Volkswagen Passat: Lage oliedruk 1.8T

Bouwjaar: 2001

Heb Passat met lage oliedruk indicatie. Komt aan als motor warm is. Oliepeil is goed. Motor loopt ook goed. Rookt niet en geen gekke geluiden. Druksensor al vervangen. Hielp niet. Auto heeft pas 57000 km op teller. Gebruikte olie is volsynthetisch van Valvoline. Iemand dat ooit eerder gehoord. Oliekleur is grijs en olie lijkt ook wat dikker te zijn. Elke tip welkom.

arie542

Geplaatst door arie542 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

audia4 (0) PRO, 19 jaar geleden

Er zit ergens in het systeem een grote lekkage, waardoor de druk niet gehaald wordt (uitgelopen lager, stop uit kanaal vandaan of iets dergelijks), ander probleem zou kunnen zijn dat de oliepomp niet deugelijk is. (inwendige spelingen niet correct)

Is die 57000 km ook echte km's of is er een kans dat er mee geknoeid is.

arie542 (0), 19 jaar geleden

Dank voor je reaktie. Oliepomp zou ik mij ook voor kunnen stellen. Alhoewel ik dat na slechts 57000 echte km's wel slecht zou vinden. Denk zelf in eerste instantie aan olie. Ik denk dat olie door bijv. turbo te warm is geworden, Waardoor chemische samenstelling niet helemaal goed meer is. Zoals gezegd, olie lijkt ook wat dikker te zijn. Zou misschien een gevolg kunnen zijn van te hoge werktemperatuur. Olie wordt nu onderzocht. Hopelijk levert dat iets op. Heb ook bij VW geinformeerd, maar die zeggen dat ze dit probleem niet kennen. Als er groot lek is door bijv lager denk ik dat er sporen van in olie zouden moeten worden gevonden. Ik ben benieuwd. Zijn er verder nog iedeen? Kan mij niet voorstellen dat ik enige ben met dit probleem?

audia4 (0) PRO, 19 jaar geleden

Les 1, als je bij VW komt met een probleem ben je altijd de enige die dit probleem heeft, zelfs bijzonder structurele en bekende kwalen erkennen ze vaak niet. Dit zal wel les 1 uit de trainingen zijn die het baliepersoneel krijgt of zo....

Kortom, deze informatie van de dealer kun je helaas niet op bouwen. Wat vaak een betrouwbaardere bron is, of de dealer de reservedelen moet bestellen of dat ie ze op de plank heeft liggen.

Verder zat ik nog even te denken, het zou kunnen dat de regelplunjer van de oliedruk vast zit. deze zit in het oliepomphuis en je zult het carter hiervoor moeten demonteren.

arie542 (0), 19 jaar geleden

Denk dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben voor wat betreft houding dealer als je met problemen komt. Als ik meer weet over olie kan ik misschien wat gerichter naar dealer of importeur. We zien wel.

Ten aanzien van jouw tip over de regelplunjer, afhankelijk van olieonderzoek moet carterpan er misschien toch af. Dat punt nemen we dan ook zeker mee in het onderzoek.

Bedankt voor je input!

lightsomedog (0) PRO, 19 jaar geleden

Harry er is een melding geweest over les 1 (geintje)(krijg nog een extra cursus in)

Er is wel een melding over olie probleem bij 1.8 t motoren moet ik voor je uitzoeken Arie weet ik niet uit het hoofd.

arie542 (0), 19 jaar geleden

Hoor het graag als je iets hebt.

lightsomedog (0) PRO, 19 jaar geleden

zodra ik vrijdag op het werk ben zal het eerst uit zoeken.

lightsomedog (0) PRO, 19 jaar geleden

Arie er is door het indikken van olie problemen bekend dat de aanzuigmond van de oliepomp dicht gaat zitten.

Advies in deze gevallen:

aanzuigmondje schoon maken (van de oliepomp)
oliefilter vervangen
olie verversen
en naar een vast interval overschakelen
er zijn ook producten van Forte die de olie kunnen verbeteren.

arie542 (0), 19 jaar geleden

Bedankt Lightsomedog. Kan mij voorstellen dat probleem veroorzaakt wordt door ingedikte olie. Maar wat is daarvan dan de oorzaak? Ik gebruik voorgeschreven olie, longlife olie van Valvoline (0W30). Is volsynthetische olie en niet bepaald goedkoop.

Heb iets gehoord over het te heet worden van olie door turbo. Weet jij daar ook iets van? En als dat zo is, weet je dan toevallig ook waardoor dat precies komt? Produceert turbo gewoon meer warmte dan waarmee VW rekening heeft gehouden? Wordt turbo misschien niet voldoende gekoeld? Gevolgen voor levensduur?

Zou verwachten dat fabrikant iets zou doen om probleem te verhelpen? Is jou daar iets van bekend?

Of is er misschien ander fabrikaat olie, die ook voldoet aan specificaties, maar beter presteert bij hogere temeperaturen?

Nogmaals bedankt tot zover Harry en Lightsomedog.

lightsomedog (0) PRO, 19 jaar geleden

Beste Arie ik weet dat Forte bepaalde toevoegingen op de markt heeft gebracht het fijne moet ik wederom uit zoeken maar ik ben een weekje op een andere lokatie aan het werk.
ik zal kijken of ik contact kan leggen met de vertegenwordiger of ik laat het volgende week weten.

arie542 (0), 19 jaar geleden

Probleem gevonden. Zoals al geopperd door jou lightsomedog, bleek zeef in aanzuigmond naar oliepomp vol te zitten met zwarte koolachtige harde deeltjes. Ook onder kleppendeksel en in carterpan zat veel van dergelijke zwarte taaie aanslag. Gelukkig geen verdere gevolgschade gevonden.

Motor is schoongemaakt en gespoeld met respectievelijk Forte Motor Flusch 40117 en motorspoelolie.

Lage drukindicatie kwam toen al niet meer aan, dus nieuwe olie erin en met vast korter interval gaan werken. Hoop dat ik daarmee verdere problemen kan voorkomen.

Nogmaals bedankt voor jullie input!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.