Klant heeft de auto gebracht met de klacht dat de auto koud veel rookt en wat hikt.Brandstoffilter vervangen, distributie gechecked en gloeisysteem ook in orde.We hebben het T-stukje vervangen op het brandstoffilter, maar toch nog roken en hikken.Dit doet hij voor 10 sekonden en dan is het perfect.
Auto startte vorige week nog goed.Wat zien we over het hoofd?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Toch maar even de onderste poelie van de krukas controleren.
ontlucht anders even het brandstofsysteem voor starten (met een vacuumpompje ofzo)
succes
Probleem lijkt opgelost.Zeker weet ik dat morgenvroeg.We zijn de compressie gaan meten en die was prima in orde.De krukas hadden we al eerder goed gechecked, dus daar kon het probleem ook niet zitten.Maar na het verwijderen van de verstuivers kun je prachtig de gloeispiralen zien opgloeien en tot onze verbazing was er een nieuwe! gloeipit die niet volledig meegloeide.Deze waren vorige week vervangen en waarschijnlijk is van deze ene het moertje van het gloeidraadje te vast gedraaid, waardoor het binnenwerk los was geraakt.
Start nu op 4 poten, maar begint dan toch weer te pruttelen.Na 10 sek weer in orde.Dus alles duidt op lucht.Kortom, wordt vervolgd.
alle retourslangetjes vernieuwen, lekken wel vaker en zie je eigenlijk niet, ook de overgang naar het filterslanggetje
21 jaar
Voorzover mogelijk is lucht uitgesloten door alle slangen en ook filterleiding te vervangen.We hebben wel een foutkode gevonden die misschien iets kan betekenen: foutkode 001170, sensorinspuitduur: geen signaal.Verder staat erbij G 175.
Wie weet wat hiermee bedoeld wordt en hoe ik dit kan verhelpen.De kode wissen lukt niet, want hij is er direct weer.
Is deze sensor niet dezelfde als de verstuivernaaldsensor.Als deze niet aangesloten is of defect heb je een moeilijkere start.
de sensor inspuitduur (= G175) bevindt zich bij een semi-electronische pomp op de plaats waar bij een "oude" (volledig mechanische) pomp de meetklok werd geplaatst om het statische injectie-tijdstip af te stellen.
Heb gegevens gevonden over deze sensor en hoe te meten.Lijkt in orde, heeft 12V signaal en weerstand is ok.Toch deze foutmelding.
Weer een stapje verder.De sensor waar ik de gegevens van heb gevonden en die in orde is, is de sensor van de opbrengst, onder in de pomp.Nav de opmerking van Ludo dat deze sensor (G175) zit op de plek waar vroeger het klokje werd ingedraaid,zag ik dat daar inderdaad ook een sensor zit.De gegevens kan ik echter, ook niet bij de dieselservice van Bosch, vinden.Wel geeft hij deze foutmelding, dus ik denk dat hij toch stuk is.Weet jij misschien Ludo hoe je dit kunt meten?
de sensor onderaan de pomp is de klep inspuitbegin (N108) Deze kan met de actuatordiagnose aangestuurd worden.
Wat betreft het uittesten van G175 kan je in meetwaardenblok gaan (in adres 41 groepsnummer 01)en dan zou je het volgende moeten zien :
Stationair toerental in displayveld 1 aflezen.
Voorgeschreven waarde: 900± 30/min
Inspuitduur in displayveld 2 negeren (geen voorgeschreven waarde).
Inschakelduur klep inspuitbegin in displayveld 3 aflezen.
Voorgeschreven waarde: 10...90%
Inspuithoeveelheid in displayveld 4 aflezen.
Voorgeschreven waarde: 1...14
Worden de voorgeschreven waarden in displayveld 3 en 4 niet bereikt, sensor inspuitduur (G175) vervangen
Hopelijk wordt je hiermee iets wijzer maar ik moet wel toegeven dat ik persoonlijk nooit problemen heb gehad met de sensor inspuitduur G175.
Vraagje Ludo,
Is de G175 de verstuivernaaldsensor die op de 3e cilinder zit gemonteerd.
Bedankt ,want ben weer iets wijzer.Heb gisteren nog de temperatuursensor vervangen, aangezien het probleem zich slechts de eerste zeg maar max. 30 sekonden voordoet.Gestart en rookt nu met name met gasgeven, maar loopt stationair eigenlijk goed.Met de VAG-COM de procedure gevolgd die jij me hebt gegeven en in adres 41 bij groepsnummer 1 in het display de volgende waarden (met koude motor):
1 toerental 940
2 niet relevant maar wel een waarde
3 GEEN waarde (0)
4 10
Konklusie zou dus zijn de sensor G 175 defect.
Maar, ik heb een paar keer gasgegeven en toen ineens gaf displayveld een waarde van 16 %.Motor uitgeschakeld en opnieuw gestart en weer in groep 3 de waarde 0.Paar keer gasgeven en toen weer een waarde van ong. 10-12
Foutkodes uitgelezen en daar stonden er nu 3 nl temp.sensor (klopt want die is vervangen), N108, de andere sensor onderop de pomp waar we aan hebben gemeten en tenslotte de kode die we gisteren niet konden uitwissen.Nu heb ik weer de kodes gewist en tot mijn verbazing zijn alle opgeslagen foutkodes eruit.
Ik start de motor opnieuw en weer in veld 3 geen waarde.Nu even een tijdje- 30 sek?- stationair door laten draaien en toen kreeg ook display 3 een waarde.
Maandag kijken we als de motor koud is of er verbetering is opgetreden.De temp-sensor gaf een verkeerde weerstandswaarde en zodoende hebben we die vervangen.Ongetwijfeld heeft deze invloed op zijn koude inspuiting en moet misschien inleren??
Wordt vervolgd.
Hallo,
de sensor inspuitduur G175 is niét hetzelfde dan de sensor verstuivernaaldslag.Deze laatste wordt alleen gebruikt bij TDI-motoren en heeft als code G80 en zit inderdaad geintegreerd in de verstuiver van de derde cilinder (voor een 4-cilinder motor)
De motor waar Siem het probleem mee heeft is geen TDI maar een motor type AAZ (vermoed ik) dus nog een cilinderkop met wervelkamer.Voor de definitieve doorbraak van de TDI-motoren werd er in het VAG een semi-electronische pomp geintroduceerd op motoren van Golf 3,Vento,Caddy,Passat... (motorcodes 1Y & AAZ)
Op zo'n pomp ga je dan die sensor G175 tegenkomen ; een sensor waar ik tot nu toe nog nooit had gehoord dat er problemen mee waren.
Ik ben echter niet zeker dat er bij Seat ,gebruik is gemaakt van deze inspuitpomp?
Ik weet nu welke sensor het is en deze pompen worden inderdaad ook bij seat gebruikt(1Y en AAZ motoren).De sensor zit in het midden van de pomp en meet eigenlijk de druk die ontstaat als er een persslag is.Als je op de signaaldraad meet moet je een blokspanning krijgen,als niet zo is kan het zijn dat de pomp geen brandstof krijgt of de stopklep niet open gaat of natuurlijk dat ie sensor zelf stuk is.
Ik heb zelf ook nog nooit stuk megemaakt.Wel de G80,heb je deze al eerder gehad ?Ik heb er verleden week één vervangen die 3 maanden geleden ook al een collega was vervangen.Hij was nu echt weer stuk.Maakte sluiting met de verstuiver.Is dit bij jouw ook ooit eens voorgekomen?
Gegroet,
in de beginperiode van het tdi-tijdperk zijn er inderdaad veel problemen geweest met de G80.Dit voornamelijk in de Audi 80 TDI (motorcode 1Z)De klacht van de klant was dan dat de motor schokte tijdens het optrekken (vergelijkbaar met een vonkoverslag-rate bij een benzinemotor)
Was eigenlijk heel eenvoudig te testen : motor op een toerental brengen rond de 3500 tr/min en dan met een (kleine) hamer lichte klopjes geven op de verstuiver van derde cilinder.Wanneer de verstuiver dan defect was hoorde je dit duidelijk aan het motortoerental.
Een sluiting met de verstuiver waar jij het over hebt heb ik persoonlijk nog niet gehad.
Dat is nieuw voor me wat jij vertelt,ben dus weer wat wijzer geworden.
Probleem opgelost.Start prima en rookt niet meer.Denk de oorzaak gevonden te hebben in de Temp.sensor.Deze gaf een lichte afwijking tov de nieuwe.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar