sinds enige tijd is er een hele vervelende kraak te horen aan de bestuurderskant.
zodra ik al instap kraakt het bij het voorwiel.
en zodra ik begin te rijden dan is dat kraken nog vele malen erger.
als ik op het spatbord duw dan is de kraak ook heel goed te horen.
iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?
alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
fuse kogels effe nakijken
Schokbrekers voorzijde ??
Klinkt inderdaad als een kogel die droog staat in 1 van de 4 draagarmen.
Rubbers!!!
13 jaar
Hoi Patrick
Bij mij waren het de rubbers van de stibilisatotstang
Maar het kunnen ook zoals de voorgangers al hebben aangegeven de rubbers of de kogels van de draagarmen zijn.
Of je schobreker staat droog.
Begin met stapsgewijs smeren van scharnierende (bovengenoemde) delen en filter zo langzaam aan uit wat het wel en niet is.
13 jaar
ik heb alles al eens gesmeerd maar probleem blijft.
als ik stil sta en aan het stuurdraai dan is dat kraken ook aanwezig.
deze week wordt in de garage eens gekeken waar het vandaan komt.
13 jaar
Dan krijg je nieuwe schokbrekers als advies. (wat overigens ook een terechte oorzaak kan zijn)
13 jaar
net de afspraak gemaakt in de garage
zal nog een week zo moeten rijden
direct na pasen gaat de auto de operatietafel op
ik houd jullie op de hoogte
13 jaar
Nieuwe schokbrekers lijkt mij niet want die draaien niet mee bij deze wagen.
Tijdens stilstaan en sturen draaien alleen de 4 draagarmkogels en de stuurkogen, in 1 van deze zit hoogstwaarschijnlijk het probleem. Te testen door je hand erop te leggen en dan iemand anders sturen en dan voelen welke trilt/kraakt, maar kijk uit als je het zelf gaat proberen dat je niet ergens tussen komt te zitten met je vingers.
hallo
sorry voor de zeeeeeeer late response van mijn probleem.
het kraken is nog steeds aanwezig en zoniet erger geworden.
nu hoor ik tevens klapperen tijdens het rijden over slechte wegen
schokbrekers zouden nog goed zijn.
met veel smeren heb ik zo rondgeregen maar nu toch besloten om de
draagarmen kompleet te vervangen.
komplete set is besteld en wordt morgen geleverd.
is het een makkelijke klus om de draagarmen te vervangen voor iemand
met niet veel sleutelervaring?
en waar moet ik dan eventueel op letten?
13 jaar
Klapperen is 100% je draagarmen. Dus een juiste beslissing om dit aan te pakken.
Het vervangen kan een langdurige en zware klus worden, maar is zeker zelf te doen.
Zeker de bovenste draagarmen aan je wielzijde kunnen vast zitten. Deze zitten met één bout vast in het huis en die zit in 99% van de gevallen echt ram-, maar dan ook ramvast.
Deze zul je los moeten stoken en veel erop timmer voordat ie los komt. Dat is de enige manier. Als deze los zijn, zou ik de complete veerpoot met de twee draagarmen eraan loshaeln. Dan kun je ze beter loshalen aan de kant van de schokbreker namelijk.
Bij de onderste draagarmen, aan de wielzijde, willen de kogels wel eens vast zitten. Deze krijg je met hameren wel los. Wat ik uit ervaring heb geleerd is dat van al dat gehamer, je ABS sensoren niet vrolijk worden (lees kapot gaan) dus die zou ik preventief loshalen. Deze zitten aan de as-zijde achter de remschijf in je fuseehuis gestoken.
Voor de rest is het schroeven en nog eens schroeven.
Dus als het eerste punt lukt en je haalt de ABS sensor eruit, moet het goedkomen.
Bij terugplaatsen van de bouten zou ik die wel invetten, om vastzitten te voorkomen.
Let wel op dat je alles pas vastdraait, bij volle belasting van de ophanging. Dus als het volle gewicht van je auto op de veerpoot staat. Anders heb je in volledige uitgezakte toestand de boel vastgedraaid. en als je de auto dan met wiel erop weer op de grond zet, staan de rubbers van je draagarmen direct onderspanning. Dan kan je over een maand weer aan de bak.
Hopelijk is het duidelijk
13 jaar
bedankt voor de info.
denk dat ik toch zeer spoedig moet zoeken naar iemand hier in de buurt die me kan helpen
13 jaar
Waarom ga je alles vervangen ipv de test uit te voeren die ik al eerder zei?
Gewoon auto op een platenbrug en dan iemand erin en sturen en de ander aan de onderkant horen/voelen welke kogel dit geluid geeft, klaar...
@Ricky
Is het niet meestal zo met de draagarmen, dat als er ééntje aangaat, dat dan de rest op termijn (maandje of 3) toch wel aan de beurt komt ?
En de tijd van zoeken + de tijd van het vervangen van één arm, is de extra tijd van alle draagarmen toch een kleine moeite.
Je hebt toch alles uit elkaar liggen. En anders voor elke draagarm telkens weer.
Daarnaast koop je toch een hele set armen in ene keer en niet een arm per keer.
Daarom vraag ik me af waarom jij het per keer adviseerd.
13 jaar
[quote=bobbes]Daarnaast koop je toch een hele set armen in ene keer en niet een arm per keer[/quote]
Koopt men een ECHT goed set draagarmen loopt het algauw in de papieren dit is ook vaak de reden dat men alleen vervangt indien nodig.
Gr. paul
ik heb nu een set gekocht voor 180 euro .
ik weet ook dat dit geen origineel.
origineel kost ongeveer 450 euro.
ik heb lang nagedacht over de aanschaf en ook overwogen hoelang
ik de auto nog heb.
daarom mede gekozen voor deze goedkopere oplossing.
auto heeft nu 368000 km gelopen en is 13 jaar oud.
planning is dat ik nog ongeveer 1 jaar ermee zal rijden.
13 jaar
@winningmood
Dan alles preventief vervangen is mijn advies
Waarschijnlijk rijd je hem toch langer en zul je jezelf toch aanspreken op het feit dat je ze nu niet vervangt.
Los daarvan zal de koper tegen die tijd ook wel weten wat de zwakke punten zijn van je Passat en over de draagarmen gaan klagen en de prijs proberen te drukken
13 jaar
[quote=bobbes]@Ricky
Is het niet meestal zo met de draagarmen, dat als er ééntje aangaat, dat dan de rest op termijn (maandje of 3) toch wel aan de beurt komt ?
En de tijd van zoeken + de tijd van het vervangen van één arm, is de extra tijd van alle draagarmen toch een kleine moeite.
Je hebt toch alles uit elkaar liggen. En anders voor elke draagarm telkens weer.
Daarnaast koop je toch een hele set armen in ene keer en niet een arm per keer.
Daarom vraag ik me af waarom jij het per keer adviseerd.[/quote]
Het ligt er allemaal aan wat het kost en hoeveel tijd het meer het kost.
Als ik alleen 1 van de onderste draagarmen moet vervangen dan ben ik in 15 minuten klaar, maar moet ik alles vervangen dan ben ik veel langer bezig, zeker met de bovendste draagarmen want bij de 1 moet je de veerpoot laten zakken en de bout waarmee ze allebei vastzitten kan heeeeellll erg vastgerot zijn dus ik zou zelf inderdaad voor 1 kiezen. Maar opzich is het een goede gedachte van jou maar als je dat als dealer tegen de klant verteld dan denken ze weer van: o dat is weer de dealer, gelijk maar alles opgeven en vervangen.... De dealer is namelijk niet zo populair bij de klant als het om geld gaat en ik geef de klant eigenlijk geen ongelijk.
Patrick, zitten je draagarmen er nou onder onderhand? Hoe is het afgelopen??
[quote=ricky][quote=bobbes]@Ricky
Is het niet meestal zo met de draagarmen, dat als er ééntje aangaat, dat dan de rest op termijn (maandje of 3) toch wel aan de beurt komt ?
En de tijd van zoeken + de tijd van het vervangen van één arm, is de extra tijd van alle draagarmen toch een kleine moeite.
Je hebt toch alles uit elkaar liggen. En anders voor elke draagarm telkens weer.
Daarnaast koop je toch een hele set armen in ene keer en niet een arm per keer.
Daarom vraag ik me af waarom jij het per keer adviseerd.[/quote]
Het ligt er allemaal aan wat het kost en hoeveel tijd het meer het kost.
Als ik alleen 1 van de onderste draagarmen moet vervangen dan ben ik in 15 minuten klaar, maar moet ik alles vervangen dan ben ik veel langer bezig, zeker met de bovendste draagarmen want bij de 1 moet je de veerpoot laten zakken en de bout waarmee ze allebei vastzitten kan heeeeellll erg vastgerot zijn dus ik zou zelf inderdaad voor 1 kiezen. Maar opzich is het een goede gedachte van jou maar als je dat als dealer tegen de klant verteld dan denken ze weer van: o dat is weer de dealer, gelijk maar alles opgeven en vervangen.... De dealer is namelijk niet zo populair bij de klant als het om geld gaat en ik geef de klant eigenlijk geen ongelijk.[/quote]
dat veerpootzakken los ik meestal binnen de minuut op met de reciprozaag, zo dwars door het oude rubber en de bout doorhalen. In 2 stukken kan hij er wel uit. Nieuwe bout van de andere kant af er in en probleem komt in de toekomst niet meer voor. Alleen moet je soms even een winding van de veer lichten met een bandenlichter om de bout recht in het gat te krijgen.
Mijn dank voor jullie reacties
Gister heb ik de draagarmen van de Passat Variant van de vrouw rondom vervangen.
Nou liep ik tegen het probleem aan dat de bout van de onderste draagarm aan de kant van de stoelen niet ver genoeg eruit komt om de draagarm eruit te halen.
De draagarm aan de voorkant bij je stabilisator stang heeft een gat in het subframe zitten waar de bout in kan bij het verwijderen, maar die andere dus niet. Die gaat klem zitten tegen je remleidingen aan. Nou heb ik hem door de midden geslepen en de nieuwe van de andere kant erin gestoken.
Hoe lossen jullie dit meestal op ??
13 jaar
Bobbes
Indien jezelf ook wat vragen hebt open dan even een nieuw topic.
Langzamerhand neem je nu een topic van een ander over...
Gr. paul
[quote=audia4][quote=ricky][quote=bobbes]@Ricky
Is het niet meestal zo met de draagarmen, dat als er ééntje aangaat, dat dan de rest op termijn (maandje of 3) toch wel aan de beurt komt ?
En de tijd van zoeken + de tijd van het vervangen van één arm, is de extra tijd van alle draagarmen toch een kleine moeite.
Je hebt toch alles uit elkaar liggen. En anders voor elke draagarm telkens weer.
Daarnaast koop je toch een hele set armen in ene keer en niet een arm per keer.
Daarom vraag ik me af waarom jij het per keer adviseerd.[/quote]
Het ligt er allemaal aan wat het kost en hoeveel tijd het meer het kost.
Als ik alleen 1 van de onderste draagarmen moet vervangen dan ben ik in 15 minuten klaar, maar moet ik alles vervangen dan ben ik veel langer bezig, zeker met de bovendste draagarmen want bij de 1 moet je de veerpoot laten zakken en de bout waarmee ze allebei vastzitten kan heeeeellll erg vastgerot zijn dus ik zou zelf inderdaad voor 1 kiezen. Maar opzich is het een goede gedachte van jou maar als je dat als dealer tegen de klant verteld dan denken ze weer van: o dat is weer de dealer, gelijk maar alles opgeven en vervangen.... De dealer is namelijk niet zo populair bij de klant als het om geld gaat en ik geef de klant eigenlijk geen ongelijk.[/quote]
dat veerpootzakken los ik meestal binnen de minuut op met de reciprozaag, zo dwars door het oude rubber en de bout doorhalen. In 2 stukken kan hij er wel uit. Nieuwe bout van de andere kant af er in en probleem komt in de toekomst niet meer voor. Alleen moet je soms even een winding van de veer lichten met een bandenlichter om de bout recht in het gat te krijgen.[/quote]
Ja dat kan natuurlijk ook, is idd ook veel sneller, en als je zo'n zaag hebt dan zou ik dat ook zo doen, maar ik neem gewoon lekker de tijd want bij een dealer moet je niet te snel willen werken......hahaha
[quote=winningmood]ik heb nu een set gekocht voor 180 euro .
ik weet ook dat dit geen origineel.
origineel kost ongeveer 450 euro.
.[/quote]
Patrick, zitten die draagarmen er nou onderhand onder ?? En wat is het resultaat. ??
nou het resultaat zal zijn dat hij binnenkort weer aan de gang kan..... de kwaliteit van de goedkopere draagarmsetjes is met een woord waardeloos te noemen. Alle waar is naar zijn geld.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar