Volkswagen Golf IV: Lambda sonde defect/vervuild?

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 (AQY)

De katalysator van mijn Golf is kapot geweest (door een verkeerd afgesteld gasinstallatie vermoedelijk). Katalysator is 5000km geleden vervangen en nu krijg ik regelmatig foutmeldingen over de O2 sensor.

P0139: O2 Sensor Circuit Slow Response (Bank 1 Sensor 2)

Betekent dit dat mijn kat weer kapot is, of kan het zijn dat de sensor vervuild is door rotzooi uit de oude kat? Die was helemaal leeggeblazen namelijk...

Is schoonmaken dan voldoende, of moet er toch een nieuwe in?

bram82

Geplaatst door bram82 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Tiguan (0) PRO, 12 jaar geleden

foutcode: 16523 P0139
Zuurstof (Lambda) Sensor Bank-1 Sensor-2

Mogelijke oorzaken:
De lambda-sensor is vervuild of defect
Bedrading en/of aansluitingen van/naar de lambda-sensor zijn defect
Lek in de uitlaat / inlaat
LMM sensor vervuild / defect
Onjuiste brandstof

http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html

bram82 (0), 12 jaar geleden

Nog een ander vraagje: De temperatuurmeter klopt niet meer. Koude start: geeft direct 90 graden aan, warme motor staat op 100 graden.
Edit: Vanmorgen zelfs naar de 130 graden, inclusief lampjes die gaan branden.

Kan iemand me hier antwoord op geven? Is de motor echt zo warm, of is dit een verkeerde weergave? Beschadig ik zo niks als ik doorrijd?

Als ik m uitlees geeft ie 24 graden aan bij koude start en netjes 90 graden bij een warme motor.

Wat is er hier kapot? Niet de temperatuur sensor toch? Want dan zou uitlezen ook een verkeerde temperatuur aangeven, of heb ik dit verkeerd?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Dashboard en motor hebben elk hun eigen temperatuur sensor. Die 2 sensoren zitten wel samen in 1 huisje ingebouwd.
Dus de 1 kan defect zijn, terwijl de ander goed aangeeft.

Die van je motor geeft warm wel aardig aan, maar koud? Was wel erg warm in die garage?
Na een nachtje buitenslapen moet je iets van -10 uit lezen.

bram82 (0), 12 jaar geleden

Vandaag nog eens gemeten en een koude motor was -5. Ik denk dat de motor de vorige keer toch niet helemaal koud was :-)

Maar dus, de conclusie is: temperatuurssensor vervangen?

bram82 (0), 12 jaar geleden

Temp. sensor is vervangen en temperatuur wordt weer netjes weergegeven.

Heb gelijk de bougies vervangen. was er 1 zwart. Misschien was dit de oorzaak van de lambda sonde meldingen?

Heb de melding in ieder geval niet meer gehad...

Ben1052 (0) PRO, 12 jaar geleden

Temp. sensoren van VW gaan veel kapot. Dealer heeft ze gewoon op vooraad meestal en kosten niet zo veel.
Gewoon vervangen dus.
Lambda sonde zou je de spanning eens moeten (laten) meten. Als deze een max spanning van 8volt geeft is hij gewoon nog goed. (tenzij er een breedband-sonde opzit, maar dat denk ik niet op een golf4)

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

1 zwarte bougie zou kunnen komen van een lekkende injector.
Als je 4 gas-injectors hebt kan dat dus een gas-injector zijn of een benzine-injector.
Je kunt een dag op benzine rijden en dan weer controleren.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.