Volkswagen Golf: probleem bij schakelen naar 2de versnelling

Bouwjaar: 1996

Mijn golf III uit 1996 heeft bij een koude motor moeite met schakelen van 1 naar 2 en van 3 naar 2 schakelen. Je hoort dan het bekende "tandenpoetsen". Dus als ik de versnelling in zijn 2 probeer te krijgen zowel bij opschakelen als bij terugschakelen.

Het probleem is er zoals gezegd bij schakelen van 1 naar 2 en van 3 naar 2. Tijdens het schakelen (meestal zo rond de 2500/3500 toeren bij schakelen van 1 naar 2 en 2000 toeren bij schakelen van 3 naar 2) komt dit probleem voor.

Als de motor warm is, komt het niet meer voor. De bakolie is al vervangen en er is een of ander spul bij gedaan om de boel beter te smeren of een soort laagje over tandwielen te leggen. Dit heeft niet geholpen. Ik heb het idee dat het de synchromesh niet kan zijn omdat het dan bij warme motor ook op zou moeten treden. Wat kan ik doen om het tandenpoetsen bij koude motor te verhelpen ?

bobbes

Geplaatst door bobbes (65) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

mart-vervoort (0) PRO, 18 jaar geleden

je koppeling komt niet geheel vry. stel hem eens wat strakker dan zal je probleem wel opgelost zyn. met koude motor altyd rustig schakelenen niet met volle kracht erin trekken

volgwagen (0) PRO, 18 jaar geleden

Er zit een zelfstellende koppelings bediening op bij dit type.
Ik zit eerder aan je synchromeshringen te denken (ralle bak).

jan T (20) PRO, 18 jaar geleden

ja ik ben het met volgwagen eens dit moeten wel je synchromes ringen zijn die zijn beste tijd gehad hebben ; dan heb je twee mogelijk heden :ruilbak of reparatie.
groetjes jan.

bobbes (65), 18 jaar geleden

Heren,

Wederom bedankt voor de reacties. Mijn grote angst is uitgekomen. De bak is denk ik kapot. Ruilbak is meestal niet zo'n succes is mij verteld ivm dezelfde kwaal. Of zijn er ook ruilbakken die gereviseerd zijn. Zal wel reparatie worden.

arie549 (0) PRO, 18 jaar geleden

een ruilbak is altijd gereviseerdt, wat jij bedoelt is waarschijnlijk een bak van de sloop, en ja het is een kwaal dus de kans dat je eentje krijgt die het niet is nihiel.

maar waarom niet je 2 e versnelling laten voorzien van nieuwe chyncromes ringen? verder gaat er eigenlijk niks stuk aan jouw bak.
het is altijd de 2 e versnelling die het doet.

bobbes (65), 18 jaar geleden

Heb je enig idee wat dat zou kunnen gaan kosten ?
Kan een revisie bak (2 jaar garantie) krijgen inclusief in en uitbouw voor 1000 euro maar ik weet niet of dat "normaal" is.

volgwagen (0) PRO, 18 jaar geleden

Wat voor een bak zit eronder, met kabel bediening of met schakelstangen?

bobbes (65), 18 jaar geleden

Met zelfspannende kabel. mij is trouwens vertald dat die kabel nooit vervangen hoeft te worden omdat hij zelf de spanning op niveau houdt.

volgwagen (0) PRO, 18 jaar geleden

Ja hij zou zelf de spanning op pijl moeten houden, maar die dingen gaan toch nog wel is defect.
Ik vind 1000eurie aardig aan de prijs.

bobbes (65), 13 jaar geleden

Bak was versleten, synchromesringen (of hoe die dingen ook heten) kapot. Revisie bak eronder en opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.