Is er iemand die mij kan vertellen of een service-interval voor mijn Passat TDI 96 KW met 190.000 KM terecht 950 Euro gaat kosten ?
Dit is een raming van een vakgarage geweest. Hierbij zittenb dat in:
- Tandriem vervangen
- Waterpomp vervangen
- Service interval.
Bvb bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
jack
950,- is wel heel erg veel.....
Gr. paul,
Na de reactie van Paul heb ik nog nader geinformeerd en kom tot de volgende opgaves:
- service interval varieerd van 290 tot 300 euro;
- trandriem vervanging van 416 tot 450 euro;
- tot slot de waterpomp (deze wordt door velen geadviseerd mee te nemen bij het onderhoud) 120 euro.
Met de 190.000 km weet ik niet welke van bovenstaande bedragen (ir)reel is ! Bij elkaar is het nog steeds veel geld.
Gr. Jack
17 jaar
jack
na enig rekenen kom ik tot het volgende: kosten grote beurt 255,- tandriemset (conti, 1e montage) vervangen incl waterpomp 470,-
Gr. paul,
Paul,
Oke, dat geeft me meer duidelijkheid.
Bedankt,
Jack
PS. Bouwjaar van de Passat staat op 2007 maar moet zijn 2003.
17 jaar
[quote=jack99]Paul,
Oke, dat geeft me meer duidelijkheid.
Bedankt,
Jack
PS. Bouwjaar van de Passat staat op 2007 maar moet zijn 2003.[/quote]
In 2003 de 180.000 beurt laten uitvoeren door de dealer in Venlo. De beurt met volledige distri-vervanging kostte toen zoiets van 780 euri. Er werd niets verteld over mogelijke andere (vaak voorkomende) kosten. 's Avonds de auto opgehaald na betaling van 1150 euri! Wisserbladen en knipperlichtlampen vervangen (waren nog goed), waterpomp en koelmiddel diverse oliekeerringen vervangen, volledige distributie vervangen, remvloeistof ververst en een sticker(?! 0,52).
Bij de 270.000 beurt heb ik de vakgarage in Velden gepolst. (ook een aanrader overigens). Die zaten voor vervanging van de volledige distributie 100 lager ( 380) dan de dealer. En dat met hetzelfde materiaal. De dealer vervangt altíjd de waterpomp. De vakgarage alleen als deze leksporen vertoont of als de klant het wil. Daar kan ik iets mee.
Kijk eerst goed om je heen en vraag naar prijzen en mogelijke meerkosten en beslis dan zelf. Een hautaine houding kost de klant meestal (overbodig) geld.
Olleke
17 jaar
[quote=olleke]De dealer vervangt altíjd de waterpomp. De vakgarage alleen als deze leksporen vertoont of als de klant het wil. Daar kan ik iets mee[/quote]
olleke, we praten hier over een PD (pompverstuiver) diesel bij dit type motor draait de waterpomp mee met de distributie. ook het prijsverschil zit hem puur in het type motor/constructie en kan niet vergeleken worden met jou type motor (1.9 TDI 90pk AHU) in dit geval is het appels met peren vergelijken............
en waarom vervangt de dealer de waterpomp, ook een waterpomp heeft levensduur. het lager in de pomp is het grootste probleem. vaak zie je ook dat waneer de pomp wordt overgeslagen en de nieuwe riem wordt gespannen de pomp nadien stuk loopt, in het ergste geval ontstaat er motorschade. voor slechts 45,- zet men een motor op het spel...... schiet mij maar lek maar daar kan niemand iets mee.
Gr. paul,
Paul heeft gelijk, stel dat je er een nieuwe distributieriem op heb zitten & na 30.000km begint je waterpomp te lekken, dan heb je natuurlijk wel weer een behoorlijke kosten post ! Maar het mag natuurlijk niet zo zijn dat de garage bepaald wat er met de auto gebeurd, de klant moet altijd geinformeerd worden over extra werkzaamheden, voor het vervangen van een distributie riem & onderhoudsbeurten bestaan vaste prijs afspraken, dus de klant word dan voor het onderhoud ingelicht over de kosten van het onderhoud, hierdoor weten beide partijen waar ze aan toe zijn !
17 jaar
[quote=paulkelder][quote=olleke]De dealer vervangt altíjd de waterpomp. De vakgarage alleen als deze leksporen vertoont of als de klant het wil. Daar kan ik iets mee[/quote]
olleke, we praten hier over een PD (pompverstuiver) diesel bij dit type motor draait de waterpomp mee met de distributie. ook het prijsverschil zit hem puur in het type motor/constructie en kan niet vergeleken worden met jou type motor (1.9 TDI 90pk AHU) in dit geval is het appels met peren vergelijken............
en waarom vervangt de dealer de waterpomp, ook een waterpomp heeft levensduur. het lager in de pomp is het grootste probleem. vaak zie je ook dat waneer de pomp wordt overgeslagen en de nieuwe riem wordt gespannen de pomp nadien stuk loopt, in het ergste geval ontstaat er motorschade. voor slechts 45,- zet men een motor op het spel...... schiet mij maar lek maar daar kan niemand iets mee.
Gr. paul,[/quote]
Paul,
Ik had ff niet goed gekeken naar het type, ik zit er inderdaad naast. Niet te vergelijken, daarin heb je terecht gelijk.
Wat ik echter in het algemeen wilde benadrukken was dat je van tevoren heel goed moet overleggen met de reparateur wat de basiskosten zijn, welke kosten normaliter er bovenop komen en welke kosten mogelijk er nog bijkomen. Als je niet of slecht wordt geïnformeerd over de bijkomende kosten dan kun je je gemakkelijk het apezuur schrikken als je mag gaan afrekenen. En ik merk dat die afstemming tussen reparateur en klant vaak veel beter en voordeliger is bij de zelfstandige garage dan bij de dealer.
Groetjes, Olleke
17 jaar
en paul; loot er nu eentje het bos in Ommen te bewonderen terwijl jij de passat even openreert??
Die prijzen van de dealers; woehaaa, ze zijn het werken allang verleert daar. Alleen met dubbele telramen kunnen ze aardig overweg.
Vroegah was het een sport om zoveel mogelijk klussies op een dag te doen, was je baas blij mee en verdiende je leuk. Nu zegt Herr VW in zijn digtiale vraagbaak dat de distributie vervangen van een passat TDI 4 uur kost; en dus doet elke monteur er geen minuut korter over dan 4 uur.
Vergeet ook niet dat die glazen kooi waar ze tegenwoordig in gevangen zitten ook betaald moet worden......
(zo ik moest het weer even kwijt, gelukkig zijn er ook nog merkdealers die nog wel weten hoe het hoort; dus voel je niet aangesproken)
[quote=audia4]en paul; loot er nu eentje het bos in Ommen te bewonderen terwijl jij de passat even openreert??
Die prijzen van de dealers; woehaaa, ze zijn het werken allang verleert daar. Alleen met dubbele telramen kunnen ze aardig overweg.
Vroegah was het een sport om zoveel mogelijk klussies op een dag te doen, was je baas blij mee en verdiende je leuk. Nu zegt Herr VW in zijn digtiale vraagbaak dat de distributie vervangen van een passat TDI 4 uur kost; en dus doet elke monteur er geen minuut korter over dan 4 uur.
Vergeet ook niet dat die glazen kooi waar ze tegenwoordig in gevangen zitten ook betaald moet worden......
(zo ik moest het weer even kwijt, gelukkig zijn er ook nog merkdealers die nog wel weten hoe het hoort; dus voel je niet aangesproken)[/quote]
Ik heb zo mijn negatieve ervaringen met diverse dealers van diverse merken. Merkwaardigerwijs maakt het merk niet zoveel uit.
Bij die allerlaatste opmerking van Audia4 wil ik mij graag aansluiten. In mijn opmerkingen hierboven generaliseer ik enorm, maar natuurlijk zijn het weer de uitzonderingen die de regel bevestigen. Dus Paul, voel je inderdaad níet aangesproken!
groetjes,
Olleke
17 jaar
hey olleke
voel mij zeker niet aangesproken, destemeer is geen dealer ben en ook niet wil en ook niet zal worden. verder ben ik het ook geheel met je eens.
Gr. paul,
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar