Volkswagen PASSAT: krukassensor

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: BLS, Motorinhoud (cc): 1900, Vermogen (kw): 77

ik heb de motor van een passat 19tdi code bls vervangen door een auy.
waarom?
in de eerste plaats is de bls onbetrouwbaar, vanwege loslopende drijfstangbouten,
ten tweede zijn deze motoren, wanneer deze worden aangeboden stinkend duur, omdat ze zeldzaam zijn wanneer goed.
de auy komt uit de sharan, die wel betrouwbaar is.
met een paar kleine aanpassingen is dit goed te doen, echter.....
hij doet het niet, geeft een foutcode p0322 wat duidt op geen of slecht signaal krukassensor.
ik kan nergens vinden of het uitgaande signaal anders zou zijn dan van de bls.
de krukassensor van de bls zit achter het blok, bij de keerring bakzijde,
van de auy zit deze in het blok.
de sensor is al vernieuwd, zonder resultaat.
is er iemand die weet waar dit mee te maken kan hebben?

low budget

Geplaatst door low budget (0) PRO , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

arjenhofstra (0) PRO, 8 jaar geleden

Ik zal morgen eens kijken of ik van beide motoren een combimeting heb van krukas en nokkenas signaal.

arjenhofstra (0) PRO, 8 jaar geleden

Vergeten, ik kijk maandag even.

low budget (0) PRO, 8 jaar geleden

ik ben iets verder gekomen, theoretisch dan.
de bls geeft een inductie signaal, de auy geeft een hall signaal dmv blokspanning.
dus gaat het never nooit niet werken.
ik heb de bak erachter vandaan gehaald, de inductie ring overgezet, maar omdat er geen gat in het blok zit waar de sensor door kan, de ruimte is er wel, ben ik nu bezig om een uitsparing in het blok te frezen, om de sensor aan te kunnen sluiten.
wordt vervolgd

low budget (0) PRO, 8 jaar geleden

gat gefreesd, sensor aangesloten.
starten, niet lopen, krijg nu storing p0341,
nokkenassensor signaal niet plausibel.
wordt wederom vervolgd

arjankempeneers (0) PRO, 8 jaar geleden

Dan heb je kans dat de inductiering verdraaid zit. Of kan dat niet? Dus de timing klopt niet. Zou je met een scope moeten kunnen zien.

low budget (0) PRO, 8 jaar geleden

update.
Arjan, je had gelijk.
inductiering zat niet op nul.
bak, koppeling en vliegwiel wederom gedemonteerd, met simpel plastic blokje op tijd gezet, na blokkeren van krukas.
daarna alles weer gemonteerd, gloeien, druk op de knop en de motor loopt.

low budget (0) PRO, 8 jaar geleden

bij deze even resumeren:
de basis van de 1.9 tdi pompverstuiver is gelijk.
het wezenlijke verschil zit hem in de krukassensor en het oliefilterhuis.
van het latere type blok is de aansluiting op het blok van het oliefilterhuis kleiner, dus moet je die wel hebben.
ik heb het gat voor de sensor vanaf bakzijde ingefreesd, omdat de motor er nog in zat, als je dit zelf wilt doen, is het handiger om dit voor montage te doen, wanneer het blok op de werkbank ligt.
het is gietijzer, dus met ruimte is dat binnen een half uur gefixt.
mijn missie is geslaagd, een goedkopere motor, een stabielere motor.
met nieuwe koppeling incl, 2massa vliegwiel, nieuwe distributie + waterpomp, nieuwe thermostaat, gloeiers is mijn klant €1250.- goedkoper uit dan wanneer ik weer een onbetrouwbare bls had gemonteerd, zonder als die extra's.
bij deze sluit ik dit topic af.
als er meer uitvinders zijn, zoals ikzelf, die meer info wensen en de moderator is akkoord, kunnen jullie mij altijd rechtstreeks mailen, anders via problemcar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.