auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf III: Kraken cq knakken

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800 66kW

Hoi allemaal,

We hebben jullie weer eens nodig.

Er is ons opgevallen, dat als wij als we een hele korte draaicirkel maken, het rechts, maar ook links rateld, knakt of what ever.
We hebben op een parkeerplaats met het stuur bijna tegen de aanslag de (scherpe) bocht gemaakt zowel naar links als rechts en het geluid was aan beide kanten te horen. Rechts meer dan links, maar toch goed waarneembaar.

Ongeveer een jaar geleden, is alles m.b.t. de aandrijving vernieuwd.
Voor de zekerheid benoem ik het toch maar even:
Voorwiellagers, fuseekogels, de complete stuurstangen + kogels, de stabilisatorrubbers, beide draagarmrubbers aan beide kanten, de toplagers van de beide schokdempers én de beide aandrijfassen (GKN). Ook zijn toen de keerringen van de versnellingsbakflenzen vernieuwd.

Om een indicatie te geven, sinds die tijd, hebben we ongeveer een kleine 30.000 km gereden.

Al deze onderdelen, zijn door een erkende en bevriende BOVAG garage gemonteerd en we hebben zelf de originele VW onderdelen gekocht, omdat we hierop een aanzienlijke korting krijgen.

Kunnen jullie ons a.u.b. weer van deskundige info voorzien??

Groetjes Martina

Geplaatst door

Martina (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Buiten aandrijfkoppelingen kunnen dit geluid maken. Moeten toch een ton mee kunnen. Laat het door die monteurs beoordelen! Groeten.

Punt 65
badge

14 jaar

Hoi Punt,

Wij dachten ook in de richting van de aandrijfassen, maar kan een monteur dit aan de auto controleren en zo ja hoe of moet hij daarvoor een proefrit maken?
We hebben ook al contact gehad met GKN en die zeggen eigenlijk, dat dit wel heel erg snel is.
Ze wijzen in ieder geval niet meteen de hele zwik af.

Bedankt voor je snelle reactie.

Verder tips zijn meer dan welkom.

Groetjes Martina

Martina 0

14 jaar

Laat het hem het geluid horen en zo'n koppeling is te demonteren . Je kan dan zien dat de kogels indrukkingen in hun loopbanen hebben gemaakt. Blauwe kleur van de kogels geven smeringgebrek aan. Succes met de afwikkeling.

Punt 65
badge

14 jaar

Hallo Martina

Zijn de aandrijfas rubbers nog heel en hangt er nergens vet aan ? Met name de wielzijde's dan..

Doet hij het knakken ook ( met een bocht ) achteruit ?

Van buiten is er niet veel te zien, als het knakken echt hier vanaf komt, zul je zien dat de spiebanen beschadigt zijn binnenin waar de kogels doorheen geleiden.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Dat knakken komt gewoon van de aanslag op de fusee....met het stuur helemaal uitgedraaid naar recht of links, komt de fusee tegen een aanslag.
Smeer daar wat vet op en het knakken is over...

Hans4040 1435
badge vip badge

14 jaar

Hoi Stefan,
Nee we hebben nog niet geprobeerd achteruit te rijden om dit te provoceren.
De rubbers zijn nog prima intact.
Zelfs de leverancier vond het belachelijk snel.
We gaan je voorstel uit proberen. Dit kan pas a.s. zaterdag, dan zijn we ergens waar we de ruimte hebben.

Hoi Hans,
Kun je me uitleggen wat je precies bedoelt, want we hebben nooit helemaal tegen de aanslag de bochten gedraaid, dan raak je denk de controle over de auto kwijt.
Maar misschien bedoel je dit helemaal niet.

In ieder geval heel erg bedankt voor jullie weer snelle en deskundig advies.

Groetjes Martina

Martina 0

14 jaar

Over welke 'aanslag' praten we hier Hans ?

stefan84 0

14 jaar

Hoi Stefan,

Als en ik zeg met nadruk, als, de auto bij het achteruit rijden dezelfde geluiden maakt, kun je dan een betere diagnose stellen??
A.s zaterdag kunnen we zo gaan rijden, we zijn zeer benieuwd en laten je dit daarna zo snel mogelijk weten.

Groetjes Martina

Martina 0

14 jaar

Hoi Stefan,

We hebben gisteren geprobeerd wat jij had gezegd.
Zowel naar links en rechts achteruit rijden, hoor je hetzelfde gekraak cq getik.
Het is weliswaar iets moeilijker waar te nemen, maar het is er wel degelijk.
Misschien kun je nu een betere op afstand diagnose stellen?

Groetjes Martina

Martina 0

14 jaar

[b]Door moderator verplaatst[/b]

Hoi allemaal,

We zijn nu ongeveer een maand of twee bezig om het krakend geluid aan de voorzijde in kaart te brengen.
Zoals we eerder al schreven, is echt alles van de voortrein recentelijk vervangen.
Wij dachten eerst aan de aandrijfassen, maar kan het zijn, dat ineens beiden assen naar de filistijnen zijn?
De VW dealer vond het niet een typisch aandrijfas geluid, maar kon het verder niet duiden.
Een vriend van ons, die een Bovag garage heeft vond dit ook.

En wat gebeurt er vanochtend; we hebben de auto zelf even op de brug gezet om alles toch nog maar een keer te controleren.
In de hobbyhal waar we dit altijd doen, liep ook een APK inspecteur en die bemoeide zich ermee.
Deze heeft echt alles gecontroleerd wat maar het krakend geluid zou kunnen veroorzaken.

Hij kwam tot de volgende conclusie.
Omdat het geluid optreedt als je een scherp ingestuurde bocht maakt zowel naar de linker als de rechter kant, was het voor hem een differentieel probleem. We hebben toen meteen een bakken specialist gebeld, die zei, juist bij bochten treedt zo'n geluid vanuit de bak (differentieel) nooit op.
Dit laatste vinden wij erg onwaarschijnlijk, dus maar weer naar onze deskundigen.

Wat vinden jullie van het bovenstaande??

Graag weer jullie hulp, we worden er inmiddels knettergek van.

Groetjes Martina

Hans4040 1435
badge vip badge

14 jaar

Hebben jullie de complete as vervangen of alleen de koppelingen in de wielen . Die schuif koppelingen kunnen er ook wat van wat rare geluiden betreft. Je pelt ze zo onder de wagen uit elkaar en zie of het deel wat op de as zit niet beschadigd is. Ook kun je een voorwiel op tillen en dan dat wiel door de motor laten draaien, knakkende geluiden moeten dan toch hoorbaar zijn. Sterkte.

Punt 65
badge

14 jaar

Hoi Punt,

We hebben de complete assen inclusief de binnenste en buitenste homokineten vervangen, van het merk GKN.
Deze werden ons door de VW dealer aangeraden.
Stel dat het de binnenste zijn, dan is het toch wel vreemd, dat ze tegelijk kapot gaan toch??

Groetjes Martina

P.S. Sorry Hans

Martina 0

14 jaar

Maar voordat de bak de schuld krijgt zou ik het toch even bekijken. Als ze echt al stuk zijn komt het niet van het vermogen 66 KW. dus wel snel. Groeten.

Punt 65
badge

14 jaar

Hoi Punt,

We gaan morgen naar de bakkenspecialist, die gaat een hopelijk eerlijke diagnose stellen.
We laten het hier weten.

Weer erg bedankt.

Groetjes Martina

Martina 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.