Over een 115pk pompverstuiver passat uit 2000, heb ik de volgende vraag:
Wat kan er aan de hand zijn als, de auto na een koude start (in deze periode van het jaar dus rond het vriespunt)
ca. de eerste 3/4 sec. na een koude start niet mooi rondloopt.
Het is dan alsof de motor op 3 cilinders loopt.
Na deze 3 sec. loopt de motor gewoon weer zoals het hoort.
Als de motor gewoon warm is, loopt hij na een start normaal, zonder te morren.
De computer is van de week uitgelezen, maar men heeft geen afwijkende dingen / storingen kunnen vinden.
Graag uw reactie
Met vr groet
Rogier
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zit hier een koude start inrichting op die niet goed werkt? Gloeibougies? Heeft niks met de pompverstuiver te maken maar toch. Dit zou hij volgens mij wel aan moeten geven bij het uitlezen trouwens, als het hier aan ligt.
Ik zou niet weten of er zo een "koude start" inrichting opzit.
Zou het bv. kunnen dat 1 gloeibougie het niet doet.
De motor start dan op de andere 3 cilinders (die wel voorverwarmt zijn)
En pas als de motor stationair draait (dus na die ca 3 sec) dan word ook de brandstof in de 4de cilinder heet genoeg om te verbranden?
En wat gebeurt er als er 1 pompverstuiver lekt (als dat al kan)
Druppelt er dan misschien diesel in de cilinder. en bevindt zich
in deze cilinder veel te veel brandstof om goed te kunnen verbranden tijdens de start.
Ik doe maar een wilde gok, maar deze laatste optie lijkt me niet logisch, omdat het probleem zich dan ook zou moeten voordoen als het warmer is.
Tenzij diesel misschien dunner wordt als het koud is?
Of het lek van de pompverstuiver groter onder invloed van koude?
Graag hoor ik uw reactie
Met vr gr Rogier
19 jaar
Ik weet niet in hoever je technisch aangelegd bent, maar je kunt de gloeibougies er wel uitdraien en ze testen, dat vind ik makkelijker dan ze te testen in de auto.
Dat moet wel lukken denk ik.
Maar ik wilde graag eerst weten in welke hoek ik moest zoeken.
Maar volgens jou, zouden het dus wel de gloeibouigies (of een daarvan) kunnen zijn?
dank voor je reactie
Rogier
19 jaar
Het zou kunnen, maar ik weet niet of de computer dat had moeten zien bij het uitlezen, ik denk het eigenlijk wel.
Nou, ik heb even gekeken naar de gloeibougies (zitten wel op een
krappe plek zeg).
Ik heb de weerstand van de bougies gemeten.
Ze zijn alle vier +/- 9 ohm tov. de massa
(op de accu massa gemeten).
Het vreemde is als ik dezelfde meting doe tov een massa punt op de motor.
Dan zijn de weerstanden +/- 4 ohm.
Je zou dus zeggen dat de massa verbinding Motor/Accu niet in orde is.
Aan de andere kant is een weerstand van 4 ohm ook wel vrij hoog lijkt mij.
Ik geloof dat bosch voor hun gloeibougies opgeeft:
14 a 14.5A bij 11V, dat zou dus een weerstand inhouden van 0.75/0.78ohm.
Wat mij ook opviel; is dat ik geen spanning meet op de "bougiedop" tov. de massa, op het moment van contact maken.
Nou was de motor wel warm toen ik deze meting deed.
Wordt het gloeisysteem niet actief gemaakt, bij een warme motor?
Of is de gloeizekering misschien stuk?
Ik heb wel even gezocht naar deze zekering, maar niks kunnen vinden.
Wel zit er een 50A en een 80A zekering in de computerhousing.
(die aan de bestuurders kant, vlak bij het schutbord) deze waren
heel.
Wordt er normaal gesproken ongeveer 56A opgenomen tijdens voorgloeien?
Ik weet het even niet meer.
vr groet Rogier
19 jaar
Hallo Rogier,
Mijn passat heeft ook een slechte rondloop met koeude start. Alleen als het kouder word blijf het lampje voor het voorgloeien ook langer branden. Als ik wacht tot deze uit is loopt de motor direct mooi rond. Dat je geen spanning meet klopt bij warme motor. Bij een motortemperatuur hoger als 30-40 graden doen de gloeibougies iets meer. In de vraagbaak staat wel een grafiek van hoelang bij welke temperatuur gegloeid word.
Het testen van de gloeibougies kun je het beste doen door ze er uit te draaien en dan spanning op zetten. Binnen i sec. moet hij dan rood gloeien tot donker oranje na een sec of 3.
Suc6
19 jaar
Hallo Ronald,
Ik wacht altijd tot dat het gloeilampje uit is.
Vandaag heb ik de gloeistroom gemeten.
Deze is veel hoger dan ik had verwacht namelijk 93.7A
Hier zit ook nog wat stroom bij van andere gebruikers, want ik heb gewoon bij de afgaande plus draad gemeten.
Maar goed, het lijkt me dat de gloeibougies dus gewoon goed zijn.
Blijft de vraag over, wat is de oorzaak van dit verschijnsel.
Misschien lekkende pompverstuiver? <-geen idee of dat bestaat.
Of misschien een klein lek in het brandstofsysteem, en dus na langere stiltand een beetje lucht in de diesel?
geen idee.
wie weet raad?
vr gr. Rogier
19 jaar
hoi,
pompverstuivers kun je uitlezen per stuk op hun werking.
is de tempsensor ook al gecontroleerd.
motorkap kan gewoon dicht blijven. alle componenten kun je elk uitlezen op werking.
paul,
Maar als een pompverstuiver lekt (dus als hij buiten werking is) zou dit dan ook uit telezen zijn?
De temp. sensor is niet gecontroleerd. als deze defect is, wat gebeurd er dan concreet?
Met vr gr.
Rogier
19 jaar
hoi, rogier
idd, een slechte pompverstuiver is zeker te controleren.
d.m.v uitlezen. je kunt zelfs exact zien wat er gebeurd in waarden.
de tempsensor voelt de koelvloeistof tempratuur en bepaald de voorgloeitijd. ( let daar maar eens op )
kortom gezegt hij heeft invloed tijdens de koude start..
paul,
Duidelijk, zometeen ga ik hem maar eens starten en dan eerst 2x gloeien.
Kijken of dat helpt.
Rogier
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar