Volkswagen Golf: koude motor -> tanden poetsen bij 2 naar 1 schakelen

Bouwjaar: 1996

Mijn golf III uit 1996 heeft bij een koude motor moeite met schakelen van 2 naar 1. Je hoort dan het bekende "tandenpoetsen".
Als de motor warm is, komt het niet meer voor. De bakolie is al vervangen en er is een of ander spul bij gedaan om de boel beter te smeren of een soort laagje over tandwielen te leggen. Dit heeft niet geholpen. Ik heb het idee dat het de synchromesh niet kan zijn omdat het dan bij warme motor ook op zou moeten treden. Wat kan ik doen om het tandenpoetsen bij koude motor te verhelpen ?

bobbes

Geplaatst door bobbes (65) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

stefan84 (0), 18 jaar geleden

doet hij tanden poetsen als je hem bij 25 km/h van de 2 naar de 1 wilt zetten ?of bijna bij stilstaand ?

komt de koppeling wel ver genoeg vrij ?

Succes

karrespoor (0), 18 jaar geleden

ik ben benieuwd ik heb dit probleem ook (rond de 25 km/h) heel irritant en idd alleen als de motor koud is.

Groeten Jelle

jan T (20) PRO, 18 jaar geleden

JE MOET NIET TERUG SCHAKELEN NAAR ZIJN 1 STE VERSNELLING ALS JE 25 KM/H RIJDT ; WACHT TOT DE AUTO BIJNA STIL STAAT ; WAARSCHIJNLIJK IS JE SYNCHROMES NIET ZO BEST MEER ; ZEKER ALS DE OLIE KOUD IS ALS DE OLIE WARM IS WORDT ALLES BETER GESMEERD EN HEB JE ER NU NOG GEEN LAST VAN MAAR DE KANS IS GROOT ALS JE DEZE RIJ STIJL HOUDT DAT JE HET OOK MET WARME MOTOR KRIJGT.
SYKSES JAN.

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

Olie van de bak verversen wil wel eens helpen, gebruik wel exact de olie die voorgeschreven is voor deze auto, anders wordt je probleem aleen groter.

volgwagen (0) PRO, 18 jaar geleden

'volgens het boekje' terugschakelen wil ook wel is werken. Dat betekent namelijk dat je stil moet staan en een sec. of wat moet wachten en dan in zn 1 zetten.

bobbes (65), 18 jaar geleden

Oeps, ik heb een foutje gemaakt.
het bij schakelen van 1 naar 2 en van 3 naar 3, maar ik heb een nieuwe mnelding gemaakt die wel correct is.
Toch bedankt voor de moeite.

snowman11000 (0), 18 jaar geleden

volgwagen,

Het is wel een auto uit 1996 en niet een uit het ''Flintstone tijdperk'' die hand en voet gebruiksaanwijzingen heeft...wat zou het dan druk worden voor het stoplicht eerts even wachten,,,,,1.2 Sec boekje erbij schakelen en..karre maar!

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

En toch heeft volgwagen wel gelijk......

stefan84 (0), 18 jaar geleden

je zet hem toch ook niet al in de achterruit terwijl je nog 10km/h rijd.wachten tot dat je helemaal stilstaat en schakelen,lijkt me toch ergens wel logisch.

snowman11000 (0), 18 jaar geleden

Ja dat klopt idd deels.. maar zoals je wel weet is het bij de meeste (VW) altijd al beroerd geweest betreffende het lekker soepel schakelen, vooral bij koude motor in en de wintermaanden bij buiten overnachten kan problemen geven in achteruit en van 1 naar zijn 2.Maar zoals een Jap bv schakel daar kan geen enkele (VW) aan tippen zoals een mes in de warme boter, en warm of koud weer het maakt allemaal niets uit altijd goed,en waarom dat is t.o.v de (VW) hoef ik jullie ook niet uit te leggen.

NB: Ik rij trouwens geen Jap even voor de duidelijkheid!

volgwagen (0) PRO, 18 jaar geleden

Ja maar dan blijft het nog steeds een constructie gebonden 'probleem' , je moet gewoon stilstaan en dan in de 1e verns. zetten. Hoeveel mensen ik dat wel niet wijs heb moeten maken wil je niet weten, en daarna hadden die 'plots' geen klachten meer.
Het staat notabene in het boekje!

Santa (0), 18 jaar geleden

Volgwagen, ik ben het helemaal met je eens! Ik erger me ook groen en geel aan die bestuurders die niet schakelen maar met alle geweld de pook in een door hun gekozen versnelling "rammen"! Ook een vw-bak laat zich prettig schakelen wanneer je je een BEETJE verdiept in techniek. In plaats van de pook als stormram te gebruiken moet men eens wat meer gevoel gebruiken. Laat de syncromesh zijn werk doen. In principe kun je opschakelen door slechts met je handpalm OP de pook te schakelen! Je schakelt dan door de pook lichtjes tegen de "blokkering" (=syncromesh) aan te duwen en vervolgens plopt de pook op zijn plaats en zit je in de volgende versnelling. Bestuurders die de 1e versnelling reeds inschakelen bij snelheden van 25 km per uur geven blijk van geen enkel technisch inzicht en gevoel voor techniek en laat ik absoluut NIET in mijn auto rijden! Voor dit soort bestuurders zijn er rijopleidingen en indien dit niet helpt zijn er altijd nog automaat-bakken......

stefan84 (0), 18 jaar geleden

Maar een Automaat-Bak vind het ook niet fijn als je bv 10km/h rijd en dan ineens:Knopje in en RRRRRRRRRRRRRR de R in..:D

Santa (0), 18 jaar geleden

Klopt, maar het schakel-probleem is dan wel voor je opgelost. En als dit voor sommigen dan NOG problemen oplevert, heb ik de ultieme oplossing: Zet hem bij 20 km per uur in P en die stalen pin in de bak doet de rest........ Wellicht is het dan tijd voor een Batavus of SpartaMet.....

bobbes (65), 13 jaar geleden

Bak was versleten, synchromesringen (of hoe die dingen ook heten) kapot. Revisie bak eronder en opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.