Volkswagen Passat: krakende wielophanging links

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI (90pk AHU)

Afgelopen week heb ik de fuseedraagarm, links voor onder, vervangen, omdat die kraakt én wat speling had. Het kraken is helaas daarmee niet verholpen. Dit is vooral hoorbaar als de voorwielen naar links staan en je linker voorkant op en neer blijft drukken. Als je luistert op de diverse kogels en verbindingen dan hoor je het overal, maar als je ook met de hand voelt dan voel ik het kraken alléén in de voorste bovenste linker draagarm aan de binnenzijde. Mijn idee is dat deze de boosdoener is. Opmerkelijk is dat het vooral in een linker bocht hoorbaar is. Misschien omdat die arm dan iets gekanteld wordt?

Vraag: kan dit kwaad, moet die arm snel vervangen worden of kan die blijven zitten en is het gewoon wat droog. Kan het ook iets met zijn met de vering. Punt is namelijk dat dit soort kwalen zo slecht te localiseren zijn.

Ik llees graag jullie mening.

Prettig weekend en geniet de zon!

Olleke

olleke

Geplaatst door olleke (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

indien speling echt voelbaar aanwezig is zou ik deze zsm vervangen, het draagt zeker niet bij aan rijeigenschappen. 1mm is toelaatbaar en dat is best veel. gezien draagarmen tegenwoordig bijna niets meer kosten zou ik het liefst helemaal geen speling willen hebben.

paul,

olleke (0), 17 jaar geleden

[quote=paulkelder]indien speling echt voelbaar aanwezig is zou ik deze zsm vervangen, het draagt zeker niet bij aan rijeigenschappen. 1mm is toelaatbaar en dat is best veel. gezien draagarmen tegenwoordig bijna niets meer kosten zou ik het liefst helemaal geen speling willen hebben.

paul,[/quote]
Paul, daar ben ik het volkomen mee eens.

Maar bedoel je dan speling op de kogel of op de chassis-zijde van die arm. Voor de duidelijkheid: ik voel geen gekraak of speling op de kogel. Ik voel geen speling op het rubberdeel, maar wel gekraak. Kan daar ook speling op zitten?

Als die armophanging slijt wat gaat er dan kapot?

Olleke,

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

olleke

wat ik het over had was speling op de kogel(s) alleen als er speling voelbaar is, dan vervangen anders niet. wat heet speling op het rubberdeel ? daarvoor is juist dat rubber om alles een beetje in beweging mee te laten gaan, daar kun je eigelijk weinig mee. overigens de rubbers mogen geen scheuren vertonen en dan bedoel ik ECHT scheuren, geen haarscheurtjes.

paul,

olleke (0), 17 jaar geleden

[quote=paulkelder]olleke

wat ik het over had was speling op de kogel(s) alleen als er speling voelbaar is, dan vervangen anders niet. wat heet speling op het rubberdeel ? daarvoor is juist dat rubber om alles een beetje in beweging mee te laten gaan, daar kun je eigelijk weinig mee. overigens de rubbers mogen geen scheuren vertonen en dan bedoel ik ECHT scheuren, geen haarscheurtjes.

paul,[/quote]
Die gedachte had ik dus ook. Volgens mij zitten er geen scheuren in het rubber. Ik zal er trouwens nog eens goed naar kijken.

Maar aannemend dat alles er goed uit ziet (geen scheuren of speling): heb jij er dan een verklaring voor dat dat rubber dan een krakend geluid veroorzaakt? (nu bij dit warme weer kraakt het erg, zodra het nat wordt bijv. wasstraat), dan is het nagenoeg weg)

Als het een kwestie is van droogte waardoor het bij in- en uitveren gaat kraken, dan denk ik er over om die bovenste arm maar te vervangen (en dan die buurman van hem ook maar gelijk)

Het lijkt misschien wat geneuzel, maar ik wil graag weten van oorzaak en gevolg. Kijk, mijn passat heeft inmiddels er zo'n 330.000 op de teller staan en als ik de reparatiegegevens van de vorige eigenaar lees zijn die bovenste armpjes nooit vervangen. En álles geeft op d'n duur de geest, toch.

danicole1974 (0), 16 jaar geleden

Op de site van problemcar ben ik de oplossing van het kraken van de draagarmen tegengekomen. Ik heb zelf een audi a6 avant 1.9 tdi uit 99. Draagarmen waren bij 180.000 al een keer vervangen door vorige eigenaar. Ik zelf heb dit euvel al een keer aan de hand gehad met een a4. De oplossing is simpel. Smeernippels plaatsen op de fuseekogels. Elke beurt een punt vet en nooit meer gekraak. Eerst hoorde ik van enno ros. Maar die had geen tijd. Later las ik van Paul Kelder op deze site. Ik vond zijn homepage via google, gelijk ff gebelt. Ja kom maar zei die. savonds of zaterdag maakt niet uit. Omdat hij in Ommen en ik in Hoek van Holland woont heb ik er gelijk een midweekie vakantie van gemaakt. Op een camping wat hij mij aanraade. Top. In een mum van tijd zaten de nippels erop. Echt een vakmannetje. M'n homekineet bleek ook gescheurt. Heeft-ie ook gelijk ff gedaan. Voor weinig. Al met al heeft het me net zoveel gekost als nieuwe draagarmen. Maar dan incl een midweek op een top camping in Ommen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.