemde motoren hebben het maximale koppel al bij stationair toerental, geven bijna het dubbele van de legendarische blokken van weleer en kunnen wel degelijk stuk.
Ontwikkeling bestaat uit een paar basisprincipes waar je dan consessies in moet doen:
* afgegeven vermogen
* afgegeven koppel
* gewicht van de hele motor/aandrijf samenstelling, laatste jaren van groot beland doordat de koets al zwaarder wordt, dus de motor al lichter construeren, is ook het miljeu bij gebaat in verband met minder draaiende massa wat dan weer goed is voor de Co2 gekte....
* duurzaamheid...... gaat helaas ten koste van alle punten die hierboven staat.
bezoek aan de dealer gaf geen uitsluitsel , behalve de conclusie dat het 2 massa vliegwiel hier een oorzaak van kan zijn. beetje dure gok om te nemen. nu de temperatuur weer wat hoger is , zijn de problemen van het moeilijke schakelen/vanzelf vooruit rijden met ingetrapte koppeling ook als sneeuw voor de zon verdwenen. raar maar waar
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar