Volkswagen Transporter: kortsluiting tijdens starten

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.4 D

Af en toe tijdens starten is het alsof ik kortsluiting krijg in het hele systeem. De dagteller springt weer op nul en de startmotor draait heel moeizaam rond. Dit werd steeds erger en op een gegeven moment is zelfs mijn gloeirelais vastgesmolten op 1 kontaktpunt (pootje no 30) Ik heb nu het kontaktschakelaartje en gloeirelais vervangen en het probleem blijft. Het gloeirelais blijft continue bekrachtigd dus als de motor loopt blijven de gloeibougies branden. Ik moet het gloeirelais na het starten uit het blok trekken. Als ik met een draadje tussen de kontakten de gloeibougies bekrachtig en het relais weglaat blijft het probleem bestaan. Startmotor draait goed als ik hem rechtstreeks van de accu doorverbind (dus relais en motor zijn goed + accu is goed). Gloeibougies zijn alle 5 nieuw en trekken normaal spanning, de gloeizekering is ook oké. de bedrading vanaf het gloeirelais naar de bougies maakt nergens kortsluiting. Nu heb ik enkele vragen 1) laad de accu bij als het gloeirelais verwijderd is. 2) hoe komt het dat er altijd spanning op het gloeirelais blijft staan (soms schakelt hij uit na enkele seconden, zoals het hoort) 3) Is het grote elektropaneel waar alle relais in zitten te openen zonder verdere schade (ik denk nl dat daar intern ergens sluiting zit) 4) Welk kontaktpunt (pootje) op het gloeirelais zorgt voor de schakeling (no 50 of zoals ik denk no 85) welke kleur hebben de kabeltjes naar die pootjes. 5) Welke sensoren op het motorblok staan in verbinding met pootje "L"en "T" en ik denk ook dat no 50 van een sensor afkomt maar welke. Ik moet als ik het gloeirelais plaats altijd eerst even met het relais bewegen zodat ik voel dat hij schakelt dus mijn grootste vermoeden is toch dat ik ergens in het grote elektropaneel moet zoeken.
Als het lukt dan wil ik alle relais omzeilen. Dit probleem is 2 jaar geleden begonnen en ik heb regelmatig gezocht en ook weer voor lange tijd verholpen zoals de startonderbreking, nieuwe accu's, enz. maar nu blijft het rommelen het lijkt ook wel een samenloop van allerlei factoren zoals het startrelais, accu, aardkabel, enz. De beide dikke kontakt pootjes (67 en 30) op het gloeirelais zijn blauw en gloeiend heet na één start.
Ik woon op dit moment voor een paar jaar op Curacao dus veel hulp van een Dealer heb ik niet.
B.V.D. Jan

synchro

Geplaatst door synchro (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

keescv (0), 17 jaar geleden

kijk eens op het forum van www.weetjewel.com of bekijk de techinische schema's.

synchro (0), 17 jaar geleden

Ik heb een flinke elektronische klacht en gezien mijn internet verbinding met nederland (128KB) heb ik ruim 4 uur nodig om even wat te downloaden.
Wat ik wil vragen is of het gloeirelais ook te maken heeft met het bijladen van de accu, volgens mij niet maar alles is mogelijk.
Volgende vraag is of iemand weet welke sensoren op welk pootje van het gloeirelais zitten zodat ik deze kan omzeilen (gewoon een schakelaartje tussen de 2 grote pootjes) Hier op Curacao is het altijd warm dus voorgloeien is alleen 's morgens bij de eerste start.
Het vermoeden bestaat dat er sluiting zit in het grote elektropaneel waar alle relais in zitten, ik wil dit open maken maar ik weet niet of er losse verbindingen in zitten waarvan ik later weer moet uitzoeken waar ze moeten zitten.
Is er iemand die een (summier) elektrisch schema heeft (digitaal) van een 2.4D Transporter syncro uit 1996 (of vergelijkbaar).
Het gloeirelais blijft bekrachtigd (hoe kan dit)

b.v.d. Jan

synchro (0), 16 jaar geleden

Bedankt voor alle info.
Dit probleem is groter dan verwacht, ik heb zelf enkele dagen gezocht en zelfs het hele relaisblok geopend. Een hele puzzel maar ik heb alle contacten kunnen vaststellen en constateerde een contact dat was ingebrand en wel de dikke naar het gloeirelais (zoals verwacht).
Ik heb lang moeten zoeken en heb de pech gehad dat alles samenviel.
1) startmotor vreet te veel stroom (laten overhaulen)
2) Accu niet sterk genoeg, met 2 accu's genoeg om rond te gooien (nieuwe accu)
3) gloeirelais blijft nog steeds plakken (nog geen oplossing gevonden dus handschakelaar geplaatst)
4) Spanningsregelaar op dynamo was niet goed dus lekspanning tijdens starten (laadde wel goed bij maar diode stuk)
5) vreemde aansluitingen op het relaisblok ontdekt waardoor jarenlange foute schakelingen.
6) Startonderbreker hapert soms dus geen spanning op pomp solenoid (transistor stuk, weer gerepareerd)
7) startschakelaar op stuurslot versleten (nieuw schakelaartje gekocht, friemelwerk om te vervangen)
8) Massakabel op chassis slecht contact
Dit was het wel zo'n beetje en het vreemde is dat veel collega's op Curacao startproblemen hebben met hun dieseltjes als ze warm zijn. Dit komt waarschijnlijk door de slechte brandstof (zeer veel zwavel)

Nog 2 vragen
1) heeft er iemand verstand van brandstof en dan met name Diesel en wat zwavel doet en hoe je schade kunt voorkomen
2) welke sensor op het motorblok van een 2.4 diesel transporter uit 1996 stuurt het gloeirelais aan, oftewel welke bepaald of de motor nog warm is en dus niet hoeft te gloeien.

B.V.D. Jan

mobil (0) PRO, 16 jaar geleden

bij de oudere modellen had je een water sensor met twee aansluitingen,eerst achter op de kop, later in water huis op zijkant.
de gele draad met rode lijn is dan voor warm of koud ( wel of niet gloeien) denk niet dat ze de kleuren veranderd hebben.
later heb je wel ook 4-polige stekkers gekregen, die is voor je meter en voor het voorgloeien.
hoop dat je hier wat aan hebt.

danny.

synchro (0), 16 jaar geleden

Danny bedankt, inderdaad de gele draad met rode streep zit op het blok bij de waterleiding. ik heb ook een 4 polige stekker dus later model echter op de kop zelf zit nog een stekkerblok met 2 polen. deze draden gaan met dezelfde kabelboom naar het relaisblok.
Ik heb alle stekkers achter op het relaisblok losgehad en toch bleef het gloeirelais bekrachtigd. ook heb ik geprobeerd om een waarde te meten van de geel rode draad omdat het kan zijn dat het geen schakelaar is maar een temp.sensor ook dit helpt niet.
Ik heb het relaisblok weer opengemaakt en de nul aansluiting losgeknipt en omgelegd met een externe aansluiting zodat ik het gloeirelais zelf kan bedienen. Dit werkt alleen blijft na het starten bij koude motor het geel/oranje voorgloeilampje in het dashboard een tijdje branden totdat de temp bereikt is en dan gaat het weer uit. dit duidt erop dat de tempsensor werkt, alleen schakelt mijn voorgloeirelais niet uit (soms) en het is de 2e nieuwe al. Als je het relaisblok opent dan zie je ook dat op alle polen van het gloeirelais (en alle andere relais ook) veel meer draden zijn aangesloten dan de directe stuurdraden die je zou verwachten.
Oftewel er hoeft maar ergens 'n draadje of stekkertje een foute verbinding te maken en het hele schakelprogramma ligt overhoop.
Ik heb nu in het linker voorraadbakje een schakelaartje gemaakt dat ik kan bedienen als ik vind dat ik moet voorgloeien en dat is in de tropen in principe alleen 's morgens.

grtjs, Jan

mobil (0) PRO, 16 jaar geleden

heel verhaal!! dat je lampje langer blijft branden dan dat je schalelt kan ik in komen, het relais gloeit altijd na!
dus waar het lampje normaal na 5 sec. uit gaat gaat het relais nog een 10/15 sec. door en dat zie je nu omdat je hem rechtstreeks door verbind.
wat het probleem bij jou is is een moeilijke geloof ik maar zo als je het nu doet kan het ook.
alleen wel uitkijken dat je niet té lang blijft gloeien anders verbrand je je gloei bougie's. (geen 5 min.)

danny

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

heb je roest aan de linker kant onder de voorruit zitten op de sponning

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.